Mesterséges intelligencia segítségével csökkenti az ételhulladékot a KLM

Mesterséges intelligenci ételpazarlás

Az ételpazarlás nemcsak a földön, a levegőben is gondot jelent, így a holland királyi légitársaság szakemberei a legújabb technológiát hívták segítségül. A mesterséges intelligencia révén pontosabb előrejelzést kaphatnak a várható fogyasztásról.

Az első eredmények 63 százalékos mérséklődést mutatnak az ételhulladék mennyiségében. Éves szinten 111 tonna élelmiszer spórolható meg a mesterséges intelligencia segítségével.

 

Hogyan működik?

A KLM külön a catering számára kifejlesztett algoritmus segítségével igyekszik becsléseket készíteni arról, hogy egy-egy járatra mennyi ételt kell elkészíteni és a fedélzetre vinni, ezt az utasszámtól függően az öntanuló algoritmus jelzi előre. Számításba veszi például azt, hogy nem minden utas érkezik meg járatához, hiszen osztálytól függően 3-5 százalék közötti azok aránya, akik valamilyen ok miatt nem jelennek meg a beszállításnál.

A „Meals On Board System” nevű rendszer utazási osztályra lebontva kapja meg a várható utasszámot minden egyes járatra, az adatokat az indulás előtti 20. percig folyamatosan frissítik. Így rendkívül pontos előrejelzés adható arról, hogy mennyi utasra lehet számítani, a kiszolgálásukra mennyi étel alapanyagát kell beszerezni, majd ezekből a fogásokat elkészíteni és a fedélzetre szállítani.

Mesterséges intelligencia ételpazarlás
A bevezetés utáni első három hónap adatai szerint 63 százalékkal kevesebb ételhulladék keletkezett a járatokon. – fotó: KLM

 

A leginkább szembetűnő változás az interkontinentális járatokon látszik, ahol 2,5 adaggal kevesebb ételhulladék keletkezik járatonként.

A KLM már dolgozik azon, hogy a catering mellett a járatüzemeltetés és gépkarbantartás területén is szélesebb körben alkalmazzon mesterséges intelligenciát. Marjan Rintel, a KLM vezérigazgatója szerint a mesterséges intelligencia segítségével a járatüzemeltetés a mainál sokkal hatékonyabb és fenntarthatóbb lehet, jó példa az ételpazarlás csökkentésében elért eredmény is.

A KLM után a többi légitársaság is felzárkózhat, és akár a mesterséges intelligenciát is bevethetik az élelmiszerhulladék csökkentése érdekében, mivel ez uniós elvárás. Az  IATA (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség) útmutatókat és gyakorlatokat ajánl a légitársaságok számára a fedélzeti hulladék kezelésére és csökkentésére vonatkozóan. Ezek magukban foglalják az újrahasznosítást, a komposztálást és a hulladék minimalizálását célzó stratégiákat.

A cikk forrása: Airportal
Kiemelt kép: Freepik

Az ételhulladékot otthon is számos módon csökkenthetjük, erről korábbi cikkünkben írtunk.

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!

Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

 

Kapcsolódó