Íme a fenntartható repülőüzemanyagok adókedvezménye – jön az SAF

A fenntartható repülőüzemanyagok a SAF nem a legjobb megoldást jelentik - fotó: Unsplash

Az anerikai kormány még tavasszal bejelentette: ösztönözni fogják a fenntartható repülőüzemanyagok (sustainable aviation fuel, SAF) fejlesztését, amelyek – szerintük – kulcsfontosságúak a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében, adókedvezményekkel jutalmazva a termelőket.

Az adminisztráció tisztviselői szerint a növényekből készült repülőüzemanyagok segítenek „szén-dioxid-mentesíteni” a kereskedelmi légiipart, amikor az ösztönzőket bemutatták, amelyeket az Inflációcsökkentési Törvény (IRA) hagyott jóvá – írta 2024 tavaszán a The Washington Post.

A fenntartható repülőüzemanyagok „nagyszerű kezdetet” jelentenek

A Mezőgazdasági Minisztérium vezetője, Tom Vilsack ezt mondta: „A mai bejelentés fontos lépés, mivel elismeri azt a fontos szerepet, amit a bio üzemanyagokat termelő gazdák játszhatnak az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentésében, és elkezdi jutalmazni őket ezért a hozzájárulásért az új üzemanyagok előállításában. Ez egy nagyszerű kezdet, ahogy új piacokat fejlesztünk ki a fenntartható repülőüzemanyagok számára, amelyeket hazai mezőgazdasági terményekből állítanak elő, klíma-barát mezőgazdasági gyakorlatokat alkalmazva.”

A program alatt a termelők jogosultak lesznek adókedvezményre a fenntartható repülőüzemanyagok (SAF) esetében, amennyiben azok legalább 50 százalékos csökkenést érnek el az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásában a hagyományos, kőolajalapú repülőüzemanyagokhoz képest. Azok a SAF-üzemanyagok, amelyek 50 százalékos kibocsátáscsökkenést érnek el, jogosultak 1,25 dolláros kedvezményre gallononként, míg azok, amelyek több mint 50 százalékos csökkenést érnek el, további 1 cent kedvezményre jogosultak gallononként minden százalékpontért, amellyel a csökkenés meghaladja az 50 százalékot – a maximális gallononkénti kedvezmény 1,75 dollár.

A fenntartható repülőüzemanyagok is segítenek – valamennyit

Egy sajtótájékoztatón John Podesta, az elnök nemzetközi klímapolitikai főtanácsadója elmondta, hogy

az amerikai kereskedelmi légiipar körülbelül a közlekedési energia 10 százalékát fogyasztja el, és körülbelül az amerikaiak szén-dioxid-szennyezésének 2 százalékát termeli.

Bár a szektort „nehéz szén-dioxid-mentesített-nek tekintik, Podesta szerint az adminisztráció úgy látja, ez egy „feltétlenül szén-dioxid-mentesítendő ágazat”.

„A SAF kulcsfontosságú a nettó nulla kibocsátású repülés elérésében,” – mondta Podesta.

Frissített modell a fenntartható repülőüzemanyagok kapcsán

Az új útmutatás értelmében az SAF Interügynökségi Munkacsoport frissített egy modellt is, amely további módszertant biztosít az SAF-termelők számára a repülőüzemanyag-termesztés életciklusának üvegházhatást okozó gázok kibocsátási arányának meghatározására.

Néhány környezetvédelmi csoport és tudós aggodalmát fejezte ki az adminisztráció terve miatt, mivel az élelmiszer-termelésre használt mezőgazdasági területeket elmozdíthatják azok a növények, amelyeket repülőüzemanyag-termelésre használnak. Ez világszerte erdőirtást eredményezhet, ahogy a földet élelmiszer-termelésre használják.

Dan Lashof, az Egyesült Államok Világ Erőforrás Intézetének igazgatója szerint az adminisztráció javított az előírásokon, de ezek még mindig nem veszik teljes mértékben figyelembe a mezőgazdasági területek elvesztését.

„Számunkra a legfontosabb kérdés az, hogy nem tartjuk ésszerűnek az élelmiszert repülőüzemanyaggá alakítani, és nem vagyunk boldogok attól, hogy létrehozunk egy útvonalat, amely lehetővé teszi ezt,” – mondta Lashof.

„Ez az egész valójában arról szól, hogyan kellene használnunk a korlátozott mennyiségű elsőrangú mezőgazdasági területet egy olyan világban, ahol közel 10 milliárd embernek kell ételt biztosítanunk.”

Green.hu vélemény a fenntartható repülőüzemanyagok témában:

Ahogyan a cikk végén is megjelenik: ellentmondásos dolog a nem kevés fosszilis energiával előállított élelmiszerek, vagy akár élelmiszer maradványok, más növényi maradványok még több energiával történő bioüzemanyaggá konvertálása, amikor azok takarmányként, más alapanyagokként is hasznosíthatók lennének. Eközben a pár százaléknyi kibocsátás pár százalékát spóroljuk meg mindezzel … Mi értelme van ennek, ha még nem kis karbonlábnyommal infrastruktúrát is ki kell építeni, vagy fejleszteni kell! 

 

Forrás és további részletek a fenntartható repülőüzemanyagok témájában (angolul):

Biden seeks to boost climate-friendly flying – The system of tax credits is designed to boost production of materials for sustainable aviation fuels

Fotó: Unsplash

*

Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!

https://www.facebook.com/greenponthu/

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!

Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

Kapcsolódó