Elektromos autó választó: íme, ez kapható 3 millió körül manapság

Elektromos autó - Renault Zoe - 2022 - fotó: Renault

Elektromos autó kiszámoló, avagy elektromos autó választó cikkszorozatunk harmadik részében a 3 millió körül elérhető, legnépszerűbb típusok tudását, erényeit, kockázatait mérjük fel. Tartson velünk ebben a kalandban!

Íme elektromos autó cikksorozatunk harmadik része! Az első részben általánosságban vizsgáltuk a használt elektromos autók létjogosultságát, fókuszálva az „igen vagy nem” kérdésre.

A második részben leginkább a belépő kategóriás, körülbelül 2 millió forintért elérhető, 8-10, néha már 12 éves modelleket tekintettük át. Olyanokat, mint a Peugeot iOn, Mitsubishi i-MiEV és Citroën C-Zero.

Most pedig a következő lépcsőfokot vesszük szemügyre: azokat az autókat, amelyek 3-3,5 millió forint körüli áron érhetők el, és komolyabb, nagyobb hatótávú, jobban használható, sokkal jövőállóbb megoldást nyújtanak.

Visszatekintve: a 2 milliós belépő kategória vs. a 3 milliósok

Az idősebben tehát 2 millió körül kapható Peugeot iOn, Mitsubishi i-MiEV és Citroën C-Zero hármas, – amely 2011 januárjától került forgalomba – ezután pár év alatt szinte forradalmasította a használható elektromos autó fogalmát. Ám

még ma is rengeteg fut ezekből az utakon, és ahogyan folyamatosan „kiöregszenek”, úgy egyre jobb áron kaphatók.

Ezek az alap autók, ahogyan írtuk előző cikkünkben, jellemzően 60-70 kilométeres valós hatótávval rendelkeznek, és futásteljesítményük általában 70-100 ezer km között, vagy akár e felett van. A 100-120 ezer kilométernél többet futott modelleket azonban inkább csak elektromosautó-szerelőknek (vagy mázlistáknak) ajánljuk, inkább alkatrésznek. Bár elmennek akár 150-200 ezer kilométert is néha, azért az akkupakk „halálának” a rizikója 100 ezer kilométer felett látványosan nő.

Ezek a kis, régebbi elektromos autók, ha jól működnek is, akkor is inkább rövid távokra, városi közlekedésre ideálisak. Ám a következő lépcsőben jóval kevesebb kompromisszumot kell már kötnünk, nézzük is a lehetőségeinket.

Elektromos autók: a következő lépcsőfok – e cikkünk témája a 3-3,5 milliós kategória

Aki tehát komolyabb, jövőállóbb, nem kizárólag rövid, városi távokra ideális kisautót szeretne, annak legalább már a 3-3,5 milliós kategóriára kell fókuszálnia. Ebben az árkategóriában jelnleg két gyakori típus van: a Renault Zoe és a Nissan Leaf, kezdjük az utóbbival.

Nissan Leaf (2017-ig)

A 2017-ig gyártott Nissan Leaf modellek kétféle akkumulátorral érhetők el: 24 kWh és 30 kWh. Ezek az akkumulátorok már degradálódhatnak, hiszen az első Leaf modellek 2011-esek, azaz el is múlhattak már 12-13 évesek, így kiemelten fontos odafigyelni az akku állapotára. Az akkumulátor státuszát a digitális műszerfal pálcikákkal jelzi, ahol a 12 pálcika a maximum.

Érdemes azonban elkerülni a 7-10 pálcikás modelleket, mert ezek már jelentősen gyengébb akkumulátor kapacitással rendelkeznek. És mindenképpen hozzáértővel érdemes a komputer akkura, hibákra vonatkozó egyéb adatait is kiolvastatni vásárlás előtt!
Ne feledjük, az akkuk élettartama 10 év körül van, persze 12-15 évet , vagy valamivel többet is kibírhatnak, de a hibák lehetősége az életciklus végéhez közeledve egyre szaporodik. Nem véletlen, hogy a 2011-2012-es modellek már bő kétmillió körül elérhetők, akkor is, ha jóval 100e km alatt futottak.

 

Egy menthető akkumulátor javítása is félmillió és egymillió forint között van munkadíjjal. Ez is jelentős költség egy 3 milliós használt autónál, ha pedig cserélni kell az akkut még egy bontott darab is legalább 1-1,5 milliós költség – és ekkor még nincsen beszerelve.

Tipp: az újabb, magasabb felszereltségű Leaf-ekben (Acenta, Tekna) van már hőszivattyús fűtés. Ez 10-30 km-rel növelheti a hatótávot. Érdemes ilyen modelleket keresni, mert a téli időszakban vagy nyári forróságban jelentős hatótávnövekedést eredményez.

Renault Zoe (2013-2017) Q210-es típus – kis, 22KW-s akkuval

A 2017-ig gyártott, kisebb kapacitású Renault Zoe modellek között a Q210-es változatok a leggyakoribbak. Ezek 22 kWh akkukapacitással rendelkeznek, és a Q jelölés azt takarja, hogy a korának egyik leggyorsabb töltést kínálta a modell (a későbbi, nagyobb akuk R90 változatok nem kiemelkedők e téren, ott a Q90-es praktikusabb). A hatótáv nyáron 120-140 km, de óvatos, zömmel városi vezetéssel akár 170-180 km is lehet.

A hárommilliós árszint körül már elérhetők a normális futásteljesítményű 100 ezer kilométer alatt használt modellek.

Mint említettük a Leaf esetén, itt is igaz, hogy télen, zömmel autópályán, fűtéssel a hatótáv jelentősen csökkenhet, de még mindig sokkal jobb, hozzávetőleg duplája a korábbi belépő kategóriás modelleknek. Sőt, nyáron közel háromszorosa is lehet egy Q210-es hatótávja, mint egy öregebb I-MiEV, C-Zero vagy iOn autócskának.

Top modellek a kategóriában: Zoe és Leaf

Összegezve: a 2011-2017 közötti Nissan Leaf és a 2013-2017 közt gyártott Q210-es Renault Zoe modellek az aprócska darabokkal szemben már sokkal használhatóbbak, alkalmasak hosszabb utakra is,

például akár egy balatoni vagy gyógyfürdős kirándulásra országon belül.

Azonban akkor is érdemes egy töltést beiktatni útközben, ha éppen még meglenne a hatótávolság, mert azért ennyiért csodák nincsenek. Az akkumulátorok töltésvezérlő elektronikájának kímélése érdekében pedig amúgy is praktikus 90-100% közötti töltöttségen tartani az autókat, igaz egyes modellek inkább a teljes feltöltést szeretik, amellyel meghosszabbodhat az akku élettartam.

A következő cikk: 4 millió környékén mit kapunk manapság?

A következő cikkünkben a 4 millió forintos kategóriáról, azaz a következő szintről lesz szó, ahol már érdemi hatótáv növekedést és komolyabb, sőt akár újszerű, még sokáig garanciális autókat is találhatunk (például Dacia Spring), kisebb kockázattal.

Ha további részletek érdeklik, kövesse a cikksorozatunk előző, illetve következő részeit, ahol ismételten alaposan belemerülünk a használt elektromos autók világába.

Fotó: Renault.com

*

Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témáról!

https://www.facebook.com/greenponthu/

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!

Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

Kapcsolódó