Három város kap elektromos kukásautókat a HUMDA közreműködésével

HUMDA elektromos kukásautó
Összesen öt darab elektromos meghajtású hulladékszállító járművet helyeznek üzembe Nyíregyházán, Debrecenben és Pakson az Elektromos Hulladékszállító Mintaprojekt részeként, a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. támogatásával.

A projekt célja, hogy a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási cégek olyan tapasztalatokat szerezzenek, amelyek lehetővé tehetik az elektromos hajtású hulladékgyűjtő járművek széles körű használatát.

Fő cél az e-mobilitás technológiai és üzemeltetési lehetőségeinek megismertetése a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásban, valamint tapasztalatok gyűjtése, hogy aztán az alapján tudják fejleszteni a jelenlegi járműparkot.

 

Az öt kukásautó tisztán elektromos meghajtású

A járművek a közlekedéshez, a hulladékgyűjtéshez és tömörítéshez is az elektromos akkumulátor erejét használják. Ennek eredményeképp a hulladékszállító autó lokálisan zéró kibocsátású, feladatvégzés közben nem bocsát ki égésterméket, tehát használatukkal csökkenthető a szén-dioxid kibocsátás, a légszennyezés, illetve a zajterhelés.

HUMDA elektromos kukásautó
Az elektromos kukásautókat egy évig tesztelik majd. Fotó: HUMDA

A projektben nemcsak a járműveket szerzik be, de a töltőinfrastruktúrát is kiépítik

Debrecenben és Nyíregyházán is 2 jármű és egy 4 jármű töltésére alkalmas töltőegységet helyeznek üzembe, míg Paksra 1 hulladékszállító és egy 4 jármű és egy 2 jármű töltésére alkalmas töltőegység kerül. Az elektromos hulladékszállítókhoz Franciaországból, a Renault Trucks gyárából érkeznek az alvázak, amelyekre a felépítményeket a barcsi Seres Gépipari és Kereskedelmi Kft.-nél építik rá, ezáltal magyar hozzáadott érték is keletkezik a gyártás során.

Az elektromos kukásautók 2025 folyamán érkeznek az országba

Ezután egy 1 éves tesztidőszak következik, ezalatt vizsgálják a hatékonyságukat, üzemeltetésük és fenntartásuk költségeit, a szén-dioxid kibocsátás csökkenésének mértékét és a dízel meghajtású hulladékszállító járműflotta tisztán elektromosra kiválthatóságát, amely tapasztalatok elemzését a HUMDA Zrt. végzi. A HUMDA által koordinált legújabb beruházások megvalósításához szükséges 1,8 milliárd forint támogatást az Energiaügyi Minisztérium biztosította.

„A HUMDA első számú célkitűzése az, hogy a fenntartható és környezetbarát energiát a mindennapok részévé tegye. A mintaprojekttel esélyt adunk arra, hogy hazánk mielőbb be tudjon kapcsolódni a nemzetközi fejlődési folyamatokba és az eredmények felmutatásával szemléletformáló munkát is végzünk” – mondta Dr. Mészáros Virág, a HUMDA Zrt. vezérigazgatója.

A nehézgépjárművek területén nem ezek lesznek az első elektromos járművek Magyarországon, amelyeket a HUMDA közreműködésével szereznek be.

A HUMDA által koordinált Zöld Busz Programban már 137 elektromos autóbusz került az utakra, amelyek éves szinten 9000 tonna szén-dioxid kibocsátást takarítanak meg az országban.

Számítások alapján az elektromos hulladékszállító járművek esetében is jelentős káros-anyag kibocsátás megtakarításra lehet számítani, 2 jármű összesen 140 tonnával kevesebb szén-dioxidot fog kibocsátani évente, mint dízel meghajtású megfelelőik.

Forrás és nyitókép: HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.

*

Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!

https://www.facebook.com/greenponthu/

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!

Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

Kapcsolódó