Három város kap elektromos kukásautókat a HUMDA közreműködésével
Összesen öt darab elektromos meghajtású hulladékszállító járművet helyeznek üzembe Nyíregyházán, Debrecenben és Pakson az Elektromos Hulladékszállító Mintaprojekt részeként, a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. támogatásával.
A projekt célja, hogy a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási cégek olyan tapasztalatokat szerezzenek, amelyek lehetővé tehetik az elektromos hajtású hulladékgyűjtő járművek széles körű használatát.
Fő cél az e-mobilitás technológiai és üzemeltetési lehetőségeinek megismertetése a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásban, valamint tapasztalatok gyűjtése, hogy aztán az alapján tudják fejleszteni a jelenlegi járműparkot.
Az öt kukásautó tisztán elektromos meghajtású
A járművek a közlekedéshez, a hulladékgyűjtéshez és tömörítéshez is az elektromos akkumulátor erejét használják. Ennek eredményeképp a hulladékszállító autó lokálisan zéró kibocsátású, feladatvégzés közben nem bocsát ki égésterméket, tehát használatukkal csökkenthető a szén-dioxid kibocsátás, a légszennyezés, illetve a zajterhelés.
A projektben nemcsak a járműveket szerzik be, de a töltőinfrastruktúrát is kiépítik
Debrecenben és Nyíregyházán is 2 jármű és egy 4 jármű töltésére alkalmas töltőegységet helyeznek üzembe, míg Paksra 1 hulladékszállító és egy 4 jármű és egy 2 jármű töltésére alkalmas töltőegység kerül. Az elektromos hulladékszállítókhoz Franciaországból, a Renault Trucks gyárából érkeznek az alvázak, amelyekre a felépítményeket a barcsi Seres Gépipari és Kereskedelmi Kft.-nél építik rá, ezáltal magyar hozzáadott érték is keletkezik a gyártás során.
Az elektromos kukásautók 2025 folyamán érkeznek az országba
Ezután egy 1 éves tesztidőszak következik, ezalatt vizsgálják a hatékonyságukat, üzemeltetésük és fenntartásuk költségeit, a szén-dioxid kibocsátás csökkenésének mértékét és a dízel meghajtású hulladékszállító járműflotta tisztán elektromosra kiválthatóságát, amely tapasztalatok elemzését a HUMDA Zrt. végzi. A HUMDA által koordinált legújabb beruházások megvalósításához szükséges 1,8 milliárd forint támogatást az Energiaügyi Minisztérium biztosította.
„A HUMDA első számú célkitűzése az, hogy a fenntartható és környezetbarát energiát a mindennapok részévé tegye. A mintaprojekttel esélyt adunk arra, hogy hazánk mielőbb be tudjon kapcsolódni a nemzetközi fejlődési folyamatokba és az eredmények felmutatásával szemléletformáló munkát is végzünk” – mondta Dr. Mészáros Virág, a HUMDA Zrt. vezérigazgatója.
A nehézgépjárművek területén nem ezek lesznek az első elektromos járművek Magyarországon, amelyeket a HUMDA közreműködésével szereznek be.
A HUMDA által koordinált Zöld Busz Programban már 137 elektromos autóbusz került az utakra, amelyek éves szinten 9000 tonna szén-dioxid kibocsátást takarítanak meg az országban.
Számítások alapján az elektromos hulladékszállító járművek esetében is jelentős káros-anyag kibocsátás megtakarításra lehet számítani, 2 jármű összesen 140 tonnával kevesebb szén-dioxidot fog kibocsátani évente, mint dízel meghajtású megfelelőik.
Forrás és nyitókép: HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.
*
Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!
https://www.facebook.com/greenponthu/
*
Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!
Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!