A világutazó ásványvíz: luxus és pazarlás a köbön

Ásványvíz - Pexels - illusztráció

Három deci ásványvíz és fél világ: luxus, pazarlás, karbonlábnyom. Hogyan lesz ebből mondandó? Olvasson bele, és meg fog lepődni. Véleménycikk következik.

Újságíróként, innovációval foglalkozó szakemberként szerencsém volt néhányszor külföldre utazni meghívások révén. Volt, hogy a világ túlsó felére is eljutottam – például Kaliforniába, ahol egy neves technológiai vállalat rendezvényére invitáltak. A rendezvény helyszíne egy tengerparti fogadás volt, természetesen minden luxussal körülvéve. Az előadás nem hagyott mély nyomot bennem, és a hivatalos köszöntés is inkább csak szokásos panelek ismétlése volt. Így aztán, miközben ott ültem az asztalnál, kezembe vettem az elém tett 3 deciliteres, üvegbe palackozott ásványvizet, és forgatni kezdtem.

Utazik az ásványvíz

Egyik legismertebb, prémium vízmárkáról volt szó – nem célom reklámot csinálni, a neve nélkül is mindenki sejti, melyik lehet a néhány közül. A svájci Alpokból származó, exkluzív eredetű, tökéletesen pozícionált luxustermék. Aztán egy pillanatra megálltam: a svájci Alpok és Kalifornia között körülbelül 10 ezer kilométer van, amit egy termék vagy repülővel, vagy hosszú hajóúttal tesz meg. Ez a kis üveg – nem lehet több 200–300 grammnál – tartalmaz további 200–250 gramm vizet. Fél kiló. Ennyit hoztak ide a világ másik végéből, hogy én egy hajtásra megigyam. Az egész csak azért, hogy az elegáns éttermekben – nemcsak a felsőosztály, de akár a középosztálybeli amerikaiak is – exkluzív élményként fogyasszák. És persze háromszoros, négyszeres áron.

A kérdés azóta sem hagy nyugodni: miért kell vizet, három decilitert, üvegben szállítani több ezer kilométeren át? Mi az a logika, ami ezt indokolja? És miért nincs válasz erre? Nem elszigetelt esetről van szó, nem egy-egy kirívó példáról. Ez a fajta globális luxusfogyasztás tömeges méreteket ölt.

Ha csak az amerikai felső réteg kétmillió tagja havonta három üveggel megiszik ebből a vízből, az hatmillió üveg havonta – és ezt a mennyiséget leggyakrabban repülőgépen szállítják. A repülés karbonlábnyoma pedig nem szorul magyarázatra. És ha nem repülő, akkor hajó – de az sem kevésbé szennyező.

 

Nem csupán az ásványvíz utazik sokat!

Ez azonban nemcsak az ásványvizekről szól. Ha kicsit jobban körülnézünk – sőt, néha elég csak benézni egy hazai szupermarketbe –, gyorsan felismerhetjük, hogy a polcokra kerülő gyümölcsök, zöldségek is óriási utakat tesznek meg. És ezekből nem havonta egyszer eszünk fél kilót, hanem naponta.

Nemcsak banánról beszélünk: narancs, avokádó, mangó, egzotikus gyümölcsök – mind hozzánk vándorolnak, sok ezer kilométerről. Ha tízmillió magyarból három-négy millió naponta fogyaszt ilyesmit, az hatalmas mennyiség. És ez csak Magyarország. Nyolcmilliárdan élünk a Földön, közülük legalább egymilliárd ember rendszeresen hozzájut a világ másik feléről származó termékekhez. Tömegesen, folyamatosan, és nagyon gyakran teljesen feleslegesen.

És akkor az ásványvíz üveg csomagolása csak a jéghegy csúcsa

És még a csomagolásról nem is beszéltünk – csak magáról a szállításról, aminek éghajlati ára van. Felvetődik a kérdés: mikor jutunk már el odáig, hogy minden terméken ott legyen egy egyszerű címke, amely feltünteti a szállítás karbonköltségét? Tíz százalékos pontossággal elég lenne – csak annyi, hogy ez a banán, ez a víz, ez a narancs ekkora kibocsátással jutott el Önhöz. Egy ilyen címke nem tiltana, nem tilalmazna, csak informálna. És talán épp ez lenne az a tudás, ami visszatarthatná a tudatosabb fogyasztókat a tömeges vásárlástól.

Végül még egyszer visszatérek a vízre – pontosabban az üvegre. Ez a kis palack sok energiával készül el. Majd egyszer megisszuk, kidobjuk, és aztán vagy újratöltik valahol újra az Alpokban, vagy begyűjtik, zúzzák, olvasztják, újragyártják. Mindez megint csak hatalmas energiabefektetés. Hogy ennyit mozgassunk, gyártsunk, szállítsunk – a világért.

Számomra ez felfoghatatlan. És talán elég lenne csak annyit kérdezni: tényleg megéri?

 

Fotó (illusztráció) – Pexels

*

Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!

https://www.facebook.com/greenponthu/

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!

Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

Kapcsolódó