Kik búcsúzhatnak a zöld rendszámtól?
Szeptember elsejétől zöld rendszámot kizárólag a tisztán elektromos és nulla emissziós gépjárművek kaphatnak, az 5P (külső töltésű) és az 5N (növelt hatótávolságú) környezetvédelmi osztályba sorolt járművek, azaz a plug-in hibrid autók már nem – közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium.
Az érintett autótulajdonosoknak legkésőbb 2026. november 30-ig ki kell „fehérítenie” a rendszámot. A csere költségét a tulajdonos fizeti. A Belügyminisztérium 2023. decemberi adatai szerint a tavalyi év végén már több mint 25 ezer 5N besorolású hibridautó volt forgalomban, plug-in hibridekből pedig csaknem 12 ezret tartottak számon ekkor – vagyis csaknem 40 ezer autóst érint a szigorítás.
Mi az oka a zöld rendszám megvonásának?
Az Európai Számvevőszék az elmúlt években figyelemmel kísérte a közúton közlekedő külső töltésű, hibrid üzemű gépjárművek általános üzemeltetési gyakorlatát, valamint az ezzel összefüggő károsanyag-kibocsátási tapasztalatokat és megállapította, hogy a hálózatról tölthető hibridek valós vezetési feltételek melletti kibocsátása átlagosan háromszorosa-ötszöröse a laboratóriumban mért kibocsátásnak, ami az ilyen autókban lévő belső égésű motorok vártnál gyakoribb és nagyobb mértékű használatával magyarázható.
Másrészről az elmúlt években nagyobb számban terjedtek el azok a járművek, amelyek az átlagos benzin vagy dízelüzemű autóknál nagyobb belső égésű motorral rendelkeznek, de egy elektromos meghajtással kiegészítve úgy részesülhetnek a környezetkímélő, nulla kibocsátású autókkal megegyező mértékű kedvezményekben, hogy valójában lényegesen szennyezőbbek, mint az átlagos, fosszilis üzemanyagot használó járművek.
Tekintettel arra, hogy a plug-in hibrid technológia környezetvédelmi terhelése magasabb, mint a zéró kibocsátású járműveké, ráadásul lehetővé teszi, hogy zöld rendszámú luxusterepjárók élvezhessék a környezetkímélő autóknak járó kedvezményeket, az Építési és Közlekedési Minisztérium szerint
nem igazságos ugyanolyan kedvezményt adni a zéró kibocsátású és plug-in hibrid járműveknek.
A rendszámtábla cserét a tulajdonosnak kell kezdeményezni, legkésőbb 2026. november 30-ig. A fentieknek megfelelően folyamatban van a zöld rendszámhoz kapcsolódó adókedvezmények felülvizsgálata is – közölte az ÉKM. A zöld rendszám ugyanis nemcsak ingyenes parkolásra jogosítja fel használóját számos településen, de a tulajdonosoknak regisztrációs adót, illetve teljesítményarányos gépjárműadót, valamint adásvételkor vagyonszerzési illetéket sem kell fizetniük.
Pedig Magyarországon a hibrid hasít…
Az év első 6 hónapjában 11,9 százalékkal több új autó talált gazdára itthon, összesen 63 337 darab, így az első félévben az EU-s országok közül Magyarországon nőttek a 6. legnagyobb mértékben az újautó eladások.
Az idén eladott autók közel fele, 45,4 százaléka volt hibrid, 30,8 százaléka benzines, 11,8 százaléka dízel, 7,3 százaléka pedig tisztán elektromos.
Az Energiaügyi Minisztérium tájékoztatás szerint ugyanakkor a hazai tisztán elektromos járműállomány is minden korábbinál lendületesebben bővül. Február óta minden hónapban több tiszta és csendes gépkocsit helyeztek forgalomba zöld rendszámmal Magyarországon, mint bármikor korábban.
Forrás: MTI
Nyitókép:
*
Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!
https://www.facebook.com/greenponthu/
*
Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!
Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!