Elektromos autók: mit kapunk 7-8 millióért használtan?

Tesla Model 3 - az elektromos autók koronázatlan királya... fotó: Unsplash

Ebben a cikkben most a drágább, 7-8 millió forint között kapható használt elektromos autók kerülnek a nagyítónk alá. Ennyiért már a komolyabb középkategóriás, néha felső-közép modellekből is jó állapotban, jelentős hatótávolsággal és korszerű felszereltséggel csaphatunk le egy-egy darabra.

Nézzük meg a legfontosabb, Magyarországon széles körben elérhető használt modelleket ebben az árkategóriában. De előbb egy fontos tipp, ha már ennyit szánunk e-autóra. Íme:

 

FONTOS TIPP:

Ha valaki nem magánszemélyként vásárol, hanem cégautót venne, akkor ennyi pénzből akár hitel nélkül(!) is vásárolhat olcsóbb, de vadonatúj e-autót, mert a cégeknek, egyéni válllkozóknak, más szervezeteknek szóló kormányzati támogatás akár 4 millió forint is lehet! Ráadásul lassan fogy a 2024 februári, magas, 30 milliárdos keretüsszeg, ezért ennek több mint fele még elérhető – legalábbis 2024 nyarán!

Részletek itt alább – ám az autókereskedésekben is képben van a legtöbb értékesítő, vagy tud ajánlani pályázati szakértői segítséget:

https://kormany.hu/hirek/hetfotol-kerhetnek-tamogatast-a-vallalatok-elektromos-jarmuvek-beszerzesehez-2024-02-05

*

Ár-érték bajnok az elektromos autók piacán – Hyundai Kona EV (64 kWh)

A Hyundai Kona EV 64 kWh-s változatának első szériája, amit 2017 és 2021 vége közt gyártottak, szerintünk az egyik legjobb elektromos használt autó választás, legalábbis ebben az árkategóriában.

Ez a modell óriási, alaphangon is mintegy 400-450 km-es hatótávolságot, hatalmas gyorsulást és teljesítményt nyújt, hiszen a 64 KWh-s akkuval szerelt gép erősebb motort is kapott, ami 204LE-s és 395 Nm nyomatékkal a jóval drágább, sportosabb Teslákkal és BYD  modellekkel is felveszi a kesztyűt

Mindemellett ha nem is hipermodern, de elfogadható dizájnt kínál. Nem utolsó sorban pedig meglehetősen megbízható, hosszú életű hajtásláncot kapunk.

Tehát – szemben a „kis” akkus 39 KWh-s Konával, amely már 6 milliótól elérhető – a nagyobb 64 kWh-s akkumulátorral a Hyundai valós körülmények között is képes akár 500 km hatótávot is biztosítani, nem túlhajszolt, vegyes használatban.  Jó időben, csak városban, kifejezetten óvatosan hajtva pedig akár mintegy 600(!) kilométer is kihozható a hatalmas akkupakkból.

Bár nagy autróról nincsen szó, inkább egy kompakt SUV-val van dolgunk, mégis relatíve tágas belső tér, jól felszereltek az alapmodellek is.

A Hyundai Kona főbb hátrányai

A hátsó ülések és a csomagtér mérete kifejezetten korlátozott (az utóbbi 361 liter) , a rugózás pdig sokaknak keményebb lehet más modellekhez képest.

A Kona „nagy testvére” a Kia e-Niro

A Kia e-Niro szintén erős versenyző ebben a kategóriában, hasonló akkumulátor kapacitással és hatótávolsággal, mint a Kona EV, hiszen a hajtásláncuk – ahogyan utaltunk már rá – lényegében megegyezik.

Méretben azonban egy léptékkel nagyobb, komolyabb autót kapunk, bár ez nem csak az új, de a használt árban is meglátszik.

Hasonló évjáratú és futású e-Niro-k jellemzően egymillióval drágábbak a műszakilag nagyrészt azonos Konákhoz képest. Viszont nem csak 3, de egy 4 fős család helyigényét is kielégíti, akár nagyobb gyerekekkel is. Ez sajnos a Konára csak erős kompromisszumokkal lehet igaz.

Hátrányok: Az autó rugózása kissé kemény lehet, és a belső tér kialakítása nem annyira prémium.

A német minőség – Volkswagen ID.3

A Volkswagen ID.3 az első a VW elektromos autókat jelölő ID sorozatában, és számos pozitív tulajdonsággal rendelkezik, a megbízható, minőségi német technika és az igényes beltér mellett a kisebbik modell is 58 kWh-s akkuval érkezik. Ez a változat télen 250-350, jó időben pedig 400-500 kilométeres  hatótávot kínál, míg a 77 kWh-s változat már igazi „hatótáv-szörnyeteg. Ez utóbbi télen 320-440 km-t, nyáron viszont (használattól függően) 400-700 kilométert is elgurul.

Ezen túl előnyei még a jó vezethetőség és tágas belső tér, így a VW Golf rajongóknak kötelező darab.

Hátrányai közé elsősorban az ára tartozik, mert az első, 2021-es, kisebbik akkus modellek irányára is 7,5 millió felett kezdőik sajnos. Panaszolják még az infotainment rendszert, amely közel sem a legintuitívabb, és néhány tulajdonos a VW-től még ennél is magasabb minőséget vár el.

Az árkategória csúcsa: a Tesla Model 3

A Tesla Model 3 egy egészen speciális eset, az e-autók „luxus iPhone-ja”, amelyet nehéz más darabokkal összehasonlítani. A 8 milliós sávba már beleférnek az újabb, 2019-től eladott és „kisebb” Model 3 változatok. Itt már ugye státusszimbólumról van szó, nem csak pusztán a márka miatt, de azért is, mert

ezeket az autókat brutális erő 280-480 lóerő, és elképesztően nagy – long range kiadásban 600-700 kilométeres – hatótáv és villámgyors töltés lehetősége jellemzi.

A fentiek ráadásul nem külön-külön lehetőségként, hanem egyszerre vannak meg egyetlen gépszörnyben! Óriási előny a dedikált Tesla gyorstöltő hálózat is, ami nálunk is ütemesen épül ki, no meg az olyan „okosságok”, mint az Autopilot, azaz az önvezetés magas szintje.

Mi az a Tesla Autopilot?

A Tesla Autopilot jellemzői közé tartozik a sávközéppontosítás, a forgalomra figyelő sebességtartó automatika, az automatikus sávváltás, és a félautonóm navigáció, amely korlátozottan használható autópályákon. Emellett a rendszer képes az önparkolásra, valamint az autó garázsból vagy parkolóhelyről történő előhívására is (Summon és Smart Summon funkciók)​ (Tesla)​​ (Tesla)​​ (Tesla)​. A Tesla hangsúlyozza, hogy ezeknél a funkcióknál a vezető marad a felelős, és az autó folyamatos felügyeletet igénye

A Tesla előnyei/hátrányai

Iparági vezető tehát a Tesla, kiváló vezetési élményt ad, igen gyors a töltés a megfelelő oszlopokon és – ahogy láttuk – igen fejlett önvezető funkciókkal bír. Az igen borsos ár mellett a szervizelés és alkatrészellátás problémás lehet. Vannak alkatrészek, amelyekre még a csillagászati költségek dacára is várni kell. Ráadásul a szakszervizek sem hibátlanok, itthon különösen kevés javítási lehetőség van a javításra, és amerikai módon sok alkatrészt csak kompletten, csak gyári verzióban lehet kapni. Azaz nem csak megvanni drága, de fenntartani sem filléres mulatság egy Teslát.

A csúcs-mini, azaz a BMW i3 (120 Ah) – 2018 után

A BMW i3 sokak szerint az e-autózás egyik csodája, egy úgynevezett prémium kompakt. Ha már 7-8 milliót tudunk e-autóra költeni, akkor a BMW esetén kerüljük a régebbi darabokat. Már csak azért is, mert 8 millió alatt felbukkannak az újabb, 2018 utáni modellek. Azok, amik már a nagyobb 42.2 kWh-s (a BMW 120 Ah néven nevezi ezeket a modelleket) akkumulátorral érkeztek, melyekkel a kis villany BMW i3 akár 280-350 km-es hatótávot is biztosíthat nyáron. Igaz télen itt is be kell érnünk 160-230 kilométerrel.

A kis „bömös” előnyei a kiváló minőségű belső tér, a dinamikus vezetési élmény, a gyors töltés és az első osztályú német technika.

Jelentős hátrány – leszámítva a relatíve magas árat – az átlagnál kisebb belső tér, a pici csomagtér, és az átlagosnál jóval magasabb karbantartási költségek, amelyek, ha nem is érik el, de azért néha megközelítik egy Tesla költségeit.

Elektromos autók esetén is figyeljünk arra, hogy mire fogjuk használni

A 7-8 millió forintos árkategóriában már számos kiváló elektromos autó érhető el, amelyek mindennapi használatra és hosszabb utakra is alkalmasak. A Hyundai Kona EV, Kia e-Niro, Volkswagen ID.3, Tesla Model 3 és BMW i3 mind-mind jó választás lehet, attól függően, hogy milyen igényekkel, elvárásokkal rendelkezünk. Érdemes tehát kiváltképp figyelembe venni az egyéni igényeket és használati szokásokat.

Végezetül: tippek a választáshoz

Az elektromos autók piacán az ár mellett számos egyéb tényezőt is figyelembe kell venni. Az akkumulátor élettartama, a töltési infrastruktúra, a karbantartási költségek és a technológiai újítások mind fontos szempontok lehetnek. Például a gyors töltési lehetőségek különösen fontosak lehetnek azok számára, akik gyakran utaznak hosszabb távokon, míg a belső tér kényelme és a csomagtér mérete azok számára lehet döntő, akik családjukat is gyakran viszik e-autóval.

Az elektromos autók kapcsán érdemes továbbá figyelembe venni a garanciális feltételeket és a javítási-fenntartási költségeket is, mivel ezek jelentősen befolyásolhatják a döntésünket.

Fotó: Unsplash

*

Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!

https://www.facebook.com/greenponthu/

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!

Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

 

Kapcsolódó