Indul a Digitális Tudatosság Hete – Fókuszban a fenntartható digitális jövő

2025. szeptember 22–28. között első alkalommal valósul meg a Digitális Tudatosság Hete (DT7), a Neo Interactive és a Carbon.Crane közös kezdeményezése.
A kampány célja, hogy felhívja a figyelmet a digitális világ ökológiai lábnyomára, illetve a kiberbiztonság fontosságára. A jelszó: Netezz okosabban, posztolj tisztábban!
A Neo és Carbon.Crane szervezésében idén először megrendezett Digitális Tudatosság Hetének célja, hogy ráirányítsa a figyelmet a digitális tér környezeti hatásainak problémájára, és arra ösztönözze az embereket és vállalatokat, hogy tudatosabbak legyenek az online térben, valamint a digitális eszközeik használata során. Erre már csak azért is szükség van, mert
egy átlagos felhasználó évente 229 kg szén-dioxidot bocsát ki az online térben — a felmelegedési határ évi 501 kg/fő — a leggyakrabban használt jelszó pedig még mindig az 123456.
Még néhány sokkoló tény:
- 1 perc TikTok = 1 gramm CO2 e-kibocsátással jár.
- 1 óra a Netflixen akár 55 gramm CO2 e-kibocsátással is járhat. Ráadásul 2024-ben közel 400 milliárd órányi kontentet nézett a Netflix összes felhasználója együttvéve, ami több mint 10 millió tonna CO2 e-kibocsátással járt együtt
- Ha minden nap egyórás videóhívást kezdeményezel egy másik személlyel, akkor kettőtök akár 1,1 kg CO2 e-kibocsátást is okozhat 250 munkanap alatt.
- 2026-ra az adatközpontok energiafogyasztása elérheti a 1000 TWh-t, ami a 124 millió lakosú Japánéval egyenértékű.
- Egy olyan AI modell betanítása, mint a GPT-3 is volt, 502 tonna CO2 e-kibocsátást eredményezett, ami 112 benzinüzemű autó egy évi vezetésének felel meg.

Az üzenet: kevesebb adat = zöldebb bolygó
A DT7 célja, hogy tudatosítsa: az online jelenlét is károsanyag-kibocsátással jár, viszont némi odafigyeléssel mindannyian tehetünk ellene. A kampány egyaránt célozza a lakosságot (például a social media használat csökkentésére való felhívással és interaktív karbonlábnyom méréssel), illetve a vállalatokat (weboldal auditokkal és mérésekkel).
A szemléletformáló kezdeményezés egy olyan problémára világít rá, amelyről bár kevésszer beszélünk, egyre nagyobb terhet jelent a környezetünk számára.
Az online tér kibocsátását jól érzékelteti, hogy csak a digitális marketing karbonlábnyoma nagyobb, mint a teljes globális légiközlekedésé.
A DT7 másik apropója, hogy felhívja a figyelmet a kiberbiztonság és a körültekintő hírfogyasztás fontosságára. Az AI térnyerésének kapcsán olyan új problémák ütötték fel a fejüket, amelyekkel korábban nem találkoztunk: míg néhány évvel ezelőtt egészen egyszerű volt megállapítani, hogy valódi képet, hanganyagot, vagy hírt fogyasztunk-e, manapság sokkal nehezebb elválasztani a hiteles tartalmakat a mesterséges intelligencia által generáltaktól.
A DT7 weboldalán lehetőség nyílik arra, hogy teszteljük a saját közösségi média lábnyomunkat és különféle napi kihívásokhoz is lehet csatlakozni, amiből végül kiderül, mennyire zöld az online jelenlétünk.
Forrás: Digitális Tudatosság Hete weboldal és digitalhungary.hu
Nyitókép: Freepik
*
Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!
https://www.facebook.com/greenponthu/
*
Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!
Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!