Nem elég gyorsak a hazai buszcserék – sok a szennyező jármű

busz
Európai összehasonlítás készült arról, hogy mely országokban járnak még legnagyobb számban a szennyező, korszerűtlen buszok. Magyarország az utolsó előtti helyen áll.

Az energia- és klímapolitikai tervekben kijelöltnél jóval gyorsabban cseréli le régi, jellemzően dízeles városi buszait Európa legtöbb országa. Tavaly már csaknem minden második újonnan beszerzett jármű akkumulátoros elektromos vagy üzemanyagcellás hajtáslánccal rendelkezett.

Ha a növekedési ráta nem csökken, 2027-ben már kizárólag kibocsátásmentes új városi buszokat értékesítenek Európában.

Akad ugyanakkor néhány ország – köztük Magyarország-,amelyben jóval lassabb az átállás, mint Európa többi részén.

A városi buszok csaknem fele nulla emissziós Európában

A Transport & Environment (T&E) szerint a városi autóbuszok terjedése az európai zöldmegállapodás egyik sikertörténetévé vált. Az értékesítések bővülése a T&E tavalyi, exponenciális növekedést előre vetítő prognózisát is meghaladta. A vártnál nagyobb növekedést részben az üzemanyagcellás buszok iránti kereslet erősödése tette lehetővé, amelyek 2024-ben az Unióban eladott összes városi autóbusz mintegy 3%-át tették ki. Ezzel együtt továbbra is az akkumulátoros elektromos hajtásláncú modellek dominálják a piacot, 46%-os részesedéssel.

Az uniós városibusz-piac jóval gyorsabban tolódik el a nulla kibocsátású modellek felé, mint azt az uniós tiszta járművek irányelv, illetve a teherautók és buszok számára előírt szén-dioxid-kibocsátási sztenderdek megkövetelik.

Így, ha a jelenlegi növekedési ráta a következő években is fennmarad, akkor 2027-ben már az összes, az EU-ban eladott új városi busz kibocsátásmentes működést lehetővé tevő technológiával rendelkezik majd. Ez nem csak a klímaváltozás elleni fellépés szempontjából lesz lényeges mérföldkő, hanem a városi zaj- és levegőszennyezés jelentős csökkenését is maga után vonja, ami az ebből eredő betegségek és halálesetek visszaszorításához is hozzájárulhat.

Listázták az országokat a buszbeszerzések szerint

Az egyes országok között jókora különbségek vannak a nulla kibocsátású buszokra való átállás tempója tekintetében. Míg a legtöbb uniós ország túlteljesíti a kitűzött célokat, addig néhány ország lemaradóban van.

A nem csak uniós országokat tartalmazó statisztika szerint az átállás éllovasai Hollandia, Finnország és Izland, amelyek 2024-ben kizárólag akkumulátoros elektromos városi buszokat szereztek be, míg az 1000 darabnál nagyobb éves értékesítési darabszámmal rendelkező nagy piacok között Spanyolország, az Egyesült Királyság, Olaszország, Franciaország és Németország a sorrend. Magyarországon a 2024-ben értékesített új városi buszoknak 4%-a volt nulla kibocsátású, míg 96%-a dízeles modell. Ezzel

hazánk a rangsor utolsó előtti helyét szerezte meg Szlovákia előtt, ahol kizárólag dízelbuszokat adtak el.

busz rangsor
Európai rangsor a zéró emissziós buszbeszerzés alapján. Ábra: T&E

Ami az egyes technológiákat illeti, az üzemanyagcellás hidrogénüzemű városi buszok európai piaci részesedése 2023-hoz képest 2024-ben megkétszereződött, és megközelítette a 3%-os részarányt. A nulla kibocsátású technológiák mellett a többi alternatív hajtáslánc részesedése viszonylag alacsony szinten maradt. A hibrid városi autóbuszok értékesítései a piac 16%-át, a gázüzemű buszok pedig 14%-át adták.

Forrás: Portfolio
Nyitókép: Freepik

*

Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!

https://www.facebook.com/greenponthu/

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!

Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

Kapcsolódó