Végre jönnek az elektromos teherautó-flották!

Az elektromos teherautó a jövő - a kép illusztráció : Freepik

Az elektromos teherautók egyre nagyobb szerepet kapnak a teherszállításban, és bár az átállás kezdetben költségesnek tűnhet, megfelelő stratégiával jelentős megtakarítás érhető el.

Egy friss amerikai tanulmány szerint

az okosan menedzselt töltés és az elosztott energiatermelési források – vagyis olyan helyben termelt energiaforrások, mint a napelemek, szélturbinák vagy akkumulátoros tárolók – akár 30 százalékkal csökkenthetik a flották villanyszámláit.

Az amerikai példa azt mutatja, hogy egy jól megtervezett töltési és energiamenedzsment-rendszerrel nemcsak az üzemeltetési költségek csökkenthetők, hanem a hálózati csatlakozásokhoz kapcsolódó idő- és beruházási kiadások is mérsékelhetők.

Egy kiváló amerikai példa az elektromos teherautók terén

A közepes és nehéz teherbírású elektromos járművek (e-teherautók) telepítése az Egyesült Államokban 2023 és 2024 között 44 százalékkal nőtt, és különösen Kalifornia jár élen az átállásban. Itt az állami támogatások és olyan szabályozások, mint az Advanced Clean Truck Rule, jelentősen ösztönzik a vállalatokat a dízeljárművek lecserélésére. 2023-ban például Kaliforniában több mint 18 000 új e-teherautót értékesítettek, és minden hatodik eladott nehézgépjármű zéró emissziós volt.

A legnagyobb kihívás az elektromos flották számára az energiaigény optimalizálása. A hagyományos töltési módszerekkel az üzemeltetés drágább lehet, különösen, ha csúcsidőben történik a járművek töltése. Az RMI és az MPP szakértői ezért megvizsgálták a Los Angeles-i áramszolgáltató, a LADWP tarifarendszerét, és arra jutottak, hogy az alacsonyabb áramdíjú időszakok kihasználásával, valamint megújuló energiaforrásokkal kombinált töltéssel a költségek jelentősen csökkenthetők. A legjobb eredmény érdekében két megoldás ötvözése ajánlott: a menedzselt töltés és az elosztott energiatermelési források.

Az elektromos teherautók menedzselt töltése az igazi

A menedzselt töltés azt jelenti, hogy az e-teherautókat akkor töltik, amikor az elektromos áram olcsóbb, jellemzően éjszaka vagy más alacsony keresletű időszakokban. Ez a módszer akár 30 százalékos költségmegtakarítást is eredményezhet, mivel a hálózat terhelése kisebb, és az áramdíjak is kedvezőbbek. Ez önmagában is hatékony megoldás, de ha kiegészül elosztott energiatermelési forrásokkal – azaz a vállalat saját áramtermelésével –, akkor még nagyobb megtakarítás érhető el.

De pontosan mit is jelent az elosztott energiatermelés?

Ez egy olyan rendszer, amelyben a flotta nem csak a központi hálózatból vásárol áramot, hanem saját maga is termel energiát. A leggyakoribb megoldások közé tartoznak a napelemek, amelyek napközben termelnek áramot, a szélturbinák, amelyek a szél erejét használják ki, és az akkumulátoros energiatárolók, amelyek a hálózatból vagy a saját termelésből származó áramot eltárolják a későbbi felhasználásra.

Ez azt jelenti, hogy ha például napközben sok áramot termel a vállalat napelemekkel, azt vagy azonnal felhasználja a teherautók töltésére, vagy eltárolja, hogy csúcsidőn kívül használja fel.

A kutatások azt mutatják, hogy ha egy flotta megfelelően kombinálja a menedzselt töltést és az elosztott energiatermelési forrásokat, akkor a kilométerenkénti energiafogyasztás költsége akár 36 centről 26 centre is csökkenhet. Ez jelentős előnyt jelent a hagyományos dízelüzemű teherautókkal szemben, amelyek esetében a kilométerenkénti költség 70 cent körül van.

*

KAPCSOLÓDÓ CIKKÜNK:

https://green.hu/cikkek/ezek-lesznek-2025-legjobban-vart-elektromos-autoi/

*

Elkerülhetők egyes méregdrága fejleszétések

Egy másik előny az elektromos teherautó esetén, hogy a saját energiatermelés csökkenti a hálózati terhelést, így elkerülhetők a drága hálózati fejlesztések. Ha például egy flotta túl sok energiát fogyaszt csúcsidőben, az áramszolgáltató előírhatja, hogy nagyobb teljesítményű hálózati csatlakozást kell kiépíteniük, ami akár milliós költséget is jelenthet. Ha viszont a flotta részben a saját maga által termelt energiát használja, akkor kisebb lesz a hálózatból vételezett áram mennyisége, így a beruházás is elkerülhető.

Természetesen az elosztott energiatermelés bevezetésének is vannak kihívásai. Az egyik legnagyobb akadály a magas kezdeti költség, hiszen például egy nagyméretű napelemes rendszer vagy egy akkumulátoros energiatároló milliós beruházást igényelhet. Emellett a szabályozási környezet sem mindenhol támogatja az ilyen megoldásokat. Egyes áramszolgáltatók például nem engedik, hogy a vállalatok az általuk megtermelt felesleges áramot visszatáplálják a hálózatba, vagy ha mégis, akkor azt alacsonyabb áron veszik át, mint amennyiért az áramot eladják.

Akár az otthoni töltésnél: nézni kell az elektromos teherautó áramfogyasztási mintákat

Ezek a kihívások azonban kezelhetők, ha a vállalatok megfelelően tervezik meg az elektromos teherautóflotta esetén az átállást. A siker kulcsa az alapos előkészítés és a megfelelő technológiai megoldások kiválasztása. Ha egy flotta már az elektromos járművek bevezetése előtt megvizsgálja az áramfogyasztási mintázatait, és ehhez igazítja a töltési stratégiát, akkor jelentős megtakarítás érhető el. Az olyan eszközök, mint az NREL ReOpt modellező rendszer, segíthetnek abban, hogy a vállalatok pontosan kiszámolják, hogyan érdemes kombinálni a hálózati áramot és a saját energiatermelést.

Az amerikai példa egyértelműen azt mutatja, hogy az elektromos teherautók üzemeltetése sokkal olcsóbb lehet, ha a vállalatok nemcsak az áramárakat figyelik, hanem a saját energiatermelésben is gondolkodnak.

Ha egy flotta megfelelően menedzseli a töltési időszakokat, és kiaknázza a helyben megtermelt energia lehetőségeit, akkor nemcsak a működési költségeit csökkentheti, hanem a hálózati terhelést is mérsékelheti. Ezáltal az elektromos teherszállítás nemcsak fenntarthatóbbá, hanem hosszú távon is gazdaságosabbá válhat.

 

Forrás:

https://rmi.org/how-electric-truck-fleets-can-save-money-with-smarter-charging-solar-power-and-batteries/

*

Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol az elektromos teherautó létjogosultságáról!

https://www.facebook.com/greenponthu/

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!

Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

 

Kapcsolódó