Zöld hidrogén: vajon ez a végső megoldás?

Zöld hidrogén - a jövő üzemanyaga vagy zsákutca? kép: DEEPL

Zöld hidrogén: az Európai Unió jelenleg évente 7 millió tonna hidrogént termel, de ennek csupán 0,3 százaléka minősül „zöldnek” – írja Lóránt Károly mérnök-közgazdász a Makronom.eu oldalon. Az EU célja, hogy 2030-ra ezt 10 millió tonnára növelje, miközben hatalmas infrastrukturális fejlesztéseket tervez, például a 40 ezer kilométeres hidrogénvezeték-hálózat kiépítését. Azonban a zöld hidrogén előállítása rendkívül energiaigényes, így felmerül a kérdés: megéri-e a hatalmas beruházások ellenére is erre az útra lépni?

Hogyan állítják elő a zöld hidrogént?

A hidrogén előállításának több módja van, és ennek megfelelően különböző színekkel jelölik:

Szürke hidrogén – földgázból készül, jelentős szén-dioxid-kibocsátással.
Barna hidrogén – szén és víz reakciójából jön létre, szintén nagy kibocsátással.
Kék hidrogén – a barna vagy szürke hidrogén előállítása során keletkező CO₂-t elraktározzák.
Zöld hidrogén – megújuló energiaforrásokkal, vízbontással (elektrolízissel) készül.
Rózsaszín hidrogén – atomerőművek által termelt árammal végzett vízbontás eredménye.
A szerző szerint jelenleg a világon évente 97 millió tonna hidrogént állítanak elő, és ennek 99 százaléka fosszilis energiaforrásokból származik, tehát szén-dioxid-kibocsátással jár. A valóban környezetbarát zöld hidrogén előállítás még mindig elenyésző arányú, és rendkívül drága.

 

Zöld hidrogén: a tárolás és a szállítás kihívásai

A megtermelt hidrogént tárolni és szállítani is kell, ami bonyolult és költséges folyamat:

Cseppfolyósítva – mínusz 253°C-ra hűtve tárolják.
Nagy nyomáson – az eredeti térfogatának töredékére sűrítik, akár 700 bar nyomáson.
Csővezetékes szállítás – speciális acélötvözetek és hőszigetelés szükséges, ami jelentős költséggel jár.

Az EU hatalmas, jobbára a zöld hidrogén gazdaságot megalapozó infrastruktúra fejlesztéseket tervez:

SoutH2 Corridor – Észak-Afrikából szállítana évente 4 millió tonna hidrogént Olaszországon keresztül Németországba.
European Hydrogen Backbone – egy 40 ezer kilométeres európai hidrogénvezeték-hálózat 2040-re, 43–81 milliárd eurós becsült költséggel.

Zöld hidrogén a közlekedésben: Németország és Dél-Korea tervei

A hidrogénhasználat egyik legígéretesebb területe a közlekedés, különösen a nehézjárművek és a tömegközlekedés.

Németország
  • 2022-ben üzembe állt az első hidrogén meghajtású vonatflotta, amely egy feltöltéssel 1000 kilométert képes megtenni.
  • Azonban a vonatok nem zöld hidrogénnel működnek, hanem fosszilis eredetű üzemanyagot használnak.
  • Költséges üzemeltetés és bizonytalan hidrogénellátás miatt gyakran dízelvonatokkal helyettesítik őket.
Dél-Korea
  • A Hyundai 2023-ban 370 darab hidrogénbuszt adott el Elec City néven.
  • Egy ilyen busz ára 500–580 ezer dollár, amiből a helyi önkormányzatok 210 ezer dollárt támogatásként átvállalnak.
  • A dél-koreai kormány 2030-ig a hidrogénhajtású személygépkocsik számát 40 ezerről 300 ezerre, az autóbuszokét 1000-ről 21 ezerre növelné.

Az egyik legnagyobb probléma itt is a zöld hidrogén elérhetősége, ezért Dél-Korea importból tervezi megoldani a hidrogénellátást.

Megéri-e a hidrogéngazdaság?

A hidrogéngazdaság célja a fosszilis energiaforrások kiváltása, és ezáltal a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése. Azonban az ezzel kapcsolatos tervek nagyrészt politikai döntések, amelyek mögött nincsenek alapos gazdaságossági számítások.

A zöld hidrogén ára és energia-megtérülése

Jonathan Lesser (Manhattan Institute) szerint a zöld hidrogén előállításának költsége 4–9 dollár/kg lesz, miközben az amerikai kormány célja 1 dollár/kg.
A hidrogén előállítása több energiát igényel, mint amennyit visszaad, ezért az energia-megtérülése (EROI) egynél kisebb, vagyis gazdaságilag nem fenntartható.

Adam Tooze, a Columbia University professzora szerint a hidrogén energiahordozóként gazdaságtalan. A BloombergNEF alapítója, Michael Liebreich kidolgozta a hidrogénlétrát, amely bemutatja, hogy a hidrogén milyen területeken lehet valóban hasznos:

Elkerülhetetlen – műtrágyaipar, élelmiszeripar, olajfinomítás.
Esetleg alkalmazható – acélgyártás, hosszú távú légi közlekedés.
Gazdaságtalan – személyautók, autóbuszok, vasúti közlekedés, energiarendszerek.

Forrás és további részletek:

https://makronom.eu/2025/02/01/nem-elegge-zold-zoldhidrogen/

KÉP: DALLE

*

Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!

https://www.facebook.com/greenponthu/

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!

Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

Kapcsolódó