Okos trükk: elektromos autó tartaléknak, olajválság idejére!

A globális energiapiaci feszültségek – például konfliktusok vagy háborúk – miatt időről időre készlethiány léphet fel, ahogy azt a COVID-19 járvány idején is tapasztalhattuk. Amikor a benzinkutak ideiglenesen kiürülnek, a hagyományos autók használata ellehetetlenülhet. Az elektromos autók (EV-k) ezzel szemben megbízható alternatívát nyújtanak. Érdemes „tartalékba” egy kis EV-t venni?
Ha a benzinszállítás esetleg akadozna, akkor az áramellátás – különösen a megújuló energiaforrások, például nap- és szélerőművek térnyerésével – azért stabilabb és kevésbé sérülékeny.
Az elektromos autók előnyei üzemanyag-ellátási bizonytalanság idején
1. Függetlenség az üzemanyaghiánytól és alacsonyabb költségek
Az elektromos autók legnagyobb (rejtett) előnye, hogy nem függnek a fosszilis üzemanyagok elérhetőségétől, így konfliktusok vagy ellátási zavarok esetén is működőképesek maradnak. Magyarországon az elektromos áram ára kedvezőbb, mint a benziné: egy átlagos elektromos autó 15-20 kWh energiát fogyaszt 100 kilométeren, ami 2025-ös árakon körülbelül 600-800 forintba kerül, azaz egy-másfél liternyi benzinbe fáj 100-on. Ezzel szemben egy benzines autó 6-8 literes fogyasztással 3600-4800 forintot igényel 100 kilométerenként (hozzávetőleg 600 Ft/liter benzinárral számolva). Az elektromos autók így nemcsak megbízhatóbbak, hanem a normál hétköznapokban is jelentős megtakarítást is kínálnak, különösen, ha az üzemanyagárak emelkednek.
2. Környezeti előnyök és fenntarthatóság
Jól tudjuk, hogy az elektromos autók nulla helyi károsanyag-kibocsátással működnek, ami alapvető a városi levegőminőség javításában. A belvárosi légszennyezés jelentős probléma, az EV-k csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást, különösen, ha megújuló energiaforrásokkal – például nap- vagy szélerőművekkel – töltik őket. Bár az áramtermelés részben fosszilis forrásokra támaszkodik, a megújuló energia arányának növekedése folyamatosan csökkenti az elektromos autók környezeti lábnyomát.
3. Támogatások
Idén is elérhetők állami támogatások (jelenleg cégeknek, de várható rövidesen újra magánszemélyeknek is) az elektromos autók vásárlására. Sőt, az elektromos autók mentesülnek a regisztrációs adó és a cégautóadó alól, továbbá a fővárosban és számos nagyvárosban pár évig még ingyenes parkolási lehetőséget is biztosítanak. Ezek az ösztönzők különösen vonzóvá teszik az EV-ket amúgy is.
Enyhülő kihívások
1. Magas a kezdeti beruházási költség, de használtban már nem!
Az elektromos autók vételára továbbra is magasabb, mint a hasonló kategóriájú benzines vagy dízel járműveké. Egy középkategóriás elektromos autó ára 10-15 millió forint között mozog, míg egy hasonló benzines modell 7-10 millió forintba kerülhet. Az üzemanyag-ellátási bizonytalanság és a magas benzinárak azonban hosszú távon ellensúlyozhatják ezt a különbséget, különösen gyakori használat esetén. Sőt, a lényeg:
egy használt elektromos városi kisautó már alig drágább egy hasonló benzinesnél jelenleg akkorát zuhantak a pár éves kis EV-k árai!
2. Töltési infrastruktúra korlátai egyre kevésbé érezhetőek
A töltőhálózat folyamatosan bővül, de vidéken és kisebb településeken a gyors töltőállomások száma még mindig korlátozott. Az otthoni töltés kényelmes megoldás, de ha sokat használjuk, akkor a fali gyorstöltő telepítése 200 000-400 000 forintos költséggel jár. Erre is jöhet azonban rövidesen támogatás.
3. Akkumulátor élettartam és csereköltségek szerényebbek, ha elterjedt használt modellt veszünk!
Az elektromos autók akkumulátorai általában 8-10 évig vagy 150 000-200 000 kilométerig nagyon megbízhatóan működnek, de a csere költsége jelentős, akár több millió forint is lehet. Bár a legtöbb gyártó garanciát vállal az akkumulátorokra, ez hosszú távú kockázatot jelent, amelyet érdemes figyelembe venni. De
az elterjedt használt modellek némelyikébe könnyen és viszonylag olcsón lehet akku-felújítást végeztetni.
Hat szempont a döntéshez
Biztosítsuk a mobilitást: az elektromos autók függetlenséget nyújtanak az üzemanyag-ellátási zavaroktól, és alacsonyabb üzemeltetési költségeik – különösen magas benzinárak mellett – gyorsan megtérülhetnek, ha évente több tízezer kilométert vezetünk.
Vizsgáljuk meg az életmódunkat: városi közlekedéshez és otthoni töltési lehetőséggel az elektromos autó ideális. Hosszabb utakhoz azonban a töltési pontok alapos megtervezése szükséges.
Használjuk ki a támogatásokat: az állami kedvezmények jelentősen csökkenthetik az újkori vételárat, ezért érdemes tájékozódni – sőt, újszerű használtat is vehetünk, támogatás nélkül is igen olcsón – persze a pár évvel korábbi árakhoz és árkülönbséghez képest.
Tervezzünk hosszú távra: a használt, de megkímélt és újszerű elektromos autók értéktartása kedvezőbb lehet, ahogy a fosszilis üzemanyagok piaca bizonytalanabbá válik, és az EV-k iránti kereslet nő.
Támogassuk a környezetvédelmet: az elektromos autók választása – különösen megújuló energiával töltve – csökkenti az egyéni szénlábnyomot.
Értékeljük az alacsony karbantartási költségeket: az elektromos autók kevesebb mozgó alkatrésszel vagy szűrővel rendelkeznek, így szervizköltségeik alacsonyabbak, mint a benzines vagy dízeles járműveké.
Fotó (illusztráció) – Pixabay
*
Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!
https://www.facebook.com/greenponthu/
*
Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!
Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!