Black Friday után: mit kezdjünk azzal, ami felesleges lett?

Black Friday és a ruhahalmok: egy átlagos hazai háztartás évente 400 kilogramm tartós cikkekből eredő hulladékot termel, amelynek jelentős része még használható. A Black Friday őrület után különösen aktuális a kérdés: az új termékek megvásárlása után mi történik a régiekkel? A szemetes nem az egyetlen – és biztosan nem a legjobb – megoldás – nézzük, mit tehetünk?
Amikor a javítás jobb, mint a vásárlás: a Black Friday akciók idején természetes, hogy az újdonság minket is vonz. De mi van a régivel, ami még működik? Egy mikró megjavítása drágábbnak tűnhet, mint egy új vásárlása az akciós héten, vagy hónapban. Ez az egyenlet azonban csak akkor igaz, ha figyelmen kívül hagyjuk a rejtett költségeket: a nyersanyag-kitermelés környezeti terheit, a szállítás karbonlábnyomát, a hulladéklerakók telítődését.
A javítás reneszánsza már zajlik: terjednek az új, úgynevezett repair café-k, vidéki varrókörök, továbbá videóban vagy szövegben online használati, javítási útmutatók ezrei, tízezrei állnak rendelkezésre. Az Európai Unió 2021-es jogszabálya ki is mondta: a gyártóknak biztosítaniuk kell az alkatrészek elérhetőségét és javíthatóságát. A tudás elérhető, a közösségek kialakulóban vannak.
Mielőtt az új termék kicsomagolása után a régit a kukába dobnánk, érdemes megkérdezni: tényleg javíthatatlan, vagy csak kényelmesebb kidobni?
Webes értékesítés: a második élet
A Black Friday vásárlások után logikus lépés a feleslegessé vált tárgyak értékesítése. A használt termékek online piaca felrobbant: Facebook Marketplace, Vinted, Jófogás, és persze szakosodott hobbi-oldalak tucatjai.
Higgye el: minden kategóriában található vevő arra, ami feleslegessé vált. Egy átlagos hazai háztartás évente 100-200 ezer forintot minden további nélkül megkereshet a jó állapotú, de már nem használt tárgyak eladásával.
A sikeres online értékesítésnek vannak persze alapszabályai. A jó minőségű fotók, pontos leírás, reális árazás és őszinteség az állapotról elengedhetetlen. Egy használt bútor, amely egy fiatal pár első lakásában kap helyet, vagy egy gyerekruha, amely még két gyermeket is megér, ugyanúgy teljesíti funkcióját, mintha új lenne. Sőt, gyakran bizony sokkal jobb minőséget képvisel, mint az akciós, tömeggyártott alternatívák.
Adományozás: mások még értékelik
A Black Friday után az eladásnál is van értékesebb lehetőség: az adományozás. Magyarországon több száz karitatív szervezet, élelmiszerbank, családsegítő várja a felajánlásokat. Egy meleg kabát januárban, egy működő hűtőszekrény egy költöző családnak, egy laptop egy vidéki középiskolásnak – ezek konkrét változást hoznak emberek életében.
A helyi adományozási lehetőségek feltérképezése egyszerű. Plébániák, református gyülekezetek, szociális központok szinte minden településen vannak, és tudnak olyan családokról, akiknek segítség kell.
Számtalanul vannak Facebook-csoportok ingyen elvihető „ajándékba adom” és hasonló közösségek, amelyek ráadásul direktebb kapcsolatot teremtenek adományozó és rászoruló között. Tudjuk kihez kerül, ez az átláthatóság pedig, jól tudjuk: bizalmat szül és motivál.
Miközben a hazai városi középosztály lakásai „lomokkal” zsúfoltak, amit csak tetézünk az új Black Friday vásárlásokkal, emberek tízezrei nélkülöznek alapvető dolgokat.
Ez az abszurd helyzet nemcsak pazarlás, hanem elszalasztott lehetőség, nem igaz?
Garázsvásár és bolhapiac: közösség és kereskedelem
A garázsvásár – a lomtalanítás civilizált változata – nemcsak tranzakciós tér, hanem közösségi esemény. A vevő megtapintja a terméket, alkudozhat, történeteket hallhat. Az eladó látja, kinek adja tovább kedvenc könyvét vagy gyerekkori játékát. Ez az emberi kapcsolat hiányzik az online térből, és sokaknak pont ez adja meg az akció értelmét. Hasonlóan működnek a városi bolhapiacok.
A sikeres garázsvásár megszervezése persze némi munkát igényel, ám higgye el: a tapasztalat megtérül. Egy tavaszi szombat délután, amikor a szomszédok így összejönnek, a gyerekek játszanak, és a felesleges dolgok gazdát cserélnek, nemcsak környezetvédelem, hanem közösségépítés is.
Black Friday után: a tudatos döntés
A Black Friday leárazások csábítóak, az új termékek vonzóak. De amikor a csomagolást eltakarítjuk, és a régit félretoljuk, a fiók mélyére, a szekrény tetejére tesszük, álljunk meg egy pillanatra. Ez a használt könyv, ez a hibátlan terítő, ez a működő hajszárító – valóban hulladék? Vagy csak rossz helyen van?
Nyitókép: Freepik
*
Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!
https://www.facebook.com/greenponthu/
*
Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!
Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!



