Új elektromos autó támogatások: itt vannak a részletek

elektromos autó - új EU-s támogatásokat javasol a magyar sosors elnökség - a fotó illusztráció: Unsplash - free

Új EU-s elektromos autó támogatások érkezhetnek középtávon, miután a minap, 2024. július 10-én az „elektromos közlekedés térnyerését célzó akcióterv” részleteit mutatta be sajtótájékoztatóján a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM). A Green.hu oldalán is megjelent témáról Fábián Gergely, iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkár árult el friss részéeteket.

A Portfolio.hu portálnak frissen nyilatkozó Fábián Gergely, iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkár szerint javaslatcsomagról van szó, amelynek célja, hogy vitát és beszélgetést indítson az elektromos autók támogatásáról, amely egy átfogó, jelentős európai program része, nem önálló, nem tagországi költségvetési támogatás.

Elektromos autó támogatás tervek – a főbb számok

Fábián Gergely hangsúlyozta, hogy a csomag

egy induló javaslatcsomag, amelynek finomítása a következő időszakban fog megtörténni. A javaslat szerint új autó vásárlása esetén 4500 euró (közel 1,8 millió forint) támogatást lehetne igényelni, amelyet a korábbi német programra alapoznak.

A támogatási összeg differenciált lehet, például az akkumulátorkapacitás függvényében, ahogy a jelenlegi magyar céges autóvásárlási programokban is történik. Az EU-s országok véleménye megoszlik az ilyen keresletoldali ösztönzők támogatásáról. Tehát felmerült a differenciált támogatás lehetősége, de ez is csak javaslat egyelőre – derül ki a Portfolio.hu friss anyagából.

A javaslatcsomag tartalmazza az elektromos töltőinfrastruktúra fejlesztését is, valamint a versenyképesség növelését célzó javaslatokat is. Fábián Gergely kiemelte, hogy

a háztartási töltőállomások esetében 900-1500 euró (350-600 ezer forintnyi) támogatást vezetnének be, amelyet az eszközök felszerelésére lehet majd igényelni.

Ez a támogatás analóg módon összehasonlítható a vásárlásra tervezett támogatással, mivel az otthoni töltő felszerelése jelentős plusz költséget jelenthet az autóvásárlásnál, növelve a tulajdonlás teljes költségét.

Fontos: ez jelenleg csak javaslat egy össz-európai programról, a konkrétumokra még nyilvánvalóan hónapokat kell várni – a szerk.

*

KAPCSOLÓDÓ CIKKÜNK:

https://green.hu/cikkek/e-autok-otthoni-toltok-tamogatas-1-8-m-eu-ngm/

*

 

Fábián Gergely hangsúlyozta, hogy a program célja a zöld átmenet támogatása a WTO (World Trade Organization, Világkereskedelmi Szervezet) keretein belül, hasonlóan az amerikai IRA-hoz (Inflation Reduction Act), amely az európai termelést ösztönözné.

Elektomos autók – a használtak vásárlását is támogatnák!

A használt autók támogatásáról egyelőre kevés részlet áll rendelkezésre, de az államtitkár szerint kiindulópontnak az új autóknál javasolt 4500 eurót (1,8 millió forint) kell tekinteni. Hangsúlyozta, hogy

a használt elektromos autók piacát ugyanúgy meg kell támogatni, mint az új autókét, mivel ez visszahat az új autók piacára.

Az elektromos autók értékének jelentős részét az akkumulátor adja, így annak nyomon követése és élettartamának sztenderdizációja segíthet az értékmeghatározásban és ezáltal a piacteremtésben.

Az elektromos autó támogatásokat lenyelik a kereskedők? Árat emelnek?

Az államtitkár szerint fennáll annak a kockázata, hogy a kereskedők a támogatások összegét beépítik az árakba, de ezt a megfelelő részletszabályok kidolgozásával el lehet kerülni. Az államtitkár szerint a támogatási programmal az is cél, hogy a net zéró iparágakhoz hasonlóan az elektromos autóknak is legyen egy törvényük, amely meghatározott keretet teremt az iparág és a piac számára. Ha a tagállamoknak sikerül megállapodásra jutniuk, akkor a jövő évben kihirdethetik az „EV Act”-et, amely a keretrendszert magába foglaló törvény lenne.

Mi ma a piaci helyzet?

Jelenleg lassulás van a globális elektromos autópiacon, ami bizonytalanságot szül, és ennek tovagyűrűző hatásai vannak.

Az európai gazdaságnak rendkívül fontos pillére az autóipar, amely 13 millió munkahelyet biztosít Európában közvetve és közvetlenül. Ezért az országok érdeke, hogy a zöld átmenet sikeres legyen.

E javaslatcsomagnak így jelzésértéke is van, hiszen egyértelműen jelzi a zöld átállás és az elektromos autózás fontosságát. Ha ez a támogatási progaram nem valósul meg, a vevők elbizonytalanodhatnak, ami negatív hatással lehet a lakosságra és a gazdaságra egyaránt.

A javaslatcsomag létrehozását rengeteg egyeztetés előzte meg európai szervezetekkel, vállalatokkal és nagy európai autógyártókkal. A csomag több pontja vonatkozik

a töltőinfrastruktúra és a kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésére,

mivel ezek komoly korlátot jelentenek az elektromobilitás terjedésében. A hálózatfejlesztés esetében a potenciális jelöltek nehéz nyereségesen üzemeltetni, míg az autótulajdonosok szerint nincs elég töltőpont. Nagyon komoly bővülést kell elérni a töltőhálózatban és a támogató infrastruktúrában, ami támogatás nélkül nem fog menni.

Az továbbra is kérdéses, hogy a jövőben készül-e valamilyen intézkedés a relatíve drága nyilvános töltés esetében.

Az infrastruktúra fejlesztéséről szóló javaslatok vannak, de az, hogy a hálózatüzemeltetők profitábilis működése és az autósok számára olcsóbb töltés hogyan egyeztethető össze, már túlmutat az elektromos autózás kérdésén. Ez egy általános versenyképességi kérdés, mivel az energia mennyisége, elérhetősége és ára kiemelten fontos szerepet játszik az egész gazdaság számára.

Az EU-s program teljes keretére 100 milliárd eurót javasolt az EU soros elnökeként magyar kormány 2035-ig. Az államtitkár hangsúlyozta, hogy

a cél egy kiszámítható, gördülékeny átállási pálya biztosítása a 2035-ös céldátumig, amikorra az új robbanómotoros autók értékesítését megszüntetnék. Ha az emberek 2034-ig nem vesznek elektromos autót, de 2035 után mindenki elektromos autót vesz, az nem lesz gördülékeny átállás.

Az EU-s költségvetésből és a Connecting European Facility forrásból lehet biztosítani pénzeket, illetve a 2028-as költségvetési ciklusban további pénzeszközöket lehet allokálni.

A költségvetési kérdések mindig jelentősek, de meg kell próbálni, mert a lefelé mutató kockázat költsége sokkal nagyobb, mint az, hogy elérjük a célt. Ehhez szükséges támogatásokat kell teremteni európai szinten. Az államtitkár szerint a versenyképesség növelése érdekében

a támogatási szabályok lazítása és egyszerűsítése is a cél,

mivel az autóipar fontos szerepet játszik az európai gazdaságban. Az energia kérdései, beleértve a mennyiséget, elérhetőséget és árat, kiemelten fontosak az egész gazdaság számára.

Kapcsolódó