Van ma olcsón elektromos autó? És vajon megéri megvenni?

Az elektromos autó jó dolog, de nem mindig éri meg egyelőre! a kép illusztráció - fotó: Unsplash

Elektromos autó egyszeregy: cikksorozatban járunk utána, hogy milyen feltételek mellett, milyen élethelyzetben éri meg ma Magyarországon a használt és így relatíve olcsó, jellemzően 2-4 milliós, ám már 6-10 éves elektromos kisautók vásárlása. Nézzük a szempontokat, számolgassunk. És nézzük a kockázatokat.

Ha a magyar realitásokat vesszük alapul, akkor nem az új 7-10, de inkább 12-15 milliótól kezdődő új gépekre, azaz nem elsősorban nem az új e-járművekre gondolunk, hanem a használt, szélesebb körben elérhető, 2-4 millió Ft-tól elérhető modellekről beszélünk. A nagy kérdés, hogy ezek az autók versenyképesek-e a hosszú hatótávolságú benzines, mégpedig a hasonló árban kapható, fiatalabb benzines kis-közepes méretű autókkal szemben

Elektromos autó egyszeregy – a fő kérdés: a töltés!

Nyilván a választásnál főleg egyéni preferenciák és szempontok lesznek meghatározók, legyen szó az ár, a modell, a márka vagy a típus kiválasztásáról. De kezdjük az alapokkal.
Első és legfontosabb kérdés:

tudjuk-e otthon vagy a munkahelyen olcsón vagy akár ingyen (például napelemek révén) tölteni az autót?

Vagy bárhol másutt, ahol sokat tartózkodunk, például konnektorról vagy otthoni-irodai-telephelyi töltőről? Itt ugyanis kedvező áron vásárolhatunk áramot.

Ugyan jelenleg nem kevesebb, mint 16-féle hazai szolgáltató által kínált utcai e-autó töltőoszlop rendszert, ami szinte minden forgalmasabb áruház, benzinkút, más közlekedési csomópont mentén elérhető, ám ezeknél azonban

legalább 2,5-3-szor, de sok esetben 4-5-ször annyit fizetünk egy kilowattóra áramért, mint otthon,

mégpedig rezsivédelem nélkül. És akkor még csak megemlítettük az (szinte) ingyenes áramot adó, legtöbbször még szaldós rendszerben telepített napelemeket.

Elektromos autó: költséghatékonyság mindenek felett?!

Az elektromos autó

akkor éri meg tehát, ha 60-90%-ban otthon, munkahelyen vagy telephelyen tudjuk tölteni, nem pedig drága közterületi oszlopokon.

Ezeknél ugyanis a kilowattóránkénti ár, ahogy az előbb utaltunk erre, legalább 150-300, néha akár 400 Ft is lehet. Ha az otthoni töltés nem megoldható, akkor nem érdemes tovább gondolkodni az elektromos autó vásárlásán, csak nagyon környezettudatosak számára lehet opció, hiszen

a számítások alapján egy kilométer üzemanyagköltsége az utcai töltők használatával megközelíti vagy utoléri a kis fogyasztású, modern benzines autók 5-7 literes fogyasztását, ha üzemanyagárban vetjük össze őket.

Elektromos autó: fogyasztási adatok

Egy villanyautó fogyasztása jellemzően városban nyáron 10-12 kilowattóra/100 km, városon kívül pedig 13-15, dinamikusabb autózás és nagyobb gépek esetén inkább 20 kilowattóra, ideális esetben.

Nagyobb SUV-ok és méretesebb e-autók ennél többet fogyaszthatnak, különösen autópályán 110 km/h felett, ahol akár 25 kilowattóra körül is lehet a fogyasztás, télen vagy nagy forróságban még néha ennél is több.

TIPP:

A hűtés/fűtés is sok áramot vesz el, érdemes hőszivattíús e-autókat keresni a használtak közt is, nagy hidegben és nagy melegben az akkumulátorok kapacitása, tölthetősége is romlik valamennyit, így például olcsóbb e-autóval síelni aligha fogunk gyakran járni…

Elektromos autó: gazdasági megfontolások

Tehát hüvelykujj szabály szerint egy elektromos autó otthoni töltéssel egy-két liter benzin árát fogja elfogyasztani 100 km-en. Az utcai gyorstöltők emlegetett 2,5-3-szoros, de átlagban inkább három-négyszeres áramárával kalkulálva ott vagyunk, mintha benzines autót tankolnánk! Vegyük a három-négyszeres szorzót, akkor 3-6 vagy akár 4-8 liter benzin egyenértékről lesz szó. Egy jobb benzines kisautó ma már 5-6 liter körül fogyaszt és 500-800 kilométert is elmegy egy tankkal úgy, hogy nem kell 90-el kullogni ezekkel az autópályán sem.

Egy mai, alapmodell, azaz egy 3-4 milliós használt elektromos autó vásárlása is csak akkor éri meg tehát ha tudjuk magunk tölteni, lehetőleg ingyen (pl. az említett otthoni vagy céges napelem), vagy még a 70 Ft-os áramárral számolva. A rezsicsökkentett áramár is opció lehetne, de a háztartások jellemzően felhasználják a havi 210 kWh-t otthoni elektromos készülékekre.

Illetve létezik e-autókoz kitalált tartifa is (A2), de az csak nagyfogyasztóknak éri meg egyelőre, mert külön villanyóra kell hozzá és ma mindössze pár forint az árelőnye.

FONTOS: az e-autókat tilos éjszakai árammal (hivatalos nevén „vezérelt áram” vagy „B tarifa”) tölteni, de lehetséges hogy pár éven belül az említett A2 tarifa árai versenyképesebbek lesznek vagy lesz lakossági okos mérés, sávos árakkal, így töredékáron is tölthetőek lennének az e-autók, amikor például a napelemek túlermelnek.

Elektromos autó – jövőbeli árak és a konklúzió

Fontos lenne tehát tudni, vagy legalább sikeresen megbecsülni, hogy a következő 1-2, vagy akár 5-10 évben hogyan alakul az elektromos áram és a benzin ára, de ezt sohasem tudhatjuk közelítőleg sem előre. Szóval azzal a feltételezéssel kell élnünk, hogy az ár-arányok nagyjából változatlanok maradnak.

Összefoglalva: elektromos autót akkor érdemes választani használtan is, ha anyagi megfontolásból legalább 60-70%-ban otthon, munkahelyen vagy máshol rendszeresen tudjuk tölteni olcsón. Ha nem „utolsó pillanatos” típusok vagyunk, és van időnk tölteni, akkor még hosszabb utak esetén is van értelme. Ha gyakran utazunk hosszabb távokra vagy második autónak választjuk az elektromost, akkor is boldogok lehetünk ezekkel a 2-5 milliós kategóriájú autókkal. Folytatjuk a használt autók ajánlóját.

 

Fotó: Unsplash

*

Maradjon velünk, pár napon belül folytatjuk az e-autós tanácsadó cikksorozatunkat.

Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témáról!

https://www.facebook.com/greenponthu/

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!

Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

Kapcsolódó