Súlyos olajszennyezés fenyeget a Fekete-tengeren
Hajótörést szenvedett két orosz tankhajó a Kercsi-szorosnál múlt vasárnap, melyek együttesen 9200 tonna (62 ezer hordó) kőolajszármazékot szállítottak.
A TASZSZ orosz hírügynökség szerint egyelőre nem tudni, mennyi olaj ömlött a Fekete-tengerbe. Vasárnap az erős viharban a Volgonyefty-212 tanker 4900 tonna olajjal kettétört, és az orra elsüllyedt. A 4300 tonna olajat szállító Volgonyeft-239 elsodródott, majd Tamany kikötője közelében zátonyra futott.
A kormány közleménye szerint a tankhajók hajótörése következtében fűtőolaj került a tengerbe, az olajfolt Tuzla szigete felé közelít.
Az elsődleges értesülések szerint részleges olajszivárgás történt. Mihelyst az időjárási feltételek lehetővé teszik, búvárokkal megkezdik a hajók állapotának a felmérését. A természeti erőforrások minisztere és a Roszprirodnadzor Orosz Természetvédelmi Hivatal vezetője az „esetleges ökológiai károk” felmérésére a baleset helyszínére utazott.
Közben a régió hatóságai négy településen rendeltek el magas fokú készültséget az olajszennyezés miatt. Vlagyimir Putyin orosz elnök munkacsoport felállítására és az olajszennyezés hatásainak felmérésére utasította a kormányt.
Az ukrán környezetvédelmi és természeti erőforrások minisztériuma hétfőn a nemzetközi biztonsági előírások megsértésével vádolta meg Oroszországot amiatt, hogy folyami hajókat használt a nyílt tengeren viharos időjárásban. Azt is közölte, hogy „nagyszabású természeti katasztrófa veszélye fenyeget a Fekete-tengeren”.
Az Oroszországot a 2014-ben bekebelezett dél-ukrajnai Krím félszigettől elválasztó Kercsi-szoros az orosz gabona és kőolajtermékek exportjának kulcsfontosságú útvonala. A Krímet és az orosz szárazföldet közúti és vasúti híd köti össze, de az ukrán-orosz háborúban a kijevi erők többször is támadták, így Moszkva részben a tengeren keresztül látja el a félszigetet. Augusztus végén egy üzemanyagot szállító komphajó süllyedt el a Kercsi-szorosban ukrán támadás következtében. Az olajszennyezés feltehetően az elmúlt évek legsúlyosabb környezeti katasztrófája a térségben.
Az eddigi legnagyobb olajszennyezések
A világ eddigi egyik legismertebb olajszennyezési katasztrófája az Exxon Valdez tankhajó balesete volt 1989-ben, Alaszka partjainál. A hajó 260 ezer hordó nyersolajat öntött a tengerbe, amely súlyosan károsította a Prince William-szoros élővilágát.
Ezt követően a Deepwater Horizon 2010-es balesete a Mexikói-öbölben a legnagyobb tengeri olajszennyezést okozta, amikor a fúrótorony felrobbanása után több hónapon keresztül 4,9 millió hordó olaj ömlött az óceánba.
A Ixtoc I olajkút 1979-es robbanása szintén jelentős károkat okozott a Mexikói-öbölben, több mint 3 millió hordó olajjal szennyezve a környezetet.
A Nemzetközi Tankerhajó-tulajdonosok Szövetsége szerint a legnagyobb feljegyzett, hajóról származó olajkiömlés 1979-ben történt, amikor az Atlantic Empress balesetében közel 287 000 tonna olaj ömlött a tengerbe.
Az olajszennyezések közvetlen és hosszú távú hatásai katasztrofálisak
Az olajréteg a tenger felszínén szétterjedve megakadályozza a napfény bejutását a vízbe, ami súlyosan károsítja a planktonokat, amelyek az egész tengeri tápláléklánc alapját képezik. A halak és más tengeri élőlények számára az olaj közvetlen mérgező hatású, míg a madarak tollazata, amely olajjal szennyeződik, elveszíti vízállóságát és hőszigetelő képességét, gyakran tömeges elhulláshoz vezetve. Az emlősök, például a bálnák és a delfinek is szenvednek, mivel a belélegzett vagy lenyelt olaj komoly egészségügyi problémákat okozhat.
Hosszú távon a korallzátonyok és a mangrove erdők pusztulása is jelentős probléma. Ezek a tengeri ökoszisztémák fontos szerepet játszanak a biodiverzitás fenntartásában és a part menti közösségek védelmében. A kőolaj szennyezése hosszú évekre, akár évtizedekre is károsíthatja ezeket a rendszereket, ami lassítja vagy teljesen megakadályozza a regenerációt.
Gazdasági szempontból az olajszennyezések súlyosan érintik a halászatot, a turizmust és más part menti gazdasági tevékenységeket. A halászok és a tengerparti közösségek számára az élőhelyek megsemmisülése és a halállomány csökkenése katasztrofális hatásokkal jár, ami gyakran a megélhetés elvesztéséhez vezet.
Forrás: Infostart
Nyitókép: Freepik (illusztráció)
*
Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!
https://www.facebook.com/greenponthu/
*
Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!
Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!