Elektromos autók: forradalom vagy buta divat?

Az elektromos autók otthoni töltés esetén verhetetlenek ma már - kép: DALLE (MI-AI)

Az elektromos autókról szóló vita évek óta heves érzelmeket vált ki. Egyesek a jövő mobilitásának megkerülhetetlen eszközeként tekintenek rájuk, míg mások csupán átmeneti, támogatásokkal mesterségesen életben tartott technológiának tartják. Mi most, a realitás 2025 elején Magyaroszágon?

Elektromos autók terén a mai magyar realitás, hogy piacuk mára elérte azt a fordulópontot, ahol a racionális számítások is alátámasztják létjogosultságukat – különösen az elővárosi középosztály második autójaként.

Elektromos autók: a szkeptikusok és a valóság találkozása

Sokan – teljesen érthető módon – eddig óvatosan álltak az elektromos autókhoz. Az átlagos autóvásárló nem az új technológiák első számú rajongója; a többség csak akkor vált, ha már bebizonyosodott, hogy a váltás nemcsak környezetbarát, hanem anyagilag is ésszerű döntés. Ez a pont pedig lassan, de biztosan elérkezett.

Egy használt Renault Zoé (41 kWh) vagy Nissan Leaf (39 kWh) ma már 4-5 millió forint körüli áron elérhető, ami egy elővárosi második autónak tökéletes választás. Az efféle modellek napi használatra teljesen megfelelőek, sőt, akár a Balaton is könnyedén elérhető velük egyetlen töltéssel, legfeljebb egy rövid pihenőt beiktatva.

A megtérülés matematikája

Az elektromos autók árkülönbözete a hasonló belső égésű motoros modellekhez képest sokak szerint még mindig jelentős, de a számok mást mutatnak. Egy ilyen autó többletköltsége 2-3 év alatt megtérül, hiszen a töltés még napelem nélkül is olcsóbb, mint a benzin vagy a dízel. Ráadásul 2026-tól érkezik a KIF tarifa, amely tovább csökkenti az otthoni töltés költségét.

A jelenlegi energiaárak mellett is kedvező a matek, de ha egy újabb geopolitikai konfliktus hatására az üzemanyagárak 700-800 forint/liter szintre emelkednének, az elektromos autók előnye még inkább felértékelődne.

 

A piac önjáróvá válik, erősödik, az árak beláthatóak

Az elektromos autók terjedése az Európai Unióban immár megállíthatatlannak tűnik – még állami támogatások nélkül is. Az új autók értékesítését ráadásul stabilan megtámasztja a használtpiac erősödése, hiszen egyre több, már bizonyított és megbízható elektromos modell kerül másodkézből a piacra. Az elkövetkező 2-4 vagy akár 5-10 évben ez a folyamat csak tovább gyorsul.

Természetesen lesznek olyan szegmensek, ahol a belső égésű motorok továbbra is jelen maradnak, különösen a sport- és élményautók piacán. A hibridek szerepe is megmaradhat bizonyos felhasználási módoknál, de az elektromos autók részesedése a jelenlegi néhány százalékról néhány éven belül biztosan eléri a 10%-ot.

 

*

KAPCSOLÓDÓ CIKKÜNK:

https://green.hu/cikkek/ezek-lesznek-2025-legjobban-vart-elektromos-autoi/

*

Mi lesz Kínával és az EU válaszával?

A kínai autógyártók – élükön a BYD-dal, továbbá az egykori nagy EU-s Volvo és MG márkákkal – egyre agresszívabban törnek be az európai piacra. Az Európai Unió ugyan súlyos importvámokkal próbálja fékezni az olcsó kínai modellek áradatát, de ez legfeljebb lassíthatja, megállítani viszont aligha fogja őket. Magyarországon például már néhány éven belül valós alternatíva lehet a Szegeden gyártott BYD, amely versenyképes áron kínálhat modern elektromos autókat a hazai vásárlóknak.

Jelenleg az EU-ba behozott, kínai (vagy ottani gyártású, lásd tesla Model 3) e-autók vámterhei márkánként eltérőek:

Tesla: 7,8% extra vám
Geely: 18,8% extra vám
BYD: 17% extra vám
SAIC és más nem együttműködő gyártók: 35,3% extra vám.

Ezek az új vámtételek a már meglévő 10%-os alapvámon felül kerültek bevezetésre.

Eközben persze a technológiai fejlődés sem áll meg. Az LFP (LiFePo4 vagy lítium vasfoszfát) akkumulátorok egyre elterjedtebbek, sokkal hosszabb élettartamot és biztonságosabb (gyulladás, illteve tűzmentes!) működést biztosítanak, tovább növelve az elektromos autók iránti bizalmat, illetve csökkentve azok fenntartási költségeit.

Eközben az EU újabb magánvásárlói és vállalkozói támogatási hullámot készít elő, hogy saját gyártóit védje és versenyképessé tegye az elektromos autógyártásban.

Jelenleg ráadásul még él a magyar cégeknek, egyéni vállalkozóknak az akár 4 milliós támogatási lehetőség új e-autó vásárlásánál, amelynek révén az olcsóbb új modellek a 4-5 éves használt árakkal is versenyképessé válnak, ha a cég rendben van és a vállalkozó vállalja a pályázati papírmunkát.

 

GREEN.HU vélemény:

Bár Magyarország aligha lesz a következő Norvégia az elektromobilitás terén, az elektromos autók helyet követelnek maguknak a piacon – támogatások nélkül is. A használati költségek, a megtérülés és a folyamatosan fejlődő infrastruktúra mind azt mutatják, hogy néhány éven belül az e-autók természetes részei lesznek az autópiacnak.

Lehet még vitázni az elektromos autók környezeti előnyeiről, az akkumulátorgyártás kihívásairól vagy az ellátási láncok geopolitikai kockázatairól, de egy dolog biztos: a tendencia megfordíthatatlan. Az elektromos autók nem csupán egy trend – hanem egy olyan új realitás, amelyhez előbb-utóbb mindenki kénytelen lesz alkalmazkodni.

 

Nyitókép: DALLE

*

Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol az elektromos autók létjogosultságáról!

https://www.facebook.com/greenponthu/

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!

Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

Kapcsolódó