Már 100 millió palackot váltottak vissza a REpont automatákban – mik a tapasztalatok?
Elérte a 100 milliót a visszaváltott italos palackok, dobozok és üvegek száma a magyarországi kötelező visszaváltási díjas rendszerben – közölte a MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. gyártói felelősségi rendszerének vezetője Biatorbágyon, ahol egy Príma üzletnél tartottak sajtótájékoztatót.
Szabó Szilvia elmondta: minden várakozást felülmúlt a vásárlók aktivitása és lelkesedése, ahogyan elkezdték használni a rendszert és a REpont automatákat.
Pár hét alatt, augusztus közepére már elérte a napi 4-5 milliót a visszavitt italcsomagolások száma.
A MOHU célja, hogy az italcsomagolások minimum 90 százalékát visszaváltsák Magyarországon. Szabó Szilvia a MOHU EPR-vezetője elmondása szerint a százmilliomodik palack visszaváltása igazolja a rendszer bevezetésének helyességét, és azt, hogy a vásárlók elkötelezettek a környezetvédelem, illetve a fenntarthatóság iránt.
A MOHU feladatának tekinti, hogy minden vásárló számára elérhető és kényelmes megoldást kínáljon a palackvisszaváltás területén. Ennek érdekében fejlesztik és bővítik a hálózatot, amelynek rendszerében
már több mint 3 ezer REpont automata és közel ezer kézi visszaváltó működik az országban, és számuk folyamatosan bővül. A cél, hogy a következő években elérjük a napi 6-7 milliós visszaváltási mennyiséget.
Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója elmondta, tapasztalataik szerint a szolgáltatás alapvetően jól vizsgázott, és már a bevezető szakaszban is kiugróan magas érdeklődés övezte a visszaváltást.
„A fogyasztók fogékonyak az edukációra, tudatában vannak a visszaváltási lehetőségeknek, ismerik és aktívan használják is a rendszert”
– mondta az igazgató.
Vannak azért gondok is a REpontokkal…
A héten a Kereskedelmi Szövetség főtitkára változásokat kért a palackvisszaváltási rendszerben. Szerintük problémás a betétdíjak elszámolása a MOHU és a kereskedők között, illetve a kisebb boltokba telepített automaták sokszor nem működnek, aminek típushiba lehet a hátterében. Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint át kellene gondolni a logisztikai működést is:
rengeteg hulladék halmozódott fel az elmúlt csaknem másfél hónapban, és az elszállítással kapcsolatban is gondok akadtak több üzletben.
A kereskedők úgy érzik, minden a rajtuk csattan, a vásárlók az üzletekben adnak hangot elégedetlenségüknek. A Kereskedelmi Szövetség főtitkára úgy gondolja, több visszaváltó pontra lenne szükség, és az automaták működését is felül kéne vizsgálni.
Szabó Szilvia, a MOHU EPR-vezetője a héten a Sláger FM reggeli műsorában osztotta meg a tapasztalatokat az automatákról és a rendszerről. Elmondta, sokkal gyorsabban lett népszerű a visszaváltás, mint ahogy azt előzetesen gondolták, és még – ahogy ilyenkor szokott lenni – a rendszer gyerekbetegségeivel szembesülnek.
Segítségül már megnövelték a logisztikai kapacitást, növelték az automata szervizhálózat és az ügyfélszolgálat elérhetőségét.
Sokan arra panaszkodnak, hogy a palackot nem veszi be, visszaadja az automata akár 3-4-szer is, aztán pedig mégis elfogadja. Ilyenkor érdemes a vonalkóddal felfelé betenni a palackot a nyílásba, így könnyebben beolvassa a gép a vonalkódot. Emellett a visszaváltásért felelős vezető azzal magyarázta a jelenséget, hogy „a gépeknek lelke van”.
A napi működésben az gyakran előfordul, hogy mellé esik a palack vagy megtelik a gyűjtőedény, ilyenkor a bolt személyzetének kell szólni. Szabó Szilvia elmondása szerint már a REpont app által generált QR kód beolvasásával is kevesebb a probléma, de előfordul, hogy többször kell próbálkozni. Ez akkor szükséges, ha bankszámlára kérjük visszautalni a betétdíjat.
Az automata az italcsomagolást a vonalkód és a fizikai paraméterek alapján azonosítja, ezért fontos, hogy ne nyomjuk össze és sértetlen legyen a címke.
Forrás: MTI
Nyitókép: MTI/Hegedüs Róbert