Ma sem eléggé zöld az autóipar: bírságokat hozhat az EU-s szigor

Vajon az autóipar eléggé zöld és fenntartható? a fotó illusztráció - Unsplash (free)

Az autóipar gondokkal küzd – bajban vannak az olyan nagyok is, mint a Ford vagy a Volkswagen, de más márkák is aggódhatnak. Ugyanis a gyártóknak jóval nagyobb számban kell teljesen elektromos és hibrid autókat értékesíteniük, ha teljesíteni akarják a 2025-ös CO2-kibocsátási célkitűzéseket. Azonban nehéz helyzetben találták magukat, hiszen a vásárlók leginkább a hagyományos motorral működő modelleket keresik, nem a környezetbarát típusokat.

Az Európai Unióban értékesített új autók elvárt flotta kibocsátási átlaga 2025-ben már csak 93,6 gramm CO2/km lesz, szemben a ma (2021 óta) érvényes 116 g/km-es határértékkel. A cél teljesítése érdekében a gyártók az elektromos modellek részarányát próbálják növelni, de a folyamat igencsak elakadt – írja a flottakezelési specialistának számító Next Auto oldala.

A megfeleléshez a teljesen elektromos autók piaci részesedésének növelése lenne a leggyorsabb út, hiszen így a szennyező autók „hozzájárulása” a flottaátlaghoz értelemszerűen csökkenne. Az elektromos autók piacán azonban a kezdeti lelkesedés jelentősen alábbhagyott.

Németországban például júliusban 37%-kal estek vissza az elektromos járművek eladásai, de Svájcban (-19%) és Svédországban (-15%) is jelentős csökkenést regisztráltak.

Az autóipar bajainak györeke: sokallják a vásárlók az árat

Mindez arra utal, hogy az elektromos modellek eladásait továbbra is csak állami támogatásokkal lehet serkenteni. Hiszen azok a fizetőképes, környezettudatos vásárlók, akik megtehették, hogy a hagyományos autóknál drágábban vásároltak elektromos járművet, már most is EV-ket vezetnek, miközben a szélesebb tömegeknek az elektromos modellek továbbra is drágák.

A gyártók így szorult helyzetbe kerültek: nyomás helyezkedik rájuk, hogy az alacsonyabb szén-dioxid flottaérték miatt elektromos autókkal bombázzák a piacot, a kereslet azonban továbbra is inkább az olcsóbb, hagyományos motorral működő modellekre mutatkozik.

Nem a valódi célt szolgálja a szabályozás az autóipar szerint

A gyártóknak megvan a saját célértékük, amely a flotta átlagos tömegén alapul. Tehát a Mercedes-Benzhez vagy a BMW-hez hasonló márkák, amelyek sok SUV-t értékesítenek, magasabb célértékkel rendelkeznek, mint azok, amelyek főként kisebb méretű és kisebb motorral rendelkező – ezáltal alacsonyabb CO2-kibocsátású – autókat adnak el, mint például a Dacia vagy a Citroen.

Azon túl, hogy már a célok elérése sem könnyű, a rendszer önmagában is sántít: nem ösztönzi a nagyobb / nehezebb autók gyártóit arra, hogy megfeleljenek a környezetvédelmi elvárásoknak, hanem az elérendő célokat emeli meg az eleve környezetszennyezőbb modelleket árusító gyártók számára. Az Európai Unió pedig – hasonlóan a korábbi évekhez – a célkitűzéseket nem teljesítő márkákat a célértéket meghaladó grammonként 95 eurós bírsággal sújtja.

Jelenleg csak két autógyártó felelne meg az új elvárásoknak

Ahhoz, hogy teljesíteni tudják az Európai Unió 2025-ös CO2-kibocsátási célkitűzéseit, az autógyártóknak a „piaci szkepticizmus” ellenére jelentősen növelniük kell a teljesen elektromos és hibrid autók értékesítését – derül ki a Dataforce elemzőcég jelentéséből.

Most ugyanis csupán a Volvo-t is birtokló Geely és a Tesla van a nagyobb autóipari gyártók közül a 2025-re kitűzött célok alatt. A Teslának persze eleve nem okozhat gondot a célkitűzés teljesítése, mivel kizárólag teljesen elektromos hajtású autókat értékesít, míg a Volvo nagy számban ad el teljesen elektromos hajtású modelleket.

 

A 2024-ben érvényes és a 2025-re elvárt kibocsátási célok autógyártók szerint. Forrás: Dataforce

Az autóipar világában a Toyota is közel áll a 2025-ös célokhoz, hiszen – bár az elektromos autók piacán még csak most kezd éledezni – az alacsony károsanyag-kibocsátású full-hibrideknél piacvezető. A legnagyobb lemaradással a Dataforce szerint a Ford és a Volkswagen-csoport szembesül. Utóbbi már el is kezdett lobbizni az uniós szabályozás felpuhításáért: Oliver Blume, a VW-csoport vezérigazgatója az év elején azt mondta, hogy az EU-nak módosítania kellene a CO2-célkitűzéseket, mivel a nulla károsanyag-kibocsátású, teljesen elektromos meghajtású autók értékesítése lelassult.

 

Nyitókép: Unsplash

*

Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol az autóipar és a környezetvédelem témaköréről!

https://www.facebook.com/greenponthu/

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!

Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

Kapcsolódó