Brit kutatók: az ifjú hölgyek jobban félnek a klímaválságtól

A brit kutatók kamaszok véleményét kérdezték - a kép illlusztráció - fotó: Freepik

Brit kutatók, azaz a University College London, UCL által végzett kutatás szerint a kiskamasz hölgyek gyakrabban aggódnak a klímaváltozás miatt, mint a fiatal fiúk.

Brit kutatók: a 11-14 éves diákok körében végzett felmérés szerint a lányok 44%-a aggódik gyakran a jövő miatt, míg a fiúknál ez az arány csak 27%. Az elemzés azt is megállapította, hogy a kevésbé tehetős diákok kevésbé élvezik a klímaváltozással kapcsolatos tanulást. Most azt javasolják, hogy az iskolák jobban támogassák a diákokat a zöld álláslehetőségek megismertetésében és a fenntarthatóság „igéjének terjesztése” kapcsán.

Brit kutatók: a gazdagabbak klímatudatosabbak

Az UCL idén nyáron közzétett jelentése szerint a hátrányosabb társadalmi-gazdasági helyzetű gyermekek kevésbé lelkesek és érdeklődőek a klímaváltozásról való tanulás iránt, mint jobb helyzetű társaik. A tanulmány, amelyet az UCL Klímaváltozás és Fenntarthatósági Oktatási Központja tett közzé, angliai iskolások klímaváltozással kapcsolatos oktatási tapasztalatait és megítélését vizsgálta, mind a tantervi keretek között, mind azon kívül.

Mennyire aggasztja a diákokat a klímaváltozás?

A brit kutatásban megkérdezett diákok közül 36% nyilatkozott úgy, hogy „sokat” vagy „mindig” aggódik a jövő miatt, míg további 50% „kissé” nyugtalan. A lányoknál jóval magasabb aggodalmi szintet mértek (44%), mint a fiúknál (27%). Összességében a válaszadók 53%-a „aggódónak” jelölte meg magát a klímaváltozással kapcsolatban. Arra a kérdésre, hogy szerintük a felnőttek elegendő erőfeszítést tesznek-e a környezet védelme érdekében, csupán 16% adott pozitív választ.

Nicola Walshe, az UCL Klímaváltozás és Fenntarthatósági Oktatási Központ ügyvezető igazgatója így fogalmazott: „Nagyon kevés részletes információ áll rendelkezésre a diákok klímaváltozással és fenntarthatósággal kapcsolatos véleményéről. Az eredmények kulcsfontosságúak, mert segítenek abban, hogy az iskolák és tanárok jobban támogathassák a fiatalokat.”

Kiket kérdeztek a brit kutatók?

Az UCL csapata 2 429, 11-14 éves diákot kérdezett meg 30 angliai iskolában 2024 nyarán. Az eredmények szerint a klímaváltozással kapcsolatos karrierlehetőségek nem kapnak elegendő figyelmet az oktatásban. Mindössze a diákok 31%-a gondolta úgy, hogy a klímaváltozással kapcsolatos tanulmányok munkalehetőségeket is kínálhatnak, és csak 17%-ukat érdekelte egy fenntarthatósági karrier. A hátrányos helyzetű diákok közül pedig csupán 14% képzelte el magát ilyen pályán.

A diákok ugyanakkor kifejezték, hogy szívesen tanulnának többet a klímaváltozásról az iskolában, különösen, ha ez a tanulmányi idő több természetben töltött tevékenységet jelentene (73%).

Az érdeklődés mértékében jelentős nemi különbségek is megfigyelhetők:

a lányok háromnegyede érdeklődik az iránt, hogy miként befolyásolja a klímaváltozás az egészséget és a jólétet, míg a fiúknál ez az arány 60%

– magyarázta Nicola Walshe.

„A lányok körében magasabb a klímaváltozással kapcsolatos aggodalom szintje, így egy átfogóbb klímaoktatás, amely az egészségre és jólétre is kiterjed, enyhítheti a fiatalok félelmeit” – tette hozzá Walshe professzor.

Erre jutottak az UCL-ben a brit kutatók

A cikk zárásaként a UCL kutatása tehát kiemeli

a klímaváltozással kapcsolatos oktatás szükségességét és annak fontosságát, hogy a tanulók aggodalmait megfelelően kezeljék.

A jelentés összesen öt ajánlást fogalmaz meg az oktatáspolitikai döntéshozók és gyakorlati oktatási szakemberek számára, beleértve a zöld karrierlehetőségek fejlesztését és az iskolai tananyag klímaváltozással kapcsolatos témákkal való bővítését.

Mi pontosan az az 5 ajánlás?

Zöld karrierlehetőségek fejlesztése: Az iskoláknak több figyelmet kell fordítaniuk a fenntarthatósággal kapcsolatos karrierlehetőségekre, hogy felkeltsék a diákok érdeklődését ezen területek iránt.

Több lehetőség a diákok részvételére és cselekvésére az iskolákban: Fontos, hogy a diákok aktívan bekapcsolódhassanak a klímaváltozással kapcsolatos tevékenységekbe az iskolai közösségben.

Klímaváltozás és fenntarthatósági oktatás beépítése minden tantárgyba: A klímaváltozással és fenntarthatósággal kapcsolatos ismereteket minden tantárgyban integrálni kell, hogy a diákok átfogóbb tudást szerezhessenek.

A diákok szorongásának, reménytelenségének és haragjának explicit kezelése: Az iskoláknak foglalkozniuk kell a diákok klímaváltozással kapcsolatos érzelmi állapotával, hogy csökkentsék a szorongást és a reménytelenséget.

Szabadtéri tanulási lehetőségek kiterjesztése a tantervben: A diákok számára több lehetőséget kell biztosítani a természetben történő tanulásra, ami segíthet jobban megérteni a klímaváltozás hatásait​.

Az eredmények tehát egyúttal azt is hangsúlyozzák, hogy a lányok nagyobb arányban mutatnak aggodalmat a klímaváltozás iránt, ami egy holisztikusabb oktatási megközelítés szükségességét jelzi, amely az egészséget és jólétet is magában foglalja. Ezek az eredmények fontos alapot képeznek a jövőbeni oktatási és politikai döntésekhez, valamint a fenntarthatósági tanári képzések fejlesztéséhez​.

 

Fotó: Freepik (illusztráció) 

Forrás és további részletek a brit kutatók munkájáról (angolul):

https://www.ucl.ac.uk/news/2024/aug/girls-more-anxious-about-climate-change-boys

*

Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol a brit kutatók álláspontjáról, következtetéseiről!

https://www.facebook.com/greenponthu/

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!

Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

Kapcsolódó