Brit kutatók szerint: a fiatal lányok jobban aggódnak a klímaváltozás miatt
A UCL (University College London) brit kutatók által végzett kutatása szerint a lányok gyakrabban aggódnak a klímaváltozás miatt, mint a fiúk.
A 11-14 éves diákok körében végzett felmérés szerint a lányok 44%-a aggódik gyakran a jövő miatt, míg a fiúknál ez az arány csak 27%. A kutatás azt is megállapította, hogy a kevésbé tehetős diákok kevésbé élvezik a klímaváltozással kapcsolatos tanulást. A kutatók javasolják, hogy az iskolák jobban támogassák a diákokat a zöld karrierutak és a fenntarthatósági oktatás terén.
Ezt találták a brit kutatók
A kutatók azt is megállapították, hogy az alacsonyabb társadalmi-gazdasági csoportokból származó gyermekek kevésbé élvezik és értékelik a klímaváltozással kapcsolatos tanulást, mint előnyösebb helyzetű társaik – írja az UCL friss anyaga.
Az UCL Klímaváltozás és Fenntarthatósági Oktatási Központja által közzétett jelentésben a kutatók angliai iskolák tanulóinak tapasztalatait és klímaváltozással kapcsolatos oktatási észleléseit vizsgálták az iskolai tanterv keretein belül és azon kívül is.
Ki és mennyire aggódik a brit kutatók szerint
Amikor megkérdezték, hogyan érzik magukat a klímaváltozással kapcsolatban, a diákok 36%-a azt mondta, hogy „sokat” vagy „mindig” aggódik a jövő miatt. További 50% pedig „egy kicsit” aggódik – írja az UCL friss kutatása. A lányok jelentősen magasabb aggodalmi szintet mutattak (44%), mint a fiúk (27%), de összességében, amikor azt kérdezték, hogy a klímaváltozás hogyan érinti őket, a diákok 53%-a az „aggódó” választ jelölte meg, és amikor megkérdezték, hogy szerintük a felnőttek eleget tesznek-e a környezet védelme érdekében, mindössze 16% értett egyet.
Nicola Walshe professzor (IOE, UCL Oktatási és Társadalomtudományi Kar), az UCL Klímaváltozás és Fenntarthatósági Oktatási Központjának ügyvezető igazgatója így nyilatkozott:
„Nagyon kevés mélyreható megértés áll rendelkezésre a diákok klímaváltozással és fenntarthatósággal kapcsolatos nézeteiről és törekvéseiről. Ezek az eredmények hihetetlenül fontos bizonyítékot szolgáltatnak, amelyeket felhasználhatunk az iskolák és a tanárok jobb támogatására.”
Őket kérdezték a brit kutatók
Az UCL kutatói összesen 2 429 főt, kizárólag 11-14 éves diákokat kérdeztek meg 30 angliai iskolában 2024 márciusa és májusa között, hogy feltárják tapasztalataikat a klímaváltozással és fenntarthatósággal kapcsolatos tanulásról – írja az UCL friss kutatása. A jelentés azt is megállapította, hogy az iskolákban nem megfelelően foglalkoznak a klímával kapcsolatos karrierlehetőségekkel. A diákok mindössze 31%-a gondolta úgy, hogy a klímaváltozásról és fenntarthatóságról tanultak munkalehetőséggé válhatnak, és csupán 17% érdeklődött egy fenntarthatósági karrier iránt. A kevésbé tehetős diákok közül csak 14% látta magát egy zöld karrierúton.
A diákok ugyanakkor kifejezték, hogy szívesen tanulnának többet a klímaváltozásról és fenntarthatóságról az iskolában, különösen, ha ez több időt jelentene a szabadban, a természetben (73%). Az érdeklődésben azonban voltak további nemi különbségek is – írja az UCL friss anyaga.
„A megkérdezett lányok háromnegyede szeretne többet megtudni arról, hogyan befolyásolja a klímaváltozás az emberi egészséget és jólétet, míg a fiúknál ez az arány 60%” – magyarázta Nicola Walshe professzor.
„Tudjuk, hogy a klímaszorongás magasabb a lányok körében, így egy holisztikusabb klímaváltozási oktatás, amely szélesebb körű területeket is érint, például az egészséget és a jólétet, segíthet enyhíteni a fiatalok aggodalmait.”
Erre jutottak a brit kutatók
A cikk zárásaként a UCL kutatása tehát kiemeli
a klímaváltozással kapcsolatos oktatás szükségességét és annak fontosságát, hogy a tanulók aggodalmait megfelelően kezeljék.
A jelentés összesen öt ajánlást fogalmaz meg az oktatáspolitikai döntéshozók és gyakorlati oktatási szakemberek számára, beleértve a zöld karrierlehetőségek fejlesztését és az iskolai tananyag klímaváltozással kapcsolatos témákkal való bővítését.
Mi pontosan az az 5 ajánlás?
Zöld karrierlehetőségek fejlesztése: Az iskoláknak több figyelmet kell fordítaniuk a fenntarthatósággal kapcsolatos karrierlehetőségekre, hogy felkeltsék a diákok érdeklődését ezen területek iránt.
Több lehetőség a diákok részvételére és cselekvésére az iskolákban: Fontos, hogy a diákok aktívan bekapcsolódhassanak a klímaváltozással kapcsolatos tevékenységekbe az iskolai közösségben.
Klímaváltozás és fenntarthatósági oktatás beépítése minden tantárgyba: A klímaváltozással és fenntarthatósággal kapcsolatos ismereteket minden tantárgyban integrálni kell, hogy a diákok átfogóbb tudást szerezhessenek.
A diákok szorongásának, reménytelenségének és haragjának explicit kezelése: Az iskoláknak foglalkozniuk kell a diákok klímaváltozással kapcsolatos érzelmi állapotával, hogy csökkentsék a szorongást és a reménytelenséget.
Szabadtéri tanulási lehetőségek kiterjesztése a tantervben: A diákok számára több lehetőséget kell biztosítani a természetben történő tanulásra, ami segíthet jobban megérteni a klímaváltozás hatásait.
Összegezve
Az eredmények egyúttal azt is hangsúlyozzák, hogy a lányok nagyobb arányban mutatnak aggodalmat a klímaváltozás iránt, ami egy holisztikusabb oktatási megközelítés szükségességét jelzi, amely az egészséget és jólétet is magában foglalja. Ezek az eredmények fontos alapot képeznek a jövőbeni oktatási és politikai döntésekhez, valamint a fenntarthatósági tanári képzések fejlesztéséhez.
Fotók: az UCL hivatalos Facebook oldala
Forrás és további részletek (angolul):
https://www.ucl.ac.uk/news/2024/aug/girls-more-anxious-about-climate-change-boys
*
Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol a brit kutatók álláspontjáról, következtetéseiről!
https://www.facebook.com/greenponthu/
*
Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!
Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!