Brit kutatók: az ifjú hölgyek jobban félnek a klímaválságtól
Brit kutatók, azaz a University College London, UCL által végzett kutatás szerint a kiskamasz hölgyek gyakrabban aggódnak a klímaváltozás miatt, mint a fiatal fiúk.
Brit kutatók: a 11-14 éves diákok körében végzett felmérés szerint a lányok 44%-a aggódik gyakran a jövő miatt, míg a fiúknál ez az arány csak 27%. Az elemzés azt is megállapította, hogy a kevésbé tehetős diákok kevésbé élvezik a klímaváltozással kapcsolatos tanulást. Most azt javasolják, hogy az iskolák jobban támogassák a diákokat a zöld álláslehetőségek megismertetésében és a fenntarthatóság „igéjének terjesztése” kapcsán.
Brit kutatók: a gazdagabbak klímatudatosabbak
Az UCL idén nyáron közzétett jelentése szerint a hátrányosabb társadalmi-gazdasági helyzetű gyermekek kevésbé lelkesek és érdeklődőek a klímaváltozásról való tanulás iránt, mint jobb helyzetű társaik. A tanulmány, amelyet az UCL Klímaváltozás és Fenntarthatósági Oktatási Központja tett közzé, angliai iskolások klímaváltozással kapcsolatos oktatási tapasztalatait és megítélését vizsgálta, mind a tantervi keretek között, mind azon kívül.
Mennyire aggasztja a diákokat a klímaváltozás?
A brit kutatásban megkérdezett diákok közül 36% nyilatkozott úgy, hogy „sokat” vagy „mindig” aggódik a jövő miatt, míg további 50% „kissé” nyugtalan. A lányoknál jóval magasabb aggodalmi szintet mértek (44%), mint a fiúknál (27%). Összességében a válaszadók 53%-a „aggódónak” jelölte meg magát a klímaváltozással kapcsolatban. Arra a kérdésre, hogy szerintük a felnőttek elegendő erőfeszítést tesznek-e a környezet védelme érdekében, csupán 16% adott pozitív választ.
Nicola Walshe, az UCL Klímaváltozás és Fenntarthatósági Oktatási Központ ügyvezető igazgatója így fogalmazott: „Nagyon kevés részletes információ áll rendelkezésre a diákok klímaváltozással és fenntarthatósággal kapcsolatos véleményéről. Az eredmények kulcsfontosságúak, mert segítenek abban, hogy az iskolák és tanárok jobban támogathassák a fiatalokat.”
Kiket kérdeztek a brit kutatók?
Az UCL csapata 2 429, 11-14 éves diákot kérdezett meg 30 angliai iskolában 2024 nyarán. Az eredmények szerint a klímaváltozással kapcsolatos karrierlehetőségek nem kapnak elegendő figyelmet az oktatásban. Mindössze a diákok 31%-a gondolta úgy, hogy a klímaváltozással kapcsolatos tanulmányok munkalehetőségeket is kínálhatnak, és csak 17%-ukat érdekelte egy fenntarthatósági karrier. A hátrányos helyzetű diákok közül pedig csupán 14% képzelte el magát ilyen pályán.
A diákok ugyanakkor kifejezték, hogy szívesen tanulnának többet a klímaváltozásról az iskolában, különösen, ha ez a tanulmányi idő több természetben töltött tevékenységet jelentene (73%).
Az érdeklődés mértékében jelentős nemi különbségek is megfigyelhetők:
a lányok háromnegyede érdeklődik az iránt, hogy miként befolyásolja a klímaváltozás az egészséget és a jólétet, míg a fiúknál ez az arány 60%
– magyarázta Nicola Walshe.
„A lányok körében magasabb a klímaváltozással kapcsolatos aggodalom szintje, így egy átfogóbb klímaoktatás, amely az egészségre és jólétre is kiterjed, enyhítheti a fiatalok félelmeit” – tette hozzá Walshe professzor.
Erre jutottak az UCL-ben a brit kutatók
A cikk zárásaként a UCL kutatása tehát kiemeli
a klímaváltozással kapcsolatos oktatás szükségességét és annak fontosságát, hogy a tanulók aggodalmait megfelelően kezeljék.
A jelentés összesen öt ajánlást fogalmaz meg az oktatáspolitikai döntéshozók és gyakorlati oktatási szakemberek számára, beleértve a zöld karrierlehetőségek fejlesztését és az iskolai tananyag klímaváltozással kapcsolatos témákkal való bővítését.
Mi pontosan az az 5 ajánlás?
Zöld karrierlehetőségek fejlesztése: Az iskoláknak több figyelmet kell fordítaniuk a fenntarthatósággal kapcsolatos karrierlehetőségekre, hogy felkeltsék a diákok érdeklődését ezen területek iránt.
Több lehetőség a diákok részvételére és cselekvésére az iskolákban: Fontos, hogy a diákok aktívan bekapcsolódhassanak a klímaváltozással kapcsolatos tevékenységekbe az iskolai közösségben.
Klímaváltozás és fenntarthatósági oktatás beépítése minden tantárgyba: A klímaváltozással és fenntarthatósággal kapcsolatos ismereteket minden tantárgyban integrálni kell, hogy a diákok átfogóbb tudást szerezhessenek.
A diákok szorongásának, reménytelenségének és haragjának explicit kezelése: Az iskoláknak foglalkozniuk kell a diákok klímaváltozással kapcsolatos érzelmi állapotával, hogy csökkentsék a szorongást és a reménytelenséget.
Szabadtéri tanulási lehetőségek kiterjesztése a tantervben: A diákok számára több lehetőséget kell biztosítani a természetben történő tanulásra, ami segíthet jobban megérteni a klímaváltozás hatásait.
Az eredmények tehát egyúttal azt is hangsúlyozzák, hogy a lányok nagyobb arányban mutatnak aggodalmat a klímaváltozás iránt, ami egy holisztikusabb oktatási megközelítés szükségességét jelzi, amely az egészséget és jólétet is magában foglalja. Ezek az eredmények fontos alapot képeznek a jövőbeni oktatási és politikai döntésekhez, valamint a fenntarthatósági tanári képzések fejlesztéséhez.
Fotó: Freepik (illusztráció)
Forrás és további részletek a brit kutatók munkájáról (angolul):
https://www.ucl.ac.uk/news/2024/aug/girls-more-anxious-about-climate-change-boys
*
Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol a brit kutatók álláspontjáról, következtetéseiről!
https://www.facebook.com/greenponthu/
*
Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!
Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!