Brit kutatók szerint: a fiatal lányok jobban aggódnak a klímaváltozás miatt

UCL London a brit kutatók egyik alma matere - fotó: UCL hivatalos Facebook oldal

A UCL (University College London) brit kutatók által végzett kutatása szerint a lányok gyakrabban aggódnak a klímaváltozás miatt, mint a fiúk.

A 11-14 éves diákok körében végzett felmérés szerint a lányok 44%-a aggódik gyakran a jövő miatt, míg a fiúknál ez az arány csak 27%. A kutatás azt is megállapította, hogy a kevésbé tehetős diákok kevésbé élvezik a klímaváltozással kapcsolatos tanulást. A kutatók javasolják, hogy az iskolák jobban támogassák a diákokat a zöld karrierutak és a fenntarthatósági oktatás terén.

Ezt találták a brit kutatók

A kutatók azt is megállapították, hogy az alacsonyabb társadalmi-gazdasági csoportokból származó gyermekek kevésbé élvezik és értékelik a klímaváltozással kapcsolatos tanulást, mint előnyösebb helyzetű társaik – írja az UCL friss anyaga.

Az UCL Klímaváltozás és Fenntarthatósági Oktatási Központja által közzétett jelentésben a kutatók angliai iskolák tanulóinak tapasztalatait és klímaváltozással kapcsolatos oktatási észleléseit vizsgálták az iskolai tanterv keretein belül és azon kívül is.

Ki és mennyire aggódik a brit kutatók szerint

Amikor megkérdezték, hogyan érzik magukat a klímaváltozással kapcsolatban, a diákok 36%-a azt mondta, hogy „sokat” vagy „mindig” aggódik a jövő miatt. További 50% pedig „egy kicsit” aggódik – írja az UCL friss kutatása. A lányok jelentősen magasabb aggodalmi szintet mutattak (44%), mint a fiúk (27%), de összességében, amikor azt kérdezték, hogy a klímaváltozás hogyan érinti őket, a diákok 53%-a az „aggódó” választ jelölte meg, és amikor megkérdezték, hogy szerintük a felnőttek eleget tesznek-e a környezet védelme érdekében, mindössze 16% értett egyet.

Nicola Walshe professzor (IOE, UCL Oktatási és Társadalomtudományi Kar), az UCL Klímaváltozás és Fenntarthatósági Oktatási Központjának ügyvezető igazgatója így nyilatkozott:

„Nagyon kevés mélyreható megértés áll rendelkezésre a diákok klímaváltozással és fenntarthatósággal kapcsolatos nézeteiről és törekvéseiről. Ezek az eredmények hihetetlenül fontos bizonyítékot szolgáltatnak, amelyeket felhasználhatunk az iskolák és a tanárok jobb támogatására.”

Őket kérdezték a brit kutatók

Az UCL kutatói összesen 2 429 főt, kizárólag 11-14 éves diákokat kérdeztek meg 30 angliai iskolában 2024 márciusa és májusa között, hogy feltárják tapasztalataikat a klímaváltozással és fenntarthatósággal kapcsolatos tanulásról – írja az UCL friss kutatása. A jelentés azt is megállapította, hogy az iskolákban nem megfelelően foglalkoznak a klímával kapcsolatos karrierlehetőségekkel. A diákok mindössze 31%-a gondolta úgy, hogy a klímaváltozásról és fenntarthatóságról tanultak munkalehetőséggé válhatnak, és csupán 17% érdeklődött egy fenntarthatósági karrier iránt. A kevésbé tehetős diákok közül csak 14% látta magát egy zöld karrierúton.

A diákok ugyanakkor kifejezték, hogy szívesen tanulnának többet a klímaváltozásról és fenntarthatóságról az iskolában, különösen, ha ez több időt jelentene a szabadban, a természetben (73%). Az érdeklődésben azonban voltak további nemi különbségek is – írja az UCL friss anyaga.

„A megkérdezett lányok háromnegyede szeretne többet megtudni arról, hogyan befolyásolja a klímaváltozás az emberi egészséget és jólétet, míg a fiúknál ez az arány 60%” – magyarázta Nicola Walshe professzor.

„Tudjuk, hogy a klímaszorongás magasabb a lányok körében, így egy holisztikusabb klímaváltozási oktatás, amely szélesebb körű területeket is érint, például az egészséget és a jólétet, segíthet enyhíteni a fiatalok aggodalmait.”

Erre jutottak a brit kutatók

A cikk zárásaként a UCL kutatása tehát kiemeli

a klímaváltozással kapcsolatos oktatás szükségességét és annak fontosságát, hogy a tanulók aggodalmait megfelelően kezeljék.

A jelentés összesen öt ajánlást fogalmaz meg az oktatáspolitikai döntéshozók és gyakorlati oktatási szakemberek számára, beleértve a zöld karrierlehetőségek fejlesztését és az iskolai tananyag klímaváltozással kapcsolatos témákkal való bővítését.

Mi pontosan az az 5 ajánlás?

Zöld karrierlehetőségek fejlesztése: Az iskoláknak több figyelmet kell fordítaniuk a fenntarthatósággal kapcsolatos karrierlehetőségekre, hogy felkeltsék a diákok érdeklődését ezen területek iránt.

Több lehetőség a diákok részvételére és cselekvésére az iskolákban: Fontos, hogy a diákok aktívan bekapcsolódhassanak a klímaváltozással kapcsolatos tevékenységekbe az iskolai közösségben.

Klímaváltozás és fenntarthatósági oktatás beépítése minden tantárgyba: A klímaváltozással és fenntarthatósággal kapcsolatos ismereteket minden tantárgyban integrálni kell, hogy a diákok átfogóbb tudást szerezhessenek.

A diákok szorongásának, reménytelenségének és haragjának explicit kezelése: Az iskoláknak foglalkozniuk kell a diákok klímaváltozással kapcsolatos érzelmi állapotával, hogy csökkentsék a szorongást és a reménytelenséget.

Szabadtéri tanulási lehetőségek kiterjesztése a tantervben: A diákok számára több lehetőséget kell biztosítani a természetben történő tanulásra, ami segíthet jobban megérteni a klímaváltozás hatásait​.

Összegezve

Az eredmények egyúttal azt is hangsúlyozzák, hogy a lányok nagyobb arányban mutatnak aggodalmat a klímaváltozás iránt, ami egy holisztikusabb oktatási megközelítés szükségességét jelzi, amely az egészséget és jólétet is magában foglalja. Ezek az eredmények fontos alapot képeznek a jövőbeni oktatási és politikai döntésekhez, valamint a fenntarthatósági tanári képzések fejlesztéséhez​.

 

Fotók: az UCL hivatalos Facebook oldala

Forrás és további részletek (angolul):

https://www.ucl.ac.uk/news/2024/aug/girls-more-anxious-about-climate-change-boys

*

Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol a brit kutatók álláspontjáról, következtetéseiről!

https://www.facebook.com/greenponthu/

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!

Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

Kapcsolódó