Komolyan?! E-autó 2 millió körül? És ennyiért még használható is?!

Az e-autó belépő kategóriája a I-MiEV - fotó: https://www.mitsubishicars.com/i-miev-electric-car

Aki egy-két éve nem követte az e-autó árakat, az megdöbbenve láthatja, hogy relatíve megkímélt kisautókat lehet már 2 millió forint környékén is kapni. Ezek persze közel sem tökéletesek – nézzük fapados, belépő e-autó típusok előnyeit és hátrányait.

E-autó kiszámoló: mit kapunk 2 millió körül?

Az elektromos autókkal kapcsolatban, mint az előző cikkünkből láthattuk, ha pusztán anyagi megfontolásokat számolunk és nem a környezetvédelmet, akkor csak otthoni töltés esetén érdemes ma használt e-autó vásárlásán gondolkodni.

Bár tegyük hozzá rögtön: az is kérdéses, hogy mennyivel környezetkímélőbb egy elektromos autó. A hüvelykujj szabály szerint

az elektromos autók karbonlábnyoma – a teljes életciklusuk alapján – kb. fele akkora, mint a belső égésű motoros autóké. Ugyanakkor ahhoz, hogy ez valóban így legyen, legalább 100-150 ezer kilométert kell menni velük.

Ez azt jelenti, hogy átlagban az e-autó környezeti lábnyoma tíz-tizenöt éves távlatban lesz jobb összességében, mint a belső égésű motoros autóké.

Ez azt jelenti, hogy aki kizárólag környezetvédelmi szempontok alapján vásárolna ilyen járművet, annak fontos tudnia, hogy 10-15 évig kell e-autóját használnia, és viszonylag sokat kell vezetnie. Legalább évi 12-15 ezer kilométeres futásteljesítmény felett érdemes használni ezeket az autókat, hogy valódi könnyebbséget jelentsen karbonkibocsátásuk a bolygó számára. Főként, mert bár a városok levegőjét nem szennyezik, ám az elektromos autókat sokkal nehezebb újrahasznosítani. A lítium-ion akkumulátorok újrahasznosítása jelenleg rendkívül költséges, ráadásul nagy karbonlábnyommal jár. Reméljük e téren javul a helyzet, mert ez ismét csak egy időzített bomba…

A használt, olcsó e-autó hatalmas kockázattal jár!

Az úgymond régebbi fajta, tehát a jelenleg jobbára kapható elektromos autóknál általában még egy fokkal rosszabb a helyzet, mint a legújabbaknál. Most kifejezetten arról beszélünk, hogy egy átlag magyar háztartás által elérhető 2-4 millió forint közötti használt, de jó állapotú elektromos autók költség-kalkulációit akarjuk alátámasztani, vagy azt kiszámolni, hogy egy 4 milliós használt autó esetén az elektromos vagy a benzines éri meg jobban.

Ehhez először nézzük az extra kockázatokat:

  • Akkumulátor állapota: Az akkuk idővel veszítenek kapacitásukból, és cseréjük rendkívül drága lehet. Fél-egymilliós költség egy komolyabb javítás, és a gyári új akkupakk drágább is lehet, mint egy 8-10-12 éves e-autó vételára!
  • Karbantartási költségek: Bár az elektromos autók karbantartása általában olcsóbb, a speciális alkatrészek javítása sokba kerülhet.
  • Töltési infrastruktúra: Ha nincs elegendő gyostöltési lehetőség, akkor az olcsó, kis (akár csak 50-70 km-s) hatótávú belépő e-autók használata kínszenvedés lehet
  • Értékvesztés: Az elektromos autók gyorsabban veszítenek értékükből, a használtak még gyorsabban, mert az öregedő akkupakk teljes lenullázódására az évek és a megtett km-ek növekedésével egyre nagyobb az esély. Főszabály szerint kerüljük a 10-12 évnél idősebb, 100e km-nél többet futott modelleket, hacsak nem vagyunk jól képzett e-autó javító guruk!
  • A garancia hiánya: a két milliós e-autó kategória már régen nem garanciális, ahogy láttuk, ha az akkupakk végleg meghal, az autó értéke a nullához fog közelíteni, gazdaságosan nem lesz felújítható, legfeljebb pár százezer forintnyi alkatrész értéke marad, de nem életszerű, hogy az átlagpolgár „autóbontót” üzemeltet otthon.

Költségek és töltés az e-autó világban

Ahogy az előző részben nyilvánvalóvá vált, pusztán költségalapon csak akkor érdemes elektromos autóban gondolkodni, ha otthoni vagy munkahelyi töltési lehetőségünk van. Azaz hosszú időtávokon,

sok órán át, legalább 70-80%-ban tudjuk otthon vagy olcsón, vagy akár ingyen munkahelyen, ismerősnél, bárhol tölteni az autót. Ugyanis az utcai töltők áramárai az otthoni áramnál legalább három-négyszer magasabbak,

ami azt jelenti, hogy ugyanannyi lesz az üzemanyagköltségünk utcai töltőről, mintha egy viszonylag normál fogyasztású, modern benzines vagy akár dízel autóval járnánk.

Részletek a

Van ma olcsón elektromos autó? És vajon megéri megvenni? 

című cikkünkben.

 

Milyen e-autó kapható 2 millió alatt!?

Ha van otthoni töltési lehetőségünk, akkor már akár 2 millió forint alatt is elérhetők autók, bár ezek nagyon kis hatótávúak. A használt piacon 2011-2016 között gyártott, 10-14 éves, szerencsére igen egyszerű autókról van szó a 2 milliós kategóriában. Ezekre példák a Peugeot iOn, Mitsubishi i-MiEV (nyitóképünkön) és a Citroën C-Zero. Ezek a klasszikus, buborékformájú mini e-autók pontosan ugyanolyanok, csak a márkajelük és egy két apróság tér el. Kifejezetten városi használatra és rövid, napi legfeljebb 60-80 km-es távokra lettek tervezve. Az akku degredáció miatt ezek az „úttörő” modellek a valóságban 50-60 kilométert bírnak, kiváltképp, ha dombon kell felmenni, túl meleg (30 fok felett) vagy túl hideg (5 fok alatt) van, és/vagy sokat kell autópályán haladni. A fűtést és a klímát pedig jobb, ha nem használjuk, mert akkor még tovább csökken az amúgy is picike hatótáv.

Hatótáv para – itt azután van bőven…

Ezekkel tehát elméletben ugyen le lehet menni a Balatonra többszöri megállással, de gyakorlatban még egy Budapest-Siófok távon is lehet, hogy kétszer-háromszor meg kell állnunk tölteni… Városi kisautók azek, ahol az utastér is apró, igaz legalább jól variálható, de az alacsony hatótáv különösen télen nagy probléma, amikor ugye 40-50 km-re is csökkenhet. Egy elővárosból bejáró ingázó hamar lemerítheti az akkut, akár egy pici közbejövő kitérő miatt már lehet, hogy nem ér vele haza.

Nagy előny: egyszerű szerkezetek

Cserébe ezek a kisautók viszonylag tartósak, akkumulátoraik is faék egyszerűek, így – szerencsés esetben, ha csak pár cella hal meg és találunk okos szakit – akkor relatíve olcsón javíthatók. Azaz ezeknél legalább nincs olyan hatalmas nagy kockázat, mint egy drágább, nagyobb és modernebb akkupakkal megáldott „csodaautó” – mondjuk egy BMW i3 vagy Nissan Leaf – esetében, ahol az akkumulátorcsere gazdasági totálkárt jelenthet.

Egy gyári eredeti alkatrésszel történő akkucsere, munkadíjjal együtt a BMW i3 8-10 éves modelljében 4-5 millió forint, a Nissan Leaf esetében 3-4 millió forintos nagyságrend! 

Utángyártott alkatrészek és „okos” szakik esetén is legalább 50-70%-a a fenti összegeknek és akkor az autónk többi része marad 8-10-14 esztendős, garancia pedig legfeljebb pár hónapnyi jár a felújított akkura nem 6-8 év és nem 100-150 ezer km…

Fontos viszont, hogy az iOn, a C-Zero és az I-MiEV esetén gyakori a jó minőségű utángyárott komplett akku akár már egymillió forint körül is elcsíphető, sőt, itt egyes modulok is cserélhetők! Azaz, ha csak egy-egy modul adja meg magát, akkor akár 400-500 ezer forint körül is megúszhatjuk a javítást (munkadíjjal együtt) és nyerhetünk ilyenkor még pár évet. Magyarán nem kell „kukázni” az autót.

 

Mit is kapunk azért a 2 millióért? Mit veszünk a nyakunkba?

Ne feledjük azonban, hogy a belépő 2 milliós árszint azt jelenti, hogy 8-12 éves autókról beszélünk, amelyek akkumulátorai már 80-100-120 ezer km után várhatóan kezdhetnek problémákat produkálni. Nem véletlen, hogy ezek a rizikós, garancia nélküli e-autók itthon már kétmillió forint körül, néha az alatt is kaphatók, kiváltképp, ha már 80-100e km-t, vagy afelett futottak.

Ezek a belépő kategóriájú autók, mint a Peugeot iOn, Mitsubishi i-MiEV és a Citroën C-Zero, (ahogy említetük) ugyanazok az autók, csak más logóval és pár apró különbséggel.

Érdemes így modernebb példányokat keresni. Nyilvánvaló, hogy ezeket az autókat jellemzően csak második autónak érdemes venni, vagy ha a család csak bevásárlásra használja őket, és soha nem mennek hosszú távokra.

 

Elektromos autók: a következő lépcső 3 millió körül

A következő részben megnézzük a hárommillió forint körül kapható használt elektromos autókat, amelyek már bőven 100-150 km körüli hatótávval bírnak, de az akkupakk csere veszélye itt (például egy Renault Zoe Q210-es típusnál vagy a Nissan Leaf 2011-2017 közti generációinál) már 1.5 millió forint körül kezdődik. Viszont hőszivattyús fűtéssel-hűtéssel is kaphatók ezek már (míg az iOn, a C-Zero és az I-MiEV nem!), ami e következő szinten jelentősen, további 10-20%-kal növeli a hatótávot hideg vagy forró időben.

FONTOS megjegyzés, ide a végére:

már bő 2 millió Ft-tól felfelé elérhetőek a 2011-2014 környékén gyártott, sokat futott Nissan Leaf-ek is. Bár ennyiért elcsíphetők, de a fenti kockázatok miatt érdemes fiatalabb, legfeljebb 8-9 éves, keveset (80e km alatt) futott Leaf-eket keresni, amelyek ára viszont magasabb, inkább már 3 millió körül indul.
*

A 3 millió forint körül kapható e-autókkal a következő részben foglalkozunk részletesen.

 

Fotó:   https://www.mitsubishicars.com/i-miev-electric-car

*

Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témáról!

https://www.facebook.com/greenponthu/

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!

Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

 

Kapcsolódó