Az e-kereskedelem karbonlábnyoma: csomagautomaták vs. autós bevásárlás
Az e-kereskedelem térnyerése és a fenntarthatóság kérdése egyre fontosabbá válik, különösen akkor, ha összehasonlítjuk a csomagautomaták használatát és az autós bevásárlást. Vizsgáljuk meg, melyik módszer lehet környezetbarátabb, és milyen tényezők játszanak ebben szerepet.
E-kereskedelem és fenntarthatóság – vajon mennyire zöldek a csomagautomaták?
A csomagautomaták jelentősen csökkenthetik az online vásárlás karbonlábnyomát, de persze nem minden esetben. Egy igen alapos, tudományos kutatás szerint, ha
egy 1 kg-os csomagot az e-kereskedelem eszközeivel csomagautomatába szállítanak, akkor az átlagosan 30-50%-kal kevesebb szén-dioxid-kibocsátással jár, mint a klasszikus házhoz szállítás.
Ez a különbség főként annak köszönhető, hogy a csomagautomaták lehetővé teszik a szállítók számára a szállítási útvonalak optimalizálását és a csomagok csoportosítását, ami kevesebb üzemanyag-felhasználást eredményez.
Az utazási távolságok szerepe az e-kereskedelem karbonlábnyomában
Az autóval történő vásárlás karbonlábnyoma jelentős lehet, különösen, ha valaki az elővárosból a városba utazik vásárolni. Egy átlagos autó kilométerenként körülbelül 200-250 gCO2e kibocsátást generál. Ha ezt a bevásárlások során beszerzett termékek számával elosztjuk, egy-egy termék karbonlábnyoma akár 1000-1500 gCO2e is lehet. Ez azt jelenti, hogy a csomagautomaták használata gyakran környezetbarátabb lehet, mint az autós bevásárlás, különösen, ha a vásárló több kilométert utazik egyetlen termékért – legalább is ezt állítja a Generation Investment Management korábbi, amerikai kutatása.
A visszaküldések környezeti hatása az e-kereskedelem mai világában
Az online vásárlás egyik nagy hátránya a magas visszaküldési arány, ami jelentős környezeti terheket ró az e-kereskedelemre. Az online vásárlások visszaküldési aránya akár 30% is lehet, míg a hagyományos bolti vásárlások esetében ez az arány mindössze 6-8%. A visszaküldött termékek kezelése, újraértékesítése vagy megsemmisítése további energia-, és logisztikai erőforrásokat igényel, ami növeli az online vásárlás karbonlábnyomát.
Energiahatékonyság és logisztika
A raktárak és logisztikai központok energiafogyasztása szintén meghatározó tényező. Az országok energiaforrásai közötti különbségek miatt például Németországban és Olaszországban a csomagok karbonlábnyoma jelentősen magasabb lehet, mint azokban az országokban, ahol megújuló energiaforrásokat használnak. Egy csomag energiaigényes raktárakban történő kezelése 500-600 gCO2e kibocsátást is eredményezhet, szemben az alacsonyabb kibocsátású országok 300 gCO2e-s értékével – állítja a Thegoodtrade.com korábbi, alapos anyaga.
Green.hu vélemény az e-kereskedelem és a fenntarthatóság kapcsán
Az e-kereskedelem és az offline vásárlás környezeti hatása nyilván szorosan összefügg a vásárlói szokásokkal és a logisztika hatékonyságával. Bár a csomagautomaták használata és az optimalizált szállítási módok némiképp csökkenthetik a kibocsátást,
a gyakori rendelgetésekkel, valamint a magas visszaküldési arányokkal jelentősen megnőhet az e-kereskedelem karbonlábnyoma. A fenntarthatóbb vásárlási döntések és a környezettudatos szállítási lehetőségek választása mindannyiunk felelőssége!
Fotó (illusztráció) – Unsplash.com (free)
*
Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!
https://www.facebook.com/greenponthu/
*
Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!
Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!