Az e-kereskedelem karbonlábnyoma: csomagautomaták vs. autós bevásárlás

A csomagautomaták az e-kereskedelem igazi felpörgetői, de a felesleges rendelgetés károsítja a környezetet - fotó: Unsplash - free

Az e-kereskedelem térnyerése és a fenntarthatóság kérdése egyre fontosabbá válik, különösen akkor, ha összehasonlítjuk a csomagautomaták használatát és az autós bevásárlást. Vizsgáljuk meg, melyik módszer lehet környezetbarátabb, és milyen tényezők játszanak ebben szerepet.

E-kereskedelem és fenntarthatóság – vajon mennyire zöldek a csomagautomaták?

A csomagautomaták jelentősen csökkenthetik az online vásárlás karbonlábnyomát, de persze nem minden esetben. Egy igen alapos, tudományos kutatás szerint, ha

egy 1 kg-os csomagot az e-kereskedelem eszközeivel csomagautomatába szállítanak, akkor az átlagosan 30-50%-kal kevesebb szén-dioxid-kibocsátással jár, mint a klasszikus házhoz szállítás.

Ez a különbség főként annak köszönhető, hogy a csomagautomaták lehetővé teszik a szállítók számára a szállítási útvonalak optimalizálását és a csomagok csoportosítását, ami kevesebb üzemanyag-felhasználást eredményez​.

Az utazási távolságok szerepe az e-kereskedelem karbonlábnyomában

Az autóval történő vásárlás karbonlábnyoma jelentős lehet, különösen, ha valaki az elővárosból a városba utazik vásárolni. Egy átlagos autó kilométerenként körülbelül 200-250 gCO2e kibocsátást generál. Ha ezt a bevásárlások során beszerzett termékek számával elosztjuk, egy-egy termék karbonlábnyoma akár 1000-1500 gCO2e is lehet. Ez azt jelenti, hogy a csomagautomaták használata gyakran környezetbarátabb lehet, mint az autós bevásárlás, különösen, ha a vásárló több kilométert utazik egyetlen termékért​ – legalább is ezt állítja a Generation Investment Management korábbi, amerikai kutatása.

A csomagautomaták az e-kereskedelem igazi felpörgetői, de a felesleges rendelgetés károsítja a környezetet - fotó: Unsplash - free
A felesleges rendelgetés károsítja a környezetet – fotó: Unsplash – free

A visszaküldések környezeti hatása az e-kereskedelem mai világában

Az online vásárlás egyik nagy hátránya a magas visszaküldési arány, ami jelentős környezeti terheket ró az e-kereskedelemre. Az online vásárlások visszaküldési aránya akár 30% is lehet, míg a hagyományos bolti vásárlások esetében ez az arány mindössze 6-8%. A visszaküldött termékek kezelése, újraértékesítése vagy megsemmisítése további energia-, és logisztikai erőforrásokat igényel, ami növeli az online vásárlás karbonlábnyomát​.

Energiahatékonyság és logisztika

A raktárak és logisztikai központok energiafogyasztása szintén meghatározó tényező. Az országok energiaforrásai közötti különbségek miatt például Németországban és Olaszországban a csomagok karbonlábnyoma jelentősen magasabb lehet, mint azokban az országokban, ahol megújuló energiaforrásokat használnak. Egy csomag energiaigényes raktárakban történő kezelése 500-600 gCO2e kibocsátást is eredményezhet, szemben az alacsonyabb kibocsátású országok 300 gCO2e-s értékével​ – állítja a Thegoodtrade.com korábbi, alapos anyaga.

Green.hu vélemény az e-kereskedelem és a fenntarthatóság kapcsán

Az e-kereskedelem és az offline vásárlás környezeti hatása nyilván szorosan összefügg a vásárlói szokásokkal és a logisztika hatékonyságával. Bár a csomagautomaták használata és az optimalizált szállítási módok némiképp csökkenthetik a kibocsátást,

a gyakori rendelgetésekkel, valamint a magas visszaküldési arányokkal jelentősen megnőhet az e-kereskedelem karbonlábnyoma. A fenntarthatóbb vásárlási döntések és a környezettudatos szállítási lehetőségek választása mindannyiunk felelőssége!

 

Fotó (illusztráció) – Unsplash.com (free)

*

Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!

https://www.facebook.com/greenponthu/

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!
Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

 

Kapcsolódó