Áttörés – egyre kevesebb a cukor az üdítőitalokban

üdítőital
Ha visszapörgetjük az időt egy évtizeddel ezelőttre, azt látnánk, hogy a boltok polcain sorakozó üdítők jelentős része tele van cukorral. Az üdítőitalok fogyasztása sokaknál napi rutinná vált, miközben a hozzáadott cukor mennyisége a kelleténél jóval magasabb volt.

Ma azonban teljesen más kép fogadja a vásárlókat: a „light”, „zero” és „cukormentes” feliratok egyre több palackon és dobozon jelennek meg. Az üdítőipar forradalmon megy keresztül, amelynek középpontjában a cukorcsökkentés áll. De mi áll a trend mögött, és mivel helyettesítik a cukrot a gyártók?

Szabályozások és iparági vállalások

A változás nem véletlen: a cukorbevitel csökkentése globális törekvés, amelyet kormányzati intézkedések és iparági elköteleződések egyaránt ösztönöznek. Magyarországon 2011-ben vezették be a népegészségügyi termékadót (NETA), amely csipszadóként híresült el, és a cukros üdítőkre is kiterjed. A cél egyértelmű: visszaszorítani az egészségtelenül magas cukorfogyasztást és ösztönözni az egészségtudatosabb alternatívák elterjedését.

Az üdítőital-gyártók is léptek. A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség évekkel ezelőtt vállalta, hogy jelentősen csökkenti az italok cukortartalmát. Bikfalvi Istvánné, a szövetség titkára az InfoRádiónak elmondta:

a 2011-es adatokhoz képest mára az üdítők átlagos cukor- és kalóriatartalma csaknem a felére csökkent.

Ez egy hatalmas eredmény, amely azt mutatja, hogy a trend nem csupán piaci kényszer, hanem tudatos iparági átalakulás is.

Mi változott a boltok polcain és a fogyasztói szokásokban?

Az elmúlt években a változás látványos lett. Az édesítőszerekkel készült, „zero” vagy „cukormentes” termékek egyre népszerűbbek, és ma már szinte minden nagyobb márka kínál alternatívát a klasszikus cukros változatok mellett.

A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke, Szűcs Zsuzsanna szerint a folyamat üdvözlendő, de hangsúlyozza: „A legjobb, ha a szomjunkat vízzel oltjuk.” A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy

a cukorfogyasztás csökkentését elsősorban a gyerekek és a fiatal felnőttek körében kell ösztönözni, hiszen ez a csoport a legnagyobb fogyasztója az édes italoknak – különösen a fiatal nők esetében.

Eközben a gyártók folyamatosan fejlesztik az édesítőszerek használatát, hogy a „zero” italok íze egyre közelebb kerüljön az eredeti cukros változatokhoz. Az édesítők körüli viták ellenére Szűcs Zsuzsanna megjegyezte: az édesítőszerek nem jelentenek egészségügyi kockázatot, ha ésszerű mennyiségben fogyasztjuk őket.

Mivel helyettesítik a cukrot?

Az egyik legnagyobb kérdés, hogy mivel pótolják a cukrot az üdítőitalokban. A válasz nem egyértelmű, mert a gyártók különböző stratégiákat alkalmaznak:

  • Édesítőszerek: A leggyakoribb helyettesítők a mesterséges és természetes édesítőszerek, mint az aszpartám, szukralóz, stevia és eritrit. Ezek kalóriamentesek, így az italok „zero” vagy „light” kategóriába kerülhetnek.
  • Természetes kivonatok: Egyre több olyan termék jelenik meg, amely nem tartalmaz se cukrot, se édesítőszert, mégis kellemes ízű. Ezeknél gyümölcskivonatokkal, fűszerekkel vagy gyógynövényekkel érik el a kellemes ízvilágot.
  • Alacsony cukortartalmú reformuláció: Egyes gyártók nem teljesen hagyják el a cukrot, hanem fokozatosan csökkentik az arányát, hogy az ízélmény minél kevésbé változzon meg.

Ezek az újítások nemcsak az egészségesebb választást teszik lehetővé, hanem a vásárlók szélesebb ízpreferenciáit is kiszolgálják.

Milyen lesz a jövő üdítőitala?

A cukros üdítők visszaszorulása egyértelműen egy hosszú távú trend, amelyet egyszerre hajt a szabályozás, a tudatos fogyasztók és az iparág innovációi. Az emberek egyre tudatosabb döntéseket hoznak a táplálkozásukban, és az üdítőital-gyártók ezt felismerve új irányokat keresnek.

A jövőben várhatóan még több természetes alapú, funkcionális ital kerül majd a piacra, amelyek nemcsak kevesebb cukrot tartalmaznak, hanem vitaminokat, ásványi anyagokat és más egészséges összetevőket is kínálnak. Emellett (reméljük) a vízfogyasztás növekedése is egyre inkább előtérbe kerül, amelyet a dietetikusok és a szakemberek is ösztönöznek.

Forrás: Infostart
Nyitókép: Freepik

*

Ön mit gondol erről a témáról? Írja meg Facebook oldalunkra!

https://www.facebook.com/greenponthu/

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!

Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

Kapcsolódó