ESG: a magyaroknál sajnos még nem prioritás a fenntarthatóság

Az ESG sajnos a magyar cégeknél még nem fontos - egy firss kutatás szerint - fotó illusztráció: Pexels.com free

ESG: a hazai vállalatok többségénél nem prioritás a fenntarthatóság. Sőt, a megkérdezettek felénél az ESG területnek nincs önálló felelőse sem, pedig a szabályozás fokozatosan terjed ki egyre több cégre – derül ki a Pensum Group és a DTC Solution országos, döntéshozó vezetők körében végzett kutatásából.

Az ESG témának sokan keresik a helyét és leendő gazdáját a témának, hiszen az uniós és hazai törvények, valamint a jelentéstételi kötelezettség miatt egyre több figyelem irányul a környezetvédelmi, társadalmi és vállalatirányítási szempontokra. (Az ESG (Environmental, Social, Governance) a vállalatok környezeti, társadalmi és irányítási teljesítményét jelenti, amelyek az üzleti tevékenységük fenntarthatóságát és etikus működését értékelik.)

A területhez kapcsolódó releváns szakmai tudás hiányára utal, hogy a toborzási és kiválasztási folyamatban a megkérdezettek 75 százalékának nincsenek definiált esélyegyenlőségi vezérelvei.

A hazai munkaerő kölcsönzési piacon meghatározó pozíciójú, a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett Pensum Group képviselője szerint széles körű vállalati edukációra és szaktanácsadásra lenne szükség a helyzet megváltoztatása érdekében.

Kihívások az ESG területen

Komoly kihívások előtt áll e területen a hazai vállalatok zöme, hiszen egyelőre nem illesztették be működési kereteik közé a fenntartható működéssel kapcsolatos elvárásokat – állítja a Budapesti Értéktőzsde Standard kategóriájában jegyzett Pensum Group és partnere, a DTC Solution közös felmérése. A kutatás az ESG (környezetvédelmi, társadalmi és vállalatirányítási) témakör hazai ismertségét és a vállalatok körében kialakult gyakorlatokat vizsgálta, és azt térképezte fel, mennyire ismerik a vállalatok a fogalmat, tisztában vannak-e a vonatkozó törvényi szabályozásokkal, valamint milyen mértékben épültek be az ESG gyakorlatok a mindennapi működésbe.

Jelenleg a jelentéstételi kötelezettség az úgynevezett közérdeklődésre számot tartó nagyvállalatokat érinti. Konkrétabban ezek azok a cégek, amelyek 3 kritériumból legalább kettőnek megfelelnek (500 főnél több munkavállaló, 10 milliárd forintot meghaladó mérlegfőösszeg, 20 milliárd forintot meghaladó árbevétel), így nekik az idei évről kell majd jelentést készíteniük. A Pensum Group képviselője, Dr. Hadházy Tamás szerint ugyanakkor fontos minden vállalatnak felkészülni a témában, hiszen a szabályozás fokozatosan terjed ki másokra is, a közvetlen jelentéstételi kötelezettség egyre több vállalatot érint. Emellett a piaci igények és a beszállítói lánc követelményei miatt sok kisebb cégnek is érdemes felkészülni az ESG szempontok figyelembevételére, hiszen a mostani kutatás eredményei is azt mutatják, számos cégnél hiányzik a releváns szakmai tudás.

A kutatás részletes eredményei

A hazai kis-, közép-, és nagyvállalatok körében, 92 vezető döntéshozóval készített kutatás eredményei alapján a megkérdezett vállalatok 55 százalékánál az ESG témájának a kapcsolódó ügyeknek nincs kiemelt prioritása, 50 százalékuknál pedig a témának kijelölt felelőse sincs. Ahol van gazdája a területnek, ott leggyakrabban HR, környezetvédelmi vagy jogi szakértők töltenek be ilyen szerepet.

Ki az ESG témakör házon belüli felelőse?
(Válaszok százalékos megoszlása alapján)

Ki az ESG témakör házon belüli felelőse? Forrás: Pensum Group Nyrt.

A Pensum Group kutatásában kiemelten kezelték a területhez kapcsolódóan a toborzási-kiválasztási folyamatban alkalmazott esélyegyenlőségi elvek témakörét. Az eredmények alapján a toborzás-kiválasztás területén a válaszadók 52,5 százaléka törekszik a társadalmi sokszínűségre, és lát lehetőséget a fejlődésre. Ennek ellenére a vállalatok 75 százalékánál nincs megfogalmazott vezérelv, ami biztosítja és támogatja a sokszínűséget és esélyegyenlőséget a vállalati toborzási folyamatokban.

A HR-beszerzésekben is gyerekcipőben jár az ESG szempontok megjelenése: a megkérdezettek mindössze 7,5 százaléka válaszolt úgy, hogy az ESG-minősítés kiemelten fontos számukra a HR-beszállítók kiválasztásakor. A belső kommunikációs gyakorlatok fejlesztésére is érdemes a jövőben jobban figyelni, hiszen az eredmények alapján a vállalatok többsége (52%) ad hoc módon, 40 százalékuk pedig egyáltalán nem kommunikál belső platformokon a munkavállalók felé ebben a témában.

Bizakodásra adhat okot, hogy a válaszadók 47 százaléka elvárásként már megfogalmazta a HR terület felé a téma napirendre tűzését, illetve, hogy a megkérdezettek 40 százaléka tervez ESG szakértőhöz fordulni.

A Pensum Group képviselője szerint széles körű edukációra lenne szükség a hazai vállalatoknál ESG témában, és fontos lenne szaktanácsadó közreműködésével támogatni a fenntarthatósági és felelős vállalatirányítási szempontok beépülését a mindennapi ügymenetbe.

*

Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!

https://www.facebook.com/greenponthu/

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!

Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

Kapcsolódó