Bemutatta a GANZ a legújabb magyar elektromos buszt
A bajai gyárban, cseh-magyar koprodukcióban készült GANZ-SOR EBN8 nevű jármű 8 méter hosszú, alacsonypadlós és 45 utast tud kényelmesen szállítani, hatótávja 250 kilométer.
A busz hajtását, valamint a szoftvert magyar szakemberek fejlesztették ki, a kocsiszekrény Csehországból érkezett. A midibuszból jelenleg egy van, azonban a típusengedély megszerzését követően évi 50 jármű készülhet a GANZ-SOR-ból.
A Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. (GTKB) cseh járműgyártó partnerével (SOR) alkotta meg a GANZ-SOR-t. A két cég azért döntött a közepes méretű midibusz kifejlesztése mellett, mert a főként városi közlekedésre alkalmas jármű a maga kategóriájában világszinten is nagyon keresett.
A Ganz-SOR EBN8 prototípusa NMC akkumulátorral van felszerelve, összesen hat akkupakk került a busz hátsó felébe.
Hátul található a géptér is, ahol a Ganz hajtástechnikai megoldásai is helyet kaptak. Az NMC-s akkumulátoroknak, illetve azok elhelyezésének köszönhetően a busz mintegy 600 kilogrammal könnyebb, mint a SOR EBN8 modell, és a hatótávolsága is nagyobb az alapmodellnél, akár 250 kilométer is lehet.
Az igazi érdekességet azonban a töltés jelenti: a Ganz saját fejlesztésű pantográfos megoldást dolgozott ki, amivel akár 250 kilowattal is tölthető a busz.
Rövid idő alatt nagy energia felvételére képes vele az akku, ami a végállomási töltésre ideális. A cég filozófiája szerint ugyanis inkább utasokat, nem pedig nagy akkupakkot kell a busznak szállítania. Magyarországon ennek ellenére a CCS típusú, vezetékes töltés terjedt el, ezért egy ilyen megoldást is fejlesztett a buszhoz a Ganz.
Pencz Rudolf, a GTKB Kft. ügyvezető igazgatója a bemutató kapcsán közölte: kevés a midibusz a nemzetközi piacon, a legnagyobb gyártók nem erre a méretre specializálódnak. Évről évre nő az igény az elektromos hajtású, közepes méretű városi járművekre. A koronavírus-járvány felgyorsította ezt a folyamatot, változnak a közlekedési trendek, sok járaton visszaesett az utaslétszám. A midibusz hatékony alternatívát kínál az utasok szállítására.
Nemes Péter László, a GTKB Kft. fejlesztési mérnökirodájának vezetője a sajtórendezvényen elmondta, hogy a cég céljai között szerepel a budapesti és a kaposvári piacra bejutni. A somogyi megyeszékhelyen nemrégiben vontak vissza egy tendert, annak újra kiírása esetén indulhatna a cég, míg Budapesten az ArrivaBus győzelmében bízik a cég – valamint abban, hogy az ArrivaBus a Ganz-SOR buszaival szolgáltatna Budapesten, de ez még nem biztos. Az ArrivaBus azonban már a cseh és a szlovák piacon is rendelkezik tapasztalattal a SOR buszait illetően, így az esély megvan a Ganz előtt is.
Forrásként felhasználtuk az Infostart cikkét.
Nyitókép: GANZ