Használt e-autók: 4 millióért már igazi csodát kapunk!?
Használt e-autók körképét folytatva e cikkünkban a 4 millió forint körül kapható járművek között keresgélünk. Ebben az árkategóriában már találhatunk megkímélt, akár garanciális típusokat is, persze kompromisszumokat bőven kell kötnünk. Mutatjuk a lehetőségeket.
Ha az e-autók világában nem kifejezetten a legolcsóbb kényszermegoldást keressük, akkor már bizony lesznek igényeink, nagyobb elvárásaink.
Itt, a 4 milliós ársávban például már hosszabb utakra is alkalmas, kisebb családokban első (egyetlen) autóként is szóba jöhető, kiforrottabb típusok is előfordulnak, igaz 6-8 éves, vagy régebbi járművek formájában.
Vagy éppen van egy különleges eset: mindeössze 2-3 éves, összesen további 5-6 évig még akku garanciás, de kifejezetten városi ár-érték bajnok, a Dacia Spring. E fapados, apró, de jópofa és fiatalos kis modell újszerű használt darabjai is felbukkannak ennyiért. Viszont ezek amolyan modern csöppségek, így vidéki utakra csak igen korlátosan alkalmasak – de ne szaladjunk ennyire előre.
Először is szögezzük le: e-autók vásárlása esetén kiváltképp fontos, hogy a választott autó megfeleljen az egyéni igényeknek, legyen szó akár városi használatról, akár hosszabb utakról.
Az e-autók kiválogatásának szempontjai – az „eggyel” olcsóbb, 3 millió forint alatti kategóriában
Ahogyan a korábbi cikkünkben bemutattuk, a 3 milliós árkategóriában jellemzően 8-10 évnél régebbi, kisebb akkuval ellátott, elsősorban városi autók találhatók, bár a bátrabbak egy Renault Zoe Q210-essel nyáron akár 150 kilométer felett is mehetnek egy töltéssel. Ám a 3 millió alatti e-autók egy háromfős család számára, különösen az említett vidéki kirándulásokra csak nagy kompromisszumokkal használhatók.
Nézzük meg az e-autók 4-4,5 millió forintos kategóriáját
Ahogyan a bevezetőben jeleztük, ez a magasabb árkategória már bőven lehetőséget nyújt arra, hogy
első, azaz fő családi autónak is alkalmas elektromos autót válasszunk, különösen ha nem rendszeresen, évente csak pár alkalommal utazunk hosszabb távokra.
Ha valaki szeret megállni 100-150 kilométerenként egy gyorstöltőnél bevásárolni, vagy a kúton pihenni 20-30 percet, akkor ezek a 30-40 kilowattos akkukkal is elérhető, 6-8 éves használt autók (például 30 KWh-s Nissan Leaf, 41 KWh-s Reanult Zoe – lásd lentebb) már éppen megfelelhetnek akár első, egyetlen családi autónak is, ha legfeljebb 3-4 fős a család.
Ám ne feledjük: az elektromos autók éves futásteljesítményének 10-12 ezer kilométer felett kell lennie ahhoz, hogy igazán gazdaságos legyen üzemeltetni őket, mert csak 6-8 éves távon hozza vissza a vételár többletet az üzemanyag spórolás, otthoni töltés esetén is.
Népszerű, nagy akkus e-autók két elterjedt típusa: a Zoe és a Leaf
Kezdjük a Nissan Leaf-ekkel. A régebbi, első generációs Leaf modellek, amelyeket 2011-től 2017-ig gyártottak, kétféle akkumulátorral érhetők el: 24 kWh és 30 kWh. Az akkumulátorok teljesítménye, ahogy írtuk, az idő múlásával és a használat intenzitásával, körülményeivel, a futásteljesítménnyel, csökken, ezért igen fontos figyelni, vásárláskor pedig ellenőriztetni az állapotukat.
A Leaf akkumulátor státuszát-állapotát (állapotát, kapacitását) a digitális műszerfal nem %-ra írja ki, hanem pálcikákkal jelzi, ahol a 12 pálcika a maximum.
Érdemes elkerülni a jóval 4 millió alatt is felbukkanó, 6-7-8 pálcikás akkupakkal bíró modelleket, mert ezek már jelentősen degradálódó kapacitással rendelkeznek, így számolni kell az amúgy sem magas hatótáv akár felére csökkenésével.
Igaz 10-12 év, illetve 150-200 ezer kilométer is könnyedén megtehető akkucsere, vagy nagyobb felújítás nélkül, különösen, ha kímélték a modelleket. A magas hőmérséklet és a gyakori gyorstöltés ezeket az akkupakkokat azonban már idő előtt, akár 4-5 évesen is 60-70%-ra húzhatja le, így
szakszervizben mindenképpen ellenőriztessük az akku állapotát, ne csak a pálcikák számából induljunk ki. Kiváltképp legyünk óvatosak az olcsóbb, 6-10 pálcás autók esetén!
Mire figyeljünk 2017 előtti Leaf vásárlásakor?
- Az akkumulátorok teljesítménye az idő múlásával is érdemben csökken, helyes használatnál is, ezért fontos, hogy figyeljünk az akkumulátor állapotára. (A régi Leaf-ekben nincsen aktív akkuhűtés!) Ha lehet, akkor a 30 KW-s verziót keressük, de itt a magas hőmérséklet és a gyorstöltés jobban igénybeveszi az akkupakkot. Kerüljük továbbá a sokat futott, leharcolt, melegebb éghajlatú országokból származó példányokat, akkor is, ha olcsók!
- Miért? Mert egy komolyabb akkumulátor javítás alaphangon fél-egymillió forint között van, a komplett csere ennek a duplája is lehet, ami nagyon jelentős költség még egy 4 millió körüli használt autónál is.
- Válasszunk magasabb felszereltséget, hőszivattyús hűtéssel-fűtéssel, amely 10-30 km-rel növelheti a hatótávot. Érdemes ilyen modelleket keresni, mert ez a téli és a nyári időszakban jelentős hatótávnövekedést eredményez tehát.
A nagyobbik, 41 KW-s használt Renault Zoe
A 2017-től elérhető Zoe modellek 41 kWh-s akkumulátorral rendelkeznek, ami majdnem duplája a korábbi 22 kWh-s, említett Q210-es modellek teljesítményének. Ezek az újabb, 41 KWh-s autók már a legrosszabb (hideg tél, autópálya használat) körülmények között is közel 200 kilométer hatótávot tudnak biztosítani, nyáron, zömmel városban, óvatosan vezetve a 300 km-t is közelítheti a hatótáv. Azonban érdemes figyelni arra, hogy
a Zoe érzékeny az egyfázisú, otthoni konnektoros töltésre, ami gyakorivá teszi a drágán javítható hibák, például töltés-vezérlési gondok, kialakulását.
E modelleknél a háromfázisú otthoni töltők és az utcai gyorstöltők használata javasolt. És persze kimondottan érdemes rákérdezni, hogy jellemzően hol, hogyan töltötték.
A Zoe előnye a régebbi (és az újabb) Leaf-ekkel szemben, hogy az utcai gyorstöltője CCS szabványú, ami elterjedtebb, így kényelmesebbek, akku-frász mentesebbek lehetnek a hosszabb utak. Ráadásul a 24-30 helyett itt ugye 41 KWh-s az akku, ezért hát a kapacitástöbblet (a 2017-ig gyártott egyes Leaf-nél mintegy 70-80 kilométerrel nagyobb hatótáv) is a Zoe felé bellenti a mérleget.
A 3-ik út: újszerű, 8 éves koráig akku-garis autó: a Spring
A Dacia Spring egy speciális lehetőség, amely hasonló, 4 milliós ártól érhető el, mint a használt Renault Zoe. A Spring menetteljesítménye városi környezetben megfelelő, azonban
autópályán, országúton könnyen a teherautók mögött ragadhatunk, mert kifejezetten korlátozott a végsebessége (110 km/h) – ezért csak pár havonta, félévente vidékre „tévedő”, türelmes és sok extrát nem váró autósoknak használható, eléggé fapados mini.
Ettől még az ár-érték aránya kiváló, különösen a garancia miatt, hiszen ma, 2024 nyarán, 4 millióért 20-40 ezer kilométert futott, 2021 végi vagy 2022-es modelleket kapunk. Sőt, még a hatótáv is rendben van, városi használat esetén a 200 kilométer is könnyen meglehet. Bár autópályán hidegben 110, jó időben 140 kilométerre csökken a hatótáv.
Ár-érték arány: A Dacia Spring jelenleg verhetetlen ár-érték aránnyal rendelkezik, 4 millió forinttól elérhetők alig használt, két-három éves modellek garanciával.
Használat: A Spring menetteljesítménye városi környezetben megfelelő, de autópályán korlátozott a végsebessége (110 km/h).
Zoe vs. Spring – Melyiket?
A 4 milliós kategóriában a 41 kWh-s Renault Zoe és a Dacia Spring tűnik a legjobb választásnak, bár csak a Zoe alkalmas első autónak. Viszont ha csak városi kisautó kell, akkor a 4 milliós Springek újszerű állapota és garanciája igen vonzó lehet. Az újabb Nissan Leaf modellek is szóba jöhetnek, különösen a 30, illetve a 40 kWh-s változatok, amelyek már komolyabb hatótávot és megbízhatóságot kínálnak. Utóbbiak azonban már az 5 milliós ársávba esnek.
Következő lépés – az 5-6 milliós szint
A következő cikkünkben az 5-6 milliós árkategóriában elérhető elektromos autókat vizsgáljuk meg, ahol már jelentősebb hatótávnövekedést és újabb modelleket találhatunk. Folytatjuk a használt elektromos autók elemzését, hogy segítsünk Önnek a legjobb döntést meghozni.
Nyitókép: Renault
*
Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témáról!
https://www.facebook.com/greenponthu/
*
Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!
Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!