Zöld buszok, elektromos autók: hová tart a hazai elektromobilitás?

elektromobilitás
Az elektromobilitás napjaink egyik legdinamikusabban fejlődő technológiai és közlekedési trendje, amely alapjaiban formálja át az autóipart és a tömegközlekedést. Az elektromos járművek elterjedése nemcsak a közlekedési szektor, hanem az energia-, és környezetpolitika területén is forradalmi változásokat hoz.

Magyarország sem marad ki ebből az átalakulásból: az elektromos autók száma folyamatosan növekszik, és egyre több figyelem irányul a hidrogénalapú közlekedési megoldásokra is.

Az elektromobilitásnak rendkívül nagy szerepe van a zöld átállásban, abban hogy Magyarország gazdasága és társadalma hogyan áll át a fenntarthatóbb környezetbarát gyakorlatokra és technológiákra azért, hogy csökkentse a környezeti terhelést és megőrizze a természetes erőforrásokat.

Mi az elektromobilitás?

Elektromobilitás alatt az elektromos árammal hajtott járműveket értjük, ilyeneknek számítanak az akkumulátoros elektromos járművek mellett az üzemanyagcellás hidrogénnel hajtott járművek is.

Rendkívüli bővülés Magyarországon

Az elektromos autók térnyerése Magyarországon az elmúlt években jelentős ütemben növekedett.

Az utóbbi egy évben, tavaly június óta több, mint 18 ezerrel nőtt az elektromos autók száma itthon.

A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint tavaly június végén a tisztán elektromos hajtású gépkocsik (BEV) száma hazánkban 41 386 volt, míg az 2024. június végére elérte az 59 209-et. Közben az úgynevezett növelt hatótávolságú külső töltésű hibrid elektromos gépkocsiké (EREV) 21 874-ról 29 646-ra emelkedett, a plug-in hibrideké (PHEV) pedig 10 829-ről 12 358-ra. Mindezzel együtt már éppen 100 ezer darab fölött van hazánkban az elektromos autók száma. (Összevetésül: jelenleg a teljes magyar közúti járműállomány 4,9 millióhoz közelít, amelyből közel 3,5 millió személyautó és félmillió könnyű haszonjármű van.)

Mi az az EREV?
Az EREV (Extended Range Electric Vehicle) egy olyan típusú elektromos jármű, amely alapvetően elektromos üzemmódban működik, de van benne egy belső égésű motor (általában benzinmotor), amely a hatótávolság növelése érdekében csak akkor kapcsol be, ha az akkumulátor töltöttsége lecsökken. Ilyen például a Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV vagy a Norvégiában már kapható Seres 5/Aito M5 típus.

 

A bővülés hátterében részben a kormányzati ösztönzők – mint például az új elektromos autók vásárlására újabban a cégeknek, vállalkozásoknak nyújtott állami támogatás és az ingyenes parkolás – állnak, de a fejlődő töltőhálózat is fontos szerepet játszik. Jelenleg több, mint 1600 nyilvános töltőpont található Magyarországon, és folyamatosan zajlanak a bővítési projektek, különösen az autópályák mentén és a nagyobb városokban.

„Az összes autó állományában nagyjából 1% jelenleg a tisztán elektromos autók aránya a belső égésűek mellett. Ezzel európai szinten egy picit el vagyunk maradva az átlagtól, viszont az új forgalomba helyezések tekintetében már 7-8%-os az arány az első félévben”
– mondta el Reindl Dániel, a HUMDA kiemelt elektromobilitási projektmenedzsere.

 

Az alábbi videó átfogó képet ad a hazai elektromobilitás fejlődéséről:

A HUMDA szerepe az elektromobilitás népszerűsítésében

A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. amolyan aggregátori szerepet tölt be az elektromobilitásban: összegzi azt hogy milyen projektek vannak ezen a területen és ezeket koordinálja, illetve sokat menedzsel is, ilyen például a Zöld Busz Program, ahol a városok elektromos, és most már hidrogénes buszokat kaphatnak a közlekedés zöldítésére.

A Zöld Busz Program keretében eddig 148 db elektromos buszra nyertek pályázatot a települések, a támogatás nemcsak a buszokra hanem azok töltő infrastruktúrájára is vonatkozik.

Járnak elektromos buszok többek közt a főváros vonzáskörzetében, valamint Székesfehérvár, Zalaegerszeg, Győr, Eger, Szolnok, Pápa és Szeged útjain.

Merre és mitől halad a zöld átállás?

A közlekedési zöld átállással kapcsolatban ambiciózus tervek vannak. Szeretnék az egész európai unióban elérni, hogy 2030-ra 55 százalékkal csökkentsük az üvegházhatású gázok kibocsátását a személygépjárműveknél, illetve 50 százalékkal a nehéz gépjárműveknél és a kisteherautóknál.

A helyzet égető, mivel jelenleg a személyautók a felelősek a közlekedésben történő üvegházhatású gázok nagy részének kibocsátásáért. Nagyjából a kibocsátás kétharmada az, ami a személyautókra vonatkozik, vagyis különösen fontos, hogy az elektromos autók elterjedjenek.

Az elektromos járművek előnyei a személyautóknál mutatkoznak meg elsősorban, ilyen például az, hogy állásidőben fel lehet tölteni, a hatótáv általában a városi közlekedéshez igazodik, azaz nagyon nagy arányban a lakosságnak megfelelő tud lenni egy ilyen autó, azaz ebben a szegmensben mindenképpen helye van az elektromobilitásnak.

Nehézgépjárművek esetén a hidrogénnel hajtott járművek tudnak majd erősebb szerepet betölteni. A szállítmányozásban ugyanis fontos hogy kicsi legyen az állásidő, illetve nagyobb a hatótáv.

A hidrogén üzemanyagcellás járművek, különösen a hidrogénbuszok, komoly lehetőségeket rejtenek magukban a zéró kibocsátású közlekedési megoldások terén. Az országban már elindultak az első pilot projektek, többek közt a HUMDA vezetésével.

Az elektromobilitás elterjedéséhez nagyon fontos a lakosság edukálása is, amiben aktívan részt vesz a Városi Nyilvánosságért Alapítvány.

„Alapítványunk nagyjából 10 éve működik jelenlegi formájában, az utóbbi pár évben kezdtük áthelyezni a fókuszt a környezetvédelemre, illetve a zöld átállásra és a megújuló energiaforrások felhasználásának népszerűsítésére, és ezek érdekében edukációs eseményeket szerveztünk” – nyilatkozta Vermes Gábor, a Városi Nyilvánosságért Alapítvány kuratóriumi elnöke.

A Városi Nyilvánosságért Alapítvány szerint a tudás a gyors zöld átállás kulcsa lehet, ezért a legfiatalabb korosztályokat is megszólítják, akik számára egyszer természetes lesz az, hogy elektromos autóval járnak és zöld busszal utaznak. Ez minden bizonnyal így lesz, ugyanis az EU-ban 2035-től kezdve csak elektromos meghajtású autók kerülhetnek forgalomba.

(x)

A cikk Magyaroszág Kormányának Támogatásával készült, a Városi Nyilvánosságért Alapítvány megbízásából.
A nyitókép illusztráció, forrás: frimufilms – Freepik

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!

Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

Kapcsolódó