Megszűnik a zöld rendszámos autók ingyenes parkolása Budapesten
2026. január 1-jétől a környezetbarát, zöld rendszámos járműveknek sem jár az ingyenes parkolás. Eddig azért kaptak díjmentességet, hogy ezzel ösztönözzék a zöld közlekedést, de ennek most vége.
A Fővárosi Közgyűlés egy sor olyan döntést hozott november végi ülésén, ami az autósokat érinti. A parkolás átalakul, 2026 közepétől nem lesznek parkolóautomaták, csak mobillal vagy a BudapestGo applikációban lehet majd fizetni. Továbbá 2026-tól a zöld rendszámos autók sem állhatnak meg ingyen.
A rendelet alapja pedig éppen a környezet- és városvédelem. Alapvető elképzelés az, hogy legyen olcsóbb a parkolás annak, akinek BKK bérlete van, azaz kombinálja a közösségi közlekedést és az autózást – minél inkább az előbbi javára.
A zöld rendszámos autók parkolását pedig azért tennék fizetőssé, mert sok olyan autónak is van zöld rendszáma, ami nem is annyira környezetbarát – például a hatalmas plug-in hibrid terepjárók.
Itt egyébként történt egy másik szigorítás is, szeptember elsejétől ugyanis zöld rendszámot csak kizárólag a tisztán elektromos és nulla emissziós gépjárművek kaphatnak, az 5P (külső töltésű) és az 5N (növelt hatótávolságú) környezetvédelmi osztályba sorolt járművek, azaz a plug-in hibrid autók már nem. Az érintett autótulajdonosoknak legkésőbb 2026. november 30-ig ki kell „fehéríteniük” a rendszámot. Mindez csaknem 40 ezer autóst érint. Erről bővebben egy korábbi cikkünkben írtunk.
Jelenleg a Magyarországon forgalomban lévő mintegy 110 ezer zöld rendszámos autóból csak 65 ezer tisztán elektromos.
Marad még zöld rendszámos ingyenesség – máshol
A tilalom után is marad még 19 település, ahol teljesen ingyen, valamint további 10, ahol korlátozásokkal ugyan, de a villanyautók többnyire ingyen parkolhatnak. Teljesen korlátlan a „zöld parkolás” például Cegléden, Gödöllőn, Székesfehérváron, Tapolcán, Vácon és Tatabányán. Korlátozott pedig Veszprémben, Pécsett, Debrecenben, Miskolcon és Szolnokon. A kérdés csak az, a budapesti példa nyomán hol terveznek még szigorítást.
Hogyan csinálják máshol?
Norvégiában, különösen Oslóban, a zöld autók számára hosszú ideig ingyenes volt a parkolás, bár az utóbbi években ezt ott is több helyen csökkentették, és alacsony díjakkal váltották fel. Ennek célja, hogy továbbra is ösztönözzék az elektromos autók használatát, miközben a parkolóhelyeket igazságosabban osztják el. Svédországban is találhatunk példát kedvezményes parkolásra, például Stockholmban bizonyos területeken az elektromos autók parkolási díját csökkentették, hogy támogassák a fenntartható közlekedést.
Alkalmaznak egyéb ösztönző intézkedéseket is:
Kaliforniában például az elektromos autók is közlekedhetnek az úgynevezett HOV (High Occupancy Vehicle) sávokban, akkor is, ha egyedül utaznak.
(Ezeket a sávokat egyébként azok használhatják, akik többen utaznak egy autóban, ezzel ösztönzik azt, hogy többen menjenek egy autóval és ne egyenként.)
Az EU számos országában, például Németországban és Franciaországban az elektromos autók vásárlásakor jelentős állami támogatás és adókedvezmény érhető el. Egyes városok, mint például London, szintén mentesítik az elektromos autókat a dugódíj alól.
Forrás: MTI és a Villanyautósok cikke.
Nyitókép: Energiaügyi Minisztérium
*
Írja meg Facebook oldalunkra, egyet ért-e a zöld rendszámos autón ingyenes parkolásának megszüntetésével!
https://www.facebook.com/greenponthu/
*
Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!
Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!