Német vita az EU-s belsőégésű autók 2035-ös betiltása körül!
Az EU-s választásokhoz közeledve újra felmerült: a német konzervatívok várhatóan nem fogják támogatni az EU terveit, amellyel gyakorlatilag betiltanák az új belső égésű motorral rendelkező autók értékesítését 2035-től. A vita már évek óta tart.
A vita hosszú hónapok, sőt már egészen 2018 óta folyik arról mi a fontosabb: a német, az európai ipar, pontosabban a járműipar védelme vagy a környezetvédelem, az ühg (üvegházhatású gázok) gázok kibocsátásának csökkentése. Ebben a témában nyit most új fejezetet, hogy a belső égésű motorokat most választási kérdéssé teszik a német konzervatívok a június 9-ei EU-s választások előtt.
Mik az előzmények?
De nézzük előbb a lényeget, majd pedig az előzményeket: mint ismert, az Európai Bizottság azzal a céllal, hogy 2030-ig 55%-kal csökkentse a bolygó felmelegedését okozó ühg kibocsátásokat az 1990-es szintekhez képest, 100%-os csökkentést javasolt az új autók CO2-kibocsátásában 2035-re. Ez de facto azt jelentené, hogy ettől az évtől kezdve lehetetlen lenne belső égésű motorral rendelkező autókat értékesíteni – ezt a tervet még 2022-ben szellőztették meg, 2023 elején az EP meg is szavazta a törvényt.
Mi a 2035-ös korlátozás története dióhéjban?
2018-ban Dánia javasolta az EU-szintű tilalmat a benzin- és dízelüzemű autókra, de ez ellentétesnek bizonyult az EU-szabályozásokkal.
2019 októberében Dánia új javaslatot tett a fosszilis üzemanyaggal működő járművek fokozatos kivezetésére tagállami szinten 2030-ra, amelyet tíz másik EU-tagállam is támogatott.
2021 júliusában Franciaország ellenezte a belső égésű motoros autók, különösen a hibrid járművek betiltását.
2021 júliusában az Európai Bizottság javasolta az új autók és furgonok értékesítésének 2035-től történő 100%-os kibocsátáscsökkentését.
2022. június 8-án az Európai Parlament megszavazta az Európai Bizottság javaslatát, de a végleges törvény elfogadása előtt még megállapodásra volt szükség az EU-tagállamokkal.
2022. június 22-én Christian Lindner német pénzügyminiszter kijelentette, hogy kormánya nem fogja jóváhagyni a tilalmat.
2022. június 29-én, 16 órás tárgyalást követően az EU 27 tagállamának valamennyi klímaminisztere elfogadta a Bizottság javaslatát (amely a ‘Fit for 55’ csomag része), amely gyakorlatilag betiltja az új belső égésű motorral rendelkező járművek értékesítését 2035-re (egy „2035-re új autók és furgonok esetében 100%-os CO2-kibocsátáscsökkentési célkitűzés bevezetésével”).
Németország ekkor támogatta a 2035-ös célt, de kérte a Bizottságot, hogy vizsgálják meg, vajon a hibrid járművek vagy a CO2-semleges üzemanyagok is megfelelhetnek-e a javaslatnak. Azt a választ kapták, hogy „a Bizottság nyitott marad egyfajta kompromisszumra”, de az EB vezetése szerint „a hibridek nem biztosítanak elegendő kibocsátáscsökkentést, és az alternatív üzemanyagok pedig túlzottan drágák”.
Az „új autók és furgonok nulla CO2-kibocsátása 2035-re” névvel illetett törvényt végül az Európai Parlament 2023. február 14-én hagyta jóvá.
Mégis: néhány kivétellel jelenleg 2040 a legtöbb országban a kivezetés céldátuma, de természetesen csak az új, újonnan forgalomba helyezett autókról van szó és orzságonként változik, hogy a hibridek vagy a bio-, és zöld üzemanyagokkal hajtott új autók forgalomba helyezésének betiltását is tartalmazzák-e a tervek.
Nemzetközi szinten (EU-n kívüli) egyes politikusok további, nagy bejelentéseket tettek, de nem hoztak jogszabályokat, így közel sincsen egységes kivezetési folyamat és nincs kötelező érvényű jogszabály a legtöbb államban. Az EU tag Írország például tett bejelentéseket, de végül nem tiltotta be a dízel-, és benzinüzemű járműveket.
További részletek angol nyelven:
https://en.wikipedia.org/wiki/Phase-out_of_fossil_fuel_vehicles
Mi történt a napokban a német közvéleményben?
A német konzervatív pártok, a CDU és a CSU most, 2024 májusában hangos kampányt indítottak az új belső égésű motoros autók 2035-ös de facto betiltása ellen, amit a párt a júniusi európai parlamenti választások szempontjából kritikus kérdésnek tart.
Ahogy írtuk is: a tavaly a frissített CO2-szabványok nullára csökkentik a megengedett kipufogógáz-kibocsátást az autók esetében.
„Számunkra az európai választások egyben a belső égésű motor jövőjéről szóló szavazást is jelentenek” – mondta Christoph Ploß, a CDU képviselője a Focus Online-nak.
Pénteken (május 24-én) a párt elindított egy „Igen az autóra” nevű weboldalt, ahol a felhasználók jelezhetik, támogatják-e az új benzin-, vagy dízelautók értékesítésének 2035-ös határidejének felülvizsgálatát. Németország autóipara – amely Európa legerősebbje – az ország gazdaságának egyik pillére.
Választási kiáltványában a párt már elkötelezte magát a 2035-ös tervek visszavonása mellett, ezt a felhívást azonban (egyelőre) nem írták bele az Európai Néppárt EU-szintű kiáltványába.
„A klímacélok nagyon jól teljesíthetők a belső égésű motorokkal is” – mondta Ploß, „például klímabarát üzemanyagok használatával, legyen szó bioüzemanyagokról, szintetikus dízelüzemanyagokról, mint a már elérhető biogén HVO100, vagy zöld villamosenergia révén előállított e-üzemanyagokról.”
Míg a 100%-ban hidrogénezett növényi olaj (HVO) alapú szintetikus dízel 2024 áprilisától kapható is a német benzinkutakon, a kritikusok rámutatnak: a biológiai hulladék elérhetősége korlátozott, és nem kis karbonlábnyommal jár az alternatív üzemanyagok előállítása.
„Egy olyan üzemanyag, amelyhez Ázsiából származó használt sütőzsírt szállítanak ide, hogy autó belső égésű motorjaiban elégethessék, nem fenntartható”
– emelte ki Jürgen Resch, a Deutsche Umwelthilfe környezetvédelmi civil szervezet igazgatója, amikor az üzemanyagot múlt hónapban engedélyezték a német benzinkutakon.
Forrás és további részletek az anyagban (angol nyelven):
Fotók: Pexels
*
Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!
https://www.facebook.com/greenponthu/
*
Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!
Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!