Szakmai nappal zárult Miskolcon a HUMDA hidrogénbusz tesztje
Sikerrel zárult Miskolcon a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. hidrogén üzemanyagcellás meghajtású autóbusz demonstrációs projektje, amely kapcsán szakmai napot rendezett a HUMDA. Itt a hidrogén üzemanyagcellás hajtásrendszerrel ismerkedhettek a résztvevők.
A projekt keretében a hidrogénbusszal országszerte több vidéki városban is lehet találkozni: Hat vidéki nagyvárosban próbálhatnak ki az utasok egy Solaris hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt a menetrend szerinti forgalomban a HUMDA kísérleti projektjében.
A 89 utas szállítására képes, háromajtós, 12 méter hosszú Solaris Urbino 12 electric H2 autóbusz Debrecenben, Miskolcon, Kecskeméten, Kaposváron, Zalaegerszegen és Győrben közlekedik.
Az autóbusz egy-egy hónapra látogatott a városokba az év első felében, majd visszatér még egy hónapra az év második felében, annak érdekében, hogy eltérő időjárási körülmények között legyen lehetőség üzemeltetési tapasztalatokat gyűjteni. A busz 70 kW teljesítményű hidrogén üzemanyagcellájában a betankolt tiszta hidrogén és a légköri oxigén elektrokémiai reakciója révén villamosenergia és melléktermékként vízgőz keletkezik, a meghajtást villanymotor biztosítja.
Miskolcon februárban és júliusban közlekedett a Solaris Urbino 12 hydrogen autóbusz a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK Zrt.) üzemelésében, több különböző útvonalon, és nagy sikert aratott. A jármű a működése során nem bocsát ki károsanyagot, csak vízgőzt és igazán alacsony zajszinttel üzemel.
Kinek hogy tetszett a hidrogénbusz?
A városban töltött két hónapos időszak alatt 8800 kilométert tett meg az autóbusz, ezalatt átlagosan 7,5 kilogramm hidrogént fogyasztott 100 kilométerenként. Ezáltal 5100 kg szén-dioxid kibocsátást takarított meg, ez a mennyiség 140 kifejlett lombos fa éves szén-dioxid megkötő-képességének felel meg.
A volán mögött ülő autóbusz-vezetők kellemes vezetési élményről számoltak be. Az utasok is örömmel fogadták az újítást, elmondásuk szerint sokkal komfortosabb a Solaris üzemanyagcellás autóbusza, mint a régebbi, megszokott dízelbuszok.
A legnépszerűbb tulajdonságaként a csendes működést emelték ki, továbbá fontosnak tartják, hogy a jármű károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedik.
– „A hosszabb időszakon át tartó tesztelés megadta a lehetőséget, hogy több évszakban, változatos időjárási körülmények között is tapasztalatokat szerezhessünk a hidrogénbuszok üzemeltetéséről, valamint az utasok is jobban hozzászokhattak a járműhöz. Az eddig érkezett pozitív visszajelzések azt mutatják, hogy az emberek egyre nyitottabbak a modern technológiával elérhető, fenntartható közlekedési megoldásokra. A reakció alapján az is egyértelmű, hogy van helye a közösségi közlekedésben a hidrogéntechnológiának, van igény a tiszta, fenntartható közlekedési eszközökre és az egyre erősebb. Bízunk benne, hogy a jövő közlekedése ilyen tiszta és hatékony megoldásokra épülhet” – emelte ki Mészáros Virág, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. vezérigazgatója.
A résztvevők egy kerekasztal-beszélgetést is meghallgathattak, amelyen a hidrogéntechnológia alkalmazásának irányai és lehetőségei kerültek szóba a szállításban, a kutatásban, iparági és logisztikai területeken.
A HUMDA júniusi hidrogénbusz-pályázatán a rendelkezésre álló keret kimerülése miatt tartaléklistára került az egy autóbuszra pályázó Miskolc Városi Közlekedési Zrt. A Solaris Urbino 12 electric H2 autóbusz jelenleg Kaposváron közlekedik, az év utolsó hónapjaiban Zalaegerszegre és Győrbe érkezik még.
Forrás és fotók: HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.
*
Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!
https://www.facebook.com/greenponthu/
*
Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!
Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!