Vegyes elektromos flotta – 200 milliárdos, környezetkímélő városi megoldás

Igen hasznos egy vegyes elektromos flotta - fotó: Unsplash

Egy vegyes elektromos flotta révén 500 millió eurót, azaz közel 200 milliárd forintot is spórolhatnának az európai logisztikai vállalatok – állapítja meg az EIT InnoEnergy friss tanulmánya.

Mi az a vegyes elektromos flotta?

Az EIT InnoEnergy friss, a közelmúltban közzétett tanulmánya szerint az e-áruszállító kerékpárokból és e-autókból álló vegyes elektromos flották jelentős költségeket takaríthatnak meg a városi logisztikai szolgáltatóknak a 100%-ban e-autó flotta üzemeltetéséhez képest. Egyúttal jelentősen hozzájárulhatnak a városok életminőségének javításához.

Az EU-ban az elektronikus kereskedelem évente 8 – 14%-kal növeli a szállítandó csomagok mennyiségét, amellyel párhuzamosan az európai országok folyamatosan törekszenek a CO2-kibocsátás csökkentésére, amin sokat javíthat egy-egy vegyes elektromos flotta.

„A logisztikai szolgáltatóknak a növekvő csomagmennyiség mellett, szigorodó városi szabályozásokkal, valamint a költségmegtakarítás szükségességével is egyszerre kell szembenézniük egy alapvetően alacsony árrésű üzletágban. A jelen felmérésünk azt mutatja meg nekik, hogy az e-áruszállító kerékpárok nemcsak fenntartható megoldást jelentenek ezekre a kihívásokra, hanem versenyképesek is lehetnek a számukra. Már ma is, de még inkább 2030-ra.” – jelentette ki Jennifer Dungs, az EIT InnoEnergy mobilitásért felelős globális vezetője.

A vegyes elektromos flotta példája: évi 2 milliárd darab csomag

Hozzátette, hogy az EIT InnoEnergy friss tanulmánya rámutat arra, hogy például az évi 2 milliárd darab csomagot szállító nagy logisztikai piaci szereplő esetében, amely 80%-ban e-cargo kerékpárokból és 20%-ban e-furgonokból álló vegyes flottát működtet (a 100%-ban e-furgonokból álló flottához képest), az éves költségmegtakarítás 2030-ra 554 millió eurót tehet ki és ezzel akár 80%-kal is csökkenhet az esetükben a kibocsátás mértéke. Valamint ez a vegyes működési modell a 100%-ban e-autós flottákhoz képest csökkenti a helyi hálózatokra nehezedő nyomást és városonként akár 850 háztartás éves energiaigényének megfelelő megtakarítást eredményezheti.

A vegyes flottákban rejlő lehetőségek kiaknázása érdekében a városoknak és a logisztikai szolgáltatóknak érdekükben áll együttműködni.

„Itt nagy lehetőség rejlik a köz-, és magánszféra közötti partnerségek kialakításában az infrastruktúra tervezésének optimalizálása érdekében, biztosítva a fenntarthatóság, a helytakarékosság és a költségmegtakarítás teljes körű kihasználását.” – mondta zárszavában Jennifer Dungs.

A teljes szakértői anyag, a „Finding the Right Mix: The Hidden Costs, Complexities, and Benefits of Mixed Electric Fleets in Last-Mile-Logistics” (A vegyes elektromos flották rejtett költségei, bonyolultsága és előnyei az utolsó mérföldes logisztikában) című tanulmány ingyenesen letölthető innen:

https://www.innoenergy.com/discover-innovative-solutions/reports/hidden-costs-benefits-mixed-electric-fleets-last-mile-logistics/

A tanulmány lényege a portál szerint röviden

A logisztikai szolgáltatókat számos kihívás éri az utolsó mérföldes kiszállítás karbonsemlegesítése során, mint például az árverseny, szabályozási akadályok és városi korlátozások. Ugyanakkor az e-kereskedelem növekedése fokozza ezeket a nyomásokat, rugalmas és költséghatékony megoldások iránti igényt generálva. A városok a szennyező járművekre vonatkozó korlátozások bevezetésével az e-teherbiciklik felé történő elmozdulás felgyorsul. Azonban a teljes mértékben belsőégésű motoros (internal combustion engine, ICE) furgonokból kevert flották felé történő átállás nem egyszerű, rejtett költségekkel jár, amelyek befolyásolják a hatékonyságot.

Ezen aggályok kezelése létfontosságú a széleskörű elfogadás előnyei szempontjából. Ezért egy vezető stratégiai tanácsadó céggel és több futár-, expressz-, és csomagszállító (CEP) vállalattal együttműködve készített az EIT Innoenergy egy elemzést, amely gyakorlati betekintést nyújt a vezetők számára, hogy hatékonyan kezeljék ezeket a kihívásokat.

Az EIT Innoenergy honlapja szerint a tanulmány valós adatokat és kvantitatív modellezést alkalmaz különböző flotta-konfigurációk vizsgálatára három különböző várostípusban, értékelve őket két infrastruktúra-, és működési forgatókönyv alapján: tisztán belsőégésű (ICE) furgon flotta;  100%-ban elektromos furgon flotta és az említett vegyes elektromos flották, változó arányú e-teherbiciklikkel és e-furgonokkal. Tehát, ha döntéshozó vagy a logisztika, futár-, expressz-, és csomagszállító, azaz CEP és a kapcsolódó szektorokban Európában és azon túl. A honlap szerint a jelentés értékes eszközként szolgálhat az utolsó mérföldes kiszállítási kihívások (last mile logistics) kezelésére.

Mi az és mit csinál az EIT Innoenergy?

A EU kutatási irányító szervének, az EIT-nek az egyik al-szervezete az EIT Innoenergy, amelynek célja az energiaátmenet katalizálása és felgyorsítása. Az EIT InnoEnergy összehozza az embereket és erőforrásokat, katalizálva és felgyorsítva az energiaátmenetet. Új ötletek, termékek és megoldások, amelyek valódi különbséget igyekeznek elérni, valamint új vállalkozásokat és személyeket összehozni és az ötletek, projektek piacra vitelét elősegíteni. Az energiaátmenet központjában működve világszerte kapcsolatokat épít az EIT Innoenergy, összehozva az innovátorokat és az iparágat, a vállalkozókat és a befektetőket, a diplomásokat és a munkaadókat.

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!

Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

Kapcsolódó