Zöld hidrogén üzemet adtak át a Mol százhalombattai finomítójában

Zöld hidrogén üzem
Nagy előrelépést tett a fenntarthatóság útján a Mol. 22 millió eurós beruházással 10 megawatt kapacitású zöld hidrogén üzemet létesítettek a százhalombattai Dunai Finomítóban. Az új üzemben 2024 második felében indul el a termelés.

Az új zöld hidrogén üzem ünnepélyes átadásán Lantos Csaba energiaügyi miniszter azt mondta, léptéket váltottunk a zöld hidrogén üzem átadásával. Európának jelenleg 62 százalékos az energiafüggősége; Magyarország az energia 64 százalékát importálja, a krízis azonban azt mutatta meg, hogy ez túlságosan nagy kitettség – hangsúlyozta. Ezért fogalmazták meg az energiaszuverenitás központi gondolatát, melynek lényege, hogy több energiát kell megtermelnünk Magyarországon.

A miniszter ismertette, hogy Magyarország üvegházhatású gázkibocsátása a világ kibocsátásának 0,15 százaléka. A terv az, hogy az EU elvárásaihoz illeszkedve Magyarország is karbonsemleges legyen, de belátható időn belül a nagyipari technológiák mellett csak az érhető el, hogy annyit bocsátunk ki, amennyit el is nyel a természetes közeg, illetve az új technológiák.

Hogyan működik a zöld hidrogén üzem?

Egyáltalán mi a zöld hidrogén?

Egyfajta tiszta energiaforrás, ami vízből készül, és ennek során nem keletkezik káros kibocsátás. A „zöld” jelző onnan ered, hogy a hidrogén előállításához használt energia megújuló forrásokból származik, például napenergiából vagy szélerőből.

A Mol zöld hidrogén üzeme az amerikai Plug Power elektrolizáló rendszerét alkalmazza. Maga az üzem valójában egy emeletes és egy egyszintes konténer, melyeket egymáshoz kapcsoltak, mindez még kiegészül egy harmadik, szintén konténerszerű elemmel. Ebből a rendszerből van még egy ugyanilyen, a kettő együtt adja ki a teljes üzemet.

Az egyszintes konténer egy konverter: a közeli napelemparkban megtermelt energia ide érkezik, a váltóáramot itt az elektrolízishez szükséges egyenárammá alakítják át. Az emeletes konténerben a felső szinten a csapvíz tisztítása folyik, az alsó szinten pedig a lecsorgatott, már teljesen sómentes, ultratiszta víz szétbontása történik. Az alsó szinten öt elektrolizáló egység lesz, egy egységben pedig 129 elektrolizáló cella fér el.

Mol Zöld hidrogén üzem
Így néz ki a Mol százhalombattai zöld hidrogén üzeme. Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

Az egy pillanat alatt bekövetkező elektrolízis 85-90 százalékos hatékonyságú. A felszabaduló hidrogént a központi konténerben még két lépésben tisztítják, majd onnan már egyből a Mol csőhálózatába fogják nyomni, hogy a szürke hidrogénhez becsatlakozva ellássa szerepét a finomításban.

A felhasznált vízből az oxigén kéményen száll ki a konténerből, 1 tonna hidrogén előállításával 8-9 tonna tiszta oxigént is termel az üzem. A zöld hidrogént a Mol elsődlegesen saját hálózatában, az üzemanyaggyártás során használja fel.

Mindez lehetővé teszi, hogy megújuló forrásból származó elektromos áram segítségével évente 1600 tonna zöld hidrogént állítsanak elő, ezzel 25 000 tonnával csökkentve a finomító éves szén-dioxid-kibocsátását.

Az új technológiával fokozatosan kiváltható a földgáz alapú gyártási eljárás, amely jelenleg a Mol-csoport teljes szén-dioxid-kibocsátásának egyhatodát teszi ki. Molnár József, a Mol-csoport vezérigazgatója az üzem átadó ünnepségén kiemelte, a társaság elkötelezett amellett, hogy 2050-re karbonsemlegessé tegye a működését.

„Mostantól kezdve úgy tudunk hidrogént termelni, hogy közben nem keletkezik üvegházhatású gáz. 2024 végére 1600 tonna zöldhidrogén előállítására leszünk képesek Százhalombattán. Ezzel elsőként állítunk elő olyan terméket, amellyel közvetlenül az olajfinomítást lehet fenntarthatóbbá tenni. A zöldhidrogénnel fenntartható üzemanyagot tudunk biztosítani a nehézgépjárművek számára, ahol a meglévő flották elektromosítása kihívást jelent” – közölte a vezérigazgató.

A technológiával a Mol olyan mértékű károsanyagkibocsátás-csökkenést ér el, mintha egyik napról a másikra nagyjából 5500 gépjárművet vonnának ki a forgalomból.

Molnár József hozzátette, a vállalat Százhalombatta után a csoport másik két üzemanyagtermelő egységében, Rijekában és Pozsonyban is tervezi használni a zöldhidrogén-technológiát.

A fejlesztés fontos lépés a magyar olajvállalat frissített SHAPE TOMORROW 2030+ vállalati stratégiájának megvalósításában, amelynek célja, hogy 2050-re karbonsemlegességet érjen el – közölte a Mol-csoport.

Forrás: MTI és a HVG cikke.
Kiemelt kép: freepik

*

Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!

https://www.facebook.com/greenponthu/

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!

Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

Kapcsolódó