Zöldül a városi közlekedés: elkészültek a budapesti bringasztráda tervei

Budapest kerékpáros infrastruktúrája jelentős fejlesztés előtt áll, hiszen hamarosan megépülhet a városon átvezető bringasztráda, amire a BKK közel 6 milliárd forintos uniós és kormányzati támogatást nyert el.
A fejlesztés központi eleme a nagykörúti bringasztráda lesz, a Nyugati tér és a Mester utca közötti szakaszon. A tervek szerint mindkét oldalon minimum két méter széles, fizikailag elválasztott kerékpárút épül.
Bringasztráda 5-18 kilométer hosszan
A bringasztráda a kerékpáros hálózat gerinceként köti majd össze Budapestet, összekapcsolja a belső és külső kerületeket, illetve az agglomerációt és a városközpontot. A tervek szerint körülbelül 5-18 kilométer hosszan, a Nagykörútig futnak majd be a sávok Pesten és Budán, onnantól a belváros felé már a klasszikus főhálózati elemeken és a mellékutcák alaphálózatain oszlik el a kerékpáros forgalom.
A három első ilyen bringasztráda a Váci út és az Üllői út két, következő években megépülő szakasza, valamint a beérkező forgalmat szétterítő nagykörúti lesz.
A pesti bringasztrádáknak mindenképpen saját „márkájuk” lesz (egyértelmű név, saját vizuális megjelenés, logó, táblák), ezek segítenek a népszerűsítésben és kommunikációban – közölte a BKK. A kerékpáros sztráda egyik leglátványosabb jellegzetessége – az autópályához hasonlóan – az építés kiemelt minősége.

A bringasztráda egy közúttól fizikailag leválasztott, széles, kiváló minőségű, csomópontokban kiemelt és megnövelt biztonságú kerékpáros útvonal.
A projekt lelke a Nagykörút Váci út (Nyugati tér) és Mester utca közötti szakasza. Ezen a részen a körút teljes megújítását tervezik a járdától a közúti sávig, a kerékpárút pedig a tervek szerint a parkoló autók és a járdaszegély közötti sávba kerül.
Mindkét oldalon
- a közúti közlekedés irányával azonos;
- a szakasz 80 százalékán fizikailag elválasztott;
- minimum két méter széles;
- egyértelmű jelrendszerű kerékpárút
épülne 4,5 milliárd forintból. Méghozzá a betorkolló mellékutcáknál csomóponti kiemeléssel, a nagyobb csomópontokban pedig közlekedési lámpa ad elsőbbséget a kerékpárosoknak.
A nagykörúti zöldfelületek fejlesztése és a járdák megújításának megtervezése is része a projektnek.
Az új nagykörúti bringasztráda két végéhez csatlakozna a Váci úti és az Üllői úti bringasztráda. A Váci úti a már kiépített zöld polleres (rugalmas forgalomterelő oszloppal védett) szakasz végétől, azaz a Lehel tértől kifelé indulna egy kilométer hosszan, a nagykörútihoz hasonló paraméterekkel. Az Üllői úti pedig szintén a már meglevő polleres szakasz Nagyvárad téri végétől kifelé épülne 1,1 kilométer hosszan az Ecseri útig.

A megvalósulás lépései
A BKK tájékoztatása szerint a projektterveket tavaly áprilisban nyújtották be a TOP Plusz program keretében. Az Irányító Hatóság január 9-én hagyta jóvá a terveket, így a szakmai és politikai döntés megszületett a fejlesztés támogatásáról. A támogatási szerződés aláírása után, várhatóan 2027-re készülnek el az engedélyes és kiviteli tervek, majd 2028-2029 között szakaszosan valósul meg az építkezés.
Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója ambiciózus célokat fogalmazott meg: „Tízezerre lövünk” – nyilatkozta a várható napi kerékpáros forgalomról. Hozzátette, hogy a 6-7000-es napi forgalomnál már indokolt a bringasztráda minőség.
A BKK hangsúlyozta, hogy a kialakítás különbözni fog a korábbi, problémás megoldásoktól. A parkolósáv multifunkcionális zónává alakul, ahol helyet kapnak majd a rakodóhelyek, taxi- és buszmegállók, valamint mikromobilitási pontok is.
A fejlesztéssel együtt felújítják a közúti sávot és zöldítik a járdaszektort. A BKK folyamatos egyeztetéseket tervez a lakossággal, az első közösségi fórum február 11-én lesz az Erzsébetvárosi Zsidó Történeti Tárban.
Forrás: BKK és a Telex cikke
Nyitókép: BKK
*
Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!
https://www.facebook.com/greenponthu/
*
Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!
Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!