HUMDA: újabb városokba érkezhet elektromos vagy hidrogén busz
Négy hidrogén üzemanyagcellás és tizenegy akkumulátoros elektromos autóbuszra adtak be pályázatot a HUMDA-hoz többek közt Miskolcról, Pécsről, Veszprémből és Kecskemétről.
A nagyobb városokba hidrogén busz, a kisebbekbe elektromos busz kerülhet
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. három pályázati felhívásának járt le az első beadási határideje május 6-án. Ennek keretében támogatást igényelhettek a nagyobb, 25 ezer főnél népesebb városok hidrogén üzemanyagcellás autóbuszok beszerzésére, míg a 25 ezer főnél alacsonyabb lakosságszámú települések új elektromos buszok beszerzésére, vagy a meglévő elektromos flotta bővítésére, valamint töltőinfrastruktúra fejlesztésére, továbbá a 25 ezer főnél nagyobb városok meglévő elektromos flotta bővítésére és a meglévő töltőinfrastruktúra modernizálására, technológiai fejlesztésére.
Hidrogén üzemanyagcellás autóbuszokra 1,07 milliárd forint, elektromos autóbuszokra a 25 ezernél alacsonyabb lakosságszámú városoknál 1,55 milliárd forint, a 25 ezer főnél népesebbeknél 1,16 milliárd forint a rendelkezésre álló forrás.
A hidrogén üzemanyagcellás autóbuszoknál a költségek 100 százaléka számolható el; elektromos autóbuszokra a 25 ezernél kevesebb lakosú városoknál 100, illetve 80 százalék, töltő infrastruktúrára 80, illetve 70 százalék attól függően, hogy flottabővítésre vagy meglévő autóbusz lecserélésére pályáztak, illetve új töltők létesítésére, vagy a meglévők fejlesztésére igényeltek támogatást.
A 25 ezer főnél népesebb településeken autóbusz beszerzésére 80 százalék, töltőinfrastruktúra bővítésére 40 százalék a támogatás sikeres pályázat esetén.
Miskolc és Kecskemét is kaphat hidrogén buszt
Hidrogén üzemanyagcellás autóbuszokra a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK), a Volánbusz Zrt. és a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. adott pályázatot.
A 25 ezernél alacsonyabb lakosságszámú városok közül Sülysáp Város Önkormányzata, a 25 ezer főnél népesebbeknél a veszprémi V-Busz Kft., a pécsi Tüke Busz Zrt. és a miskolci MVK adott be pályázatot a HUMDA-hoz.
A pályázatokkal kapcsolatban az eredmények, azaz a támogatási okiratok 2024 nyarára várhatók, a projekteket legkésőbb 2027. június 30-ig kell lezárni, azaz addig kell beszerezni az autóbuszokat. A pályázók összesen 4 hidrogén üzemanyagcellás autóbuszra, az akkumulátoros autóbuszoknál pedig 7 csuklós, 1 szóló és 3 midi kialakításúra adtak be pályázatot.
Sikeres a Zöld Busz Program
A HUMDA által koordinált Zöld Busz Program célja, hogy a hazai tömegközlekedés járműállománya megfelelő ütemben modernizálódjon és haladjon a karbonsemlegesség irányába. Ezen célok megvalósításában fontos mérföldkő a három pályázat kiírása. A hazai települések értik a zöld átállás jelentőségét és érdeklődnek az alternatív hajtásláncok iránt a közösségi közlekedésben – közölte a HUMDA Magyar Mobilitás fejlesztési Ügynökség Zrt. vezérigazgatója. Dr. Mészáros Virág hozzátette:
a lokális kibocsátás nélkül közlekedő akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás autóbuszok már a jelen kihívásai közé tartoznak.
Meggyőződésem, hogy a környezetkímélő technológiákból minél többet érdemes csatasorba állítani a magyarországi településeken, hiszen ma már nem kérdés, hogy a zöld átállást minél előbb és minél hatékonyabban kell megvalósítanunk a fenntarthatóság érdekében. A zöld energia a magyar gazdaság jövője a háztartásokban, a közlekedésben és az iparban egyaránt.
A HUMDA hidrogén busza korábban már egy miskolci pályaorientációs napon is bemutatkozott, erről korábbi cikkünkben olvashat.
Forrás és kezdőkép: HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.
*
Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!
https://www.facebook.com/greenponthu/
*
Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!
Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!