Döbbenet: 32 millió repülőjáraton 820 millió utas egyetlen év alatt!
Tudjuk, hogy népszerű dolog az utasszállító repülő, de hogy ennyire? Ha a 2022-ben felszálló összes járat repülőgépeit képzeletben szorosan egymás mögé felsorakoztatnánk, akkor mintegy 25-ször körbeérnék a Földet az Egyenlítő mentén! Ez a szám négyszerese az 1990-es adatnak!
Éppen 2019 karácsonyára leptem meg a családot egy, a 2020-as tavaszi szünetre tervezett repülős utazással. Igen, egészen pontosan a Covid járvány első hullámának csúcsán utaztunk volna, nem is olyan messze, csak Nyugat-Európába. Persze 2019 karácsonyán még nem is hallottunk a kórokozóról sem, nemhogy a világjárvány eszünkbe jutott volna. Átfoglalni még átfoglaltuk a jegyet (talán túl korán is, még a márciusi nagy lezárás előtt), de az újabb utazás időpontja a második hullámra esett, így ott sem repülhettünk…
A repülő révén kinyílt a világ, de…
Szeretek ugyan utazni, de ez a sok bizonytalanság és a jegyek nem kis átfoglalási költségének elvesztése jó időre elvette a kedvem az újabb utazástól. Négy év telt el úgy, hogy a nagy utazóból “nagy otthonmaradó” lettem, a Balatonig mentünk le minden nyáron egy megfizethető kis retro nyaralóba.
A nagy áttörésre egészen mostanáig, 2024 tavaszáig kellett várni. Nemrég érkeztünk haza Olaszországból, ám a kihagyás miatt fura volt újra átélni a reptéri hercehurcát, viszont egyúttal nagyon elgondolkodtatott. Miért is kell egy “teljesen átlagos átlagembernek”, mint amilyen én vagyok, évente nemhogy többször, de akár csak egyszer repülőre ülnie és résztvennie a turizmus-őrületben? Mekkora is a karbonlábnyoma ennek?
Ebben a repülő témák mellett más közlekedési módokról szóló cikkben már nekifutottunk ennek a témának, de most folytassuk is tovább a gondolatsort.
Repülő, vonat, roller? Utazz vagy ne utazz, ez itt a kérdés?
Ez a kérdéskör rendkívül összetett, hiszen ahogy emlegetni szoktuk nyolcmilliárd, azaz – képzeljük csak el magunk előtt egy pillanatra az elképzelhetetlen tömeget, 800(!) magyarországnyi embert. Tehát mondjuk ki: 8000 millió emberről van szó a világon, akik közül hozzávetőleg minden tizedik-huszadik már ma is úgy él, hogy évente legalább egy-két repülős utat megengedhet magának.
A belföldi és globális légi járatok száma világszerte 2021-ben (a Covid járvány második tetőzésekor) a becslések szerint 22,2 millió volt, ami 32,2 millióra ugrott vissza 2022-re az IATA adatai szerint, és 2023-ban még tovább nőtt. A járatokon a hivatalos adatok szerint mintegy 820 millió ember utazott 2022-ben, végső 2023-as adatok egyelőre nincsenek, de legalább ekkora utasszámmal kalkulálhatunk. Persze egy ember akár többször is szerepelhet ebben a számban.
Ilyen óriási mértékeknél ugyanakkor valóban úgy tűnhet, hogy
csepp a tengerben az is, ha 1-2 millió környezettudatos család lemond a légi utazás luxusáról.
Azaz könnyen azt gondolhatja az ember , hogy miért pont ő és a családja vagy a barátai, ismerősei legyenek azok, akik környezettudatos módon, „gyalog mennek” mindenhová, illetve nagyon közeli, például akár kerékpárral vagy elektromos autóval, esetleg villamos vasúttal is könnyen elérhető célokat választanak.
Adott esetben tehát még a tengerpartra is vonattal mennek, ha több száz kilométerre van. Vagy a Balatonra is többen egyszerre biciklivel mennek, esetleg a Velencei tóhoz ruccannak le, mondjuk elektromos rollerrel…
A viccet félretéve (mert a fenti példák, ebben a formában ma inkább viccnek számítanak), érdemes elgondolkodni azon, hogy hová fejlődött a turizmus az utóbbi évtizedekben, és mennyivel erőteljesebben szennyezi a környezetet a megnövekedett légi, közúti, vagy akár hajózási forgalom, mint tette ezt évtizedekkel korábban. És igen, még akkor is így van ez, ha a mai járműveink környezetbarátabbak.
Azon túl, hogy kis családunk évi legfeljebb egy utazása valóban csepp a tengerben az vígasztal még, hogy a becslések szerint a légi közlekedés egésze még úgy is csak 3-4 százalékáért felel a globális üvegházgáz kibocsátásnak, bár négyszeresére(!) nőtt az intenzitása 1990 óta.
Részletek például ebben a tanulmányban (angolul) is megtalálhatók, és egy következő cikkben összegyűjtök néhány portált, ahol pontosan kiszámolható a repülés karbonlábnyoma is. Megyek is, megcsinálom az olasz utunkra érvényes kalkulációt, azután kis vidéki kertembe ültetek néhány fát ellentételezésül.
Folytatjuk….
Ön mit gondol erről a témáról?
Írja meg Facebook oldalunkra!
*
Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!
Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!