Európai Autógyártók Szövetsége: sokkal több e-töltő kell az uniós klímacélok eléréshez

E-töltők klímacél elérés
Egyelőre igaza van azoknak, akik azért nem vesznek elektromos autót, mert aggódnak, hogy hol tudják majd tölteni. Az e-töltő infrastuktúra fejlesztésre szorul – áll az Európai Autógyártók Szövetségének jelentésében.

Úgy vélik, az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges töltőt kell telepíteni, ha szeretnék elérni 2030-ig az uniós klímasemlegességi célokat.

E-autó igen, e-töltő nem

A brüsszeli székhelyű szakmai képviseleti szervezet szerint 2017 és 2023 között az elektromos autók eladása az EU-ban háromszor gyorsabban nőtt, mint a töltőpontok telepítése.

„Az elektromos autók tömeges elterjedésére van szükség az összes tagországban, hogy elérjük az unió ambiciózus szén-dioxid-csökkentési céljait. Ez azonban nem fog megtörténni a töltőinfrastruktúra széles körű elérhetősége nélkül” – hívta fel a figyelmet Sigrid de Vries, az ACEA igazgatója.

De Vries szerint aggasztó, hogy a töltőinfrastruktúra kiépítése az elmúlt években nem tartott lépést az elektromos autók értékesítésével. „Az infrastrukturális szakadék a jövőben tovább nőhet, az Európai Bizottság becsléseinél sokkal nagyobb mértékben” – tette hozzá.

Az ACEA adatai szerint, tavaly alig több mint 150 ezer nyilvános töltőpontot helyeztek üzembe az EU-ban.

Az Európai Bizottság szerint 2030-ig 3,5 millió töltőpontot kellene telepíteni, ami évente 410 ezer állomás létrehozását jelentené. Az ACEA azonban úgy becsüli, hogy 2030-ra 8,8 millió töltőpontra lenne szükség. Ennek eléréséhez

évente 1,2 millió töltőállomást kellene létrehozni, ami a legutóbbi éves telepítési arány nyolcszorosa.

Ez azonban nem várhat és nem is lehet megúszni. Az igazgató szerint a nyilvános töltőpontokhoz való akadálymentes hozzáférés a közúti közlekedés szén-dioxid-mentesítésének elengedhetetlen feltétele, a piaci támogatás és a versenyképes európai gyártási keret mellett. A nyilvános töltőinfrastruktúrába történő beruházásokat sürgősen fel kell gyorsítani.

Az EU számvevőszéke is erre mutatott rá legutóbbi jelentésében. Az uniós testület szerint az elektromobilitáshoz jelentős feltöltési infrastruktúra szükséges, ennek lefedettsége, hozzáférhetősége azonban még nem megfelelő. 2021-es jelentésükre hivatkozva a számvevők úgy vélik, az EU-ban sehol sincs elég feltöltőállomás.

A legtöbb e-töltő egyébként Franciaországban, Németországban és Hollandiában található, míg az unió keleti felében különösen ritkák.

Mi a helyzet Magyarországon?

Szemmel láthatóan egyre több az elektromos autó a hazai utakon, támogatási program is igénybe vehető az elektromos autók beszerzésére és a legtöbb gyártó kínálatában már szerepel elektromos hajtású modell. A töltőoszlopok száma azonban nem követi az elektromos autók terjedését. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal nyilvántartása szerint 2022 végéig 2147 töltőpont létesült itthon, ami összesen mintegy 4500 töltőfejet jelent.

A töltőpontok létesítését igyekeznek ösztönözni, többek közt EU-s támogatással is épülnek ultragyors töltő létesülhet Magyarországon (valamint Horvátországban, Lengyelországban, Szlovákiában és Szlovéniában). Továbbá Magyarországon az MVM Mobiliti Kft. 80 darab 150 kW-os nagyteljesítményű töltőt telepíthet 20 magyarországi lokációnál.

A töltőpontokat az európai transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) úthálózat igyekeznek telepíteni, ahol a személyautók, teherautók és buszok számára is elérhetők.

Villanyautósok.hu korábban készített egy felmérést, amiből az derült, ki, hogy a konnektorról tölthető autók tulajdonosainak több mint fele otthon tölti az autóját, közülük pedig a jelentős részük még napelemet is telepített a házára, vagyis a villanyautósok zöme azért felkészül saját infrastruktúrával is.

Az ország legnagyobb e-autó töltőpontjáról korábbi cikkünkben írtunk.

A cikk forrása: MTI és a Vezess.hu cikke.
Kiemelt kép: Pixabay

*

Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!

https://www.facebook.com/greenponthu/

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!

Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

Kapcsolódó