Divat: létezik valódi alternatíva a fast fashionnel szemben?
A fenntartható divat fogalma egyre gyakrabban kerül elő, de vajon mit is jelent valójában? Tényleg létezik olyan ruha, amely divatos, tartós és környezetbarát egyszerre? És mi a helyzet a gyors divattal, amely a párszor hordott, majd eldobott ruhadarabokkal évről évre elképesztő terhet ró a bolygóra? Ahogy a divatipar zöld fordulatot ígér, úgy merül fel egyre több kérdés arról, mennyire őszinték ezek az állítások, és mit tehetünk mi, vásárlók a változásért.
Divat és fenntarthatóság: összeegyeztethetőek?
A divat és a fenntarthatóság kényes párost alkotnak. Egyre többször találkozni olyan kampányokkal, amelyek szerint lehet divatosnak lenni anélkül, hogy közben rombolnánk a környezetet. De vajon tényleg létezik fenntartható divat manapság, amikor a filléres árut Ázsiából, repülővel hozzák pár kattintás után és olyan olcsó, hogy ha nem jó ránk, akkor a visszaküldéssel sem bajlódunk, hanem elajándékozzuk vagy eldugjuk a szekrény mélyére?
A fast fashion, vagyis a gyors divat kifejezés sok környezettudatos vásárló számára már jól ismert tehát: ez a néhány alkalommal hordott, majd eldobott ruhadarabok világa. Nem véletlenül tekintik az egyik legnagyobb környezetszennyező iparágnak. A gyártás során rengeteg vizet, energiát és vegyi anyagot használnak fel, a textilhulladék pedig a szeméttelepek egyik fő alkotóeleme. A szállítás óriási és felesleges környezeti terhelést jelent, a használtruha hegyek meg hulladék-gondot. A probléma nyilvánvaló, de a megoldás már sokkal bonyolultabb.
Fenntartható darabok: valóban zöldek?
Az utóbbi években egyre több márka állítja, hogy termékei fenntarthatóak, tartósak, és hosszú távon használhatóak. Ez remekül hangzik, de ezek a darabok sem feltétlenül mentesek a környezeti terhektől.
Egy fenntarthatóan gyártott kabát például valóban sokáig bírhatja a strapát, de ha ehhez egy egész kontinenst át kell repülnie, hogy a vásárlóhoz jusson, máris kérdésessé válik a valódi karbonlábnyoma.
Ráadásul a fenntartható divat sem mentes a marketingfogásoktól. Sokszor a zöld címkével ellátott termékek mögött sem találni valódi környezettudatosságot, csak ügyes kommunikációt. A repülős utazásokhoz ajánlgatott „fenntartható” darabok például éppen az ellentétét üzenik annak, amit elvileg képviselniük kellene…
Divat vagy fogyasztás?
A fenntarthatóság kérdése nemcsak a gyártási folyamatokról szól, hanem a vásárlási szokásainkról is. Lehet, hogy a fenntartható márkák ruhái tartósabbak, de ha ugyanúgy folyamatosan vásárolunk új darabokat, akkor a probléma gyökere változatlan marad: túlfogyasztunk. A kevesebb, de jobb minőségű ruhák vásárlása jó irány lehet, de a divatipar egészének fenntarthatóvá tétele ennél sokkal átfogóbb szemléletváltást igényel.
Mit jelent a fenntartható divat a gyakorlatban?
A valódi fenntarthatóság nemcsak arról szól, hogy egy ruhadarab hogyan készül, hanem arról is, hogy mennyire időtálló, és milyen életciklusa van. Hogyan használjuk, és mi történik vele, ha már nem hordjuk? Az újrahasznosítás, a second-hand darabok választása, vagy éppen a ruha bérlése mind olyan lehetőségek, amelyek csökkenthetik a divatipar környezeti terhelését.
A divat nem áll ellentétben a fenntarthatósággal, de a két fogalom összebékítéséhez nemcsak a gyártóknak, hanem a vásárlóknak is teljesen újragondolt szemléletmódra van szükségük. Kevesebb vásárlás, több tudatosság, és a valós értékek keresése – talán itt kezdődik a valóban fenntartható divat.
Divat és fenntarthatóság – létezhetnek együtt?
De nézzük inkább akkor magát az ominózus külföldi cikket, annak főbb mondanivalóját, amely a Travelandleisure.com portálon jelent meg.
https://www.travelandleisure.com/earth-day-sustainable-travel-clothing-picks-2024-8636402
Így írnak: most Önnek is lehetősége nyílik arra, hogy átgondolja vásárlási szokásait annak érdekében, hogy tudatosabban fogyasszon.
„Ha hamarosan útra kel, előfordulhat, hogy még vásárolnia kell valamit az utazáshoz, ezért úgy döntöttünk, hogy megkönnyítjük álmai utazóruhatárának összeállítását, miközben kedvesebben bánik a bolygóval”
– írja a portál, meglehetősen fura közelítéssel.
Ezután bemutatják azt a 10 környezetbarát márkát, ami jó lehet számunkra, valamint minden egyes márkától ajánl is az ismertebb portál, a Travelandleisure.com.
Íme, a friss divat fenntartható márkái!
A divat fenntartható márkáit ajánlva az Everlane bő nadrágjánál kezdik. Ezeket a ruhadarabokat például egy hosszú (persze rendkívüli módon szennyező – a szerk.) repülőút alatt viselheti bárki. Az ajánlók azután eljutnak a Cariuma márka által újrahasznosított anyagokból készült sétacipőig is. A portál szerint ezek a termékek bizonyítják, hogy „befektethet ruhatárába, miközben minimalizálja ökológiai lábnyomát a Földanyán…”
Megjegyés: Hangzatos szavak, de azért – ahogy fentebb emlegettük – az öko ruha, (slow fashion?) vásárlása is fogyasztás, még csak körül sem kell repkednünk benne az USA-t, Európát vagy éppen Ázsiát.
Nézzük azért meg az ajánlott, nálunk jobbára meglehetősen ismeretlen márkákat. E brandek persze nem kis pluszpénzt kérnek az öko-tudatos vásárlóktól, hogy ezek többsége azután repülje keresztül a világot, üljön be a SUV-jába, vagy térjen haza a hatalmas luxusházába – tisztelet a kivételnek. (Bocsánat, akinek nem inge…)
Everlane
Kiemelt termék: The Easy Pant
Az Everlane hosszú ideje előnyben részesíti a újrahasznosított és organikus anyagok használatát kiváló minőségű, tartós ruházat készítéséhez, így megbízható forrása a fenntartható módon előállított, utazásbarát ruházatnak. Ezek a könnyű és légáteresztő nadrágok pamutból és elasztánból készülnek, rugalmas gumírozott derékrésszel, amely biztosítja, hogy még a leghosszabb repülőutakon is kényelmesek maradjanak. És bár a fekete nadrággal sosem lőhetünk mellé, további hat semleges árnyalatban is kapható, amelyeket tavasszal nem érdemes kihagyni – írják.
Cariuma
Kiemelt termék: Oca Low Black Canvas
A Cariuma márka egyik alappillére a fenntarthatóság, és valójában minden vásárolt cipőpárral a márka két fát ígér elültetni Brazíliában, mint része az erdőtelepítési kezdeményezésüknek – eddig már több mint 2 milliárd fát ültettek el. Ez a bolygó iránti figyelem és gondoskodás győzze meg Önt arról, hogy beszerezzen egy pár organikus pamutból készült Oca Low vászoncipőt, amelyre ezrek (és hírességek) esküsznek. Rendkívül kényelmesek, könnyed stílusosak, és 24 merész színben és mintában kaphatók.
Cozy Earth
Kiemelt termék: Rib-Knit Hoodie
Ez az Oprah által szeretett márka minden termékét – lepedőktől a lounge szettekig – felelősségteljesen beszerzett anyagból készíti, etikus módon, miközben olyan darabokat tervez, amelyek tartósak. Ha tehát egy fenntarthatóan előállított, elképesztően puha réteget szeretne hozzáadni utazási ruhatárához, a Rib-Knit Hoodie a legjobb választásunk, és most éppen 117 dollárért kapható az éves Anyák Napja kedvezményes akció keretében. Ez a hűsítő pulóver bambuszból készült viszkózból készül, amely könnyed esésű illeszkedést biztosít, és négy elegáns árnyalatban kapható, XS-től 3XL-ig terjedő méretekben.
Pact
Kiemelt termék: Woven Twill Utility Joggers
A Pact az ökobarát textíliák használatára összpontosít kényelmes darabjaiban, amelyeket gyakorlatilag hosszú utazási napokra terveztek, és ráadásul Fair Trade minősítéssel rendelkeznek, ami biztosítja, hogy a gyárak biztonságos munkakörülményeket kínálnak azoknak, akik a ruháit készítik. Ha olyan nadrágot keresett, amit látnivalók megtekintésétől az ügyintézésig (és minden egyéb között) viselhet, ezek a használati joggers a tökéletes választás, és jelenleg jelentős árcsökkenés miatt csak 54 dollárba kerülnek. Ha közelebbről is meg szeretné nézni a fenntarthatósági statisztikákat, az oldal részletezi, hogy az organikus pamutból készült nadrág 62 gallon vizet takarít meg, és közel 20 font szén-dioxid-kibocsátást ellensúlyoz.
Baggu
Kiemelt termék: Horizontal Duck Bag
A fenntarthatóság áll a Baggu márka etoszának előterében, mivel törekednek a szövetpazarlás csökkentésére, miközben újrahasznosított anyagokat használnak a mindennapi táskák előállítására, amelyeket szeretünk és ismerünk. A márka Horizontal Duck Bagje az egyik legjobb választásunk, mivel az újrahasznosított pamutvászonból készült, tartós érzetet nyújt, miközben a tágas, mégis összehajtható kialakítás könnyen becsomagolható a kézipoggyászba egy extra táskaként, amelyet az utazás során használhat. Az állítható szíjak lehetővé teszik, hogy válltáskaként vagy keresztbe hordható táskaként viselje, míg a cipzár biztonságosan zárja be a benne lévő dolgokat a potenciális tolvajok ellen.
Veja
Kiemelt termék: Volley Canvas White Black
A ruházat és egyéb textíliák hulladéka jelentős probléma a túlfogyasztás korában, és a Veja egy megoldást javasol erre az aggodalomra úgy, hogy kényelmes és támogató cipőit újrahasznosított műanyag palackokból és más anyagokból készíti, így fenntartható és megbízható termékeket eredményezve. A márka Volley Canvas cipője a tavaszi vásárlás egyik legjobb választása, mivel a felső része 100 százalékban organikus pamutból készült, míg a támogató (és fenntarthatóan előállított) talpbetétek kényelmet biztosítanak egész napos viseletre. Ráadásul ez egy szép változata a klasszikus fehér cipőnek, amely még mindig majdnem minden ruhadarabjával összeillik a bőröndjében.
Cotopaxi
Kiemelt termék: Moda 20L Hátizsák
A megbízható és etikus gyárakkal való partnerségtől a fenntartható, újrahasznosított szövetekkel való munkáig a Cotopaxi vezető szerepet tölt be a környezetbarát kültéri felszerelések terén, így bármilyen hátizsákot, táskát vagy akár ruházatot szerezhet be, amely Önnek és a Földnek is megfelel. A 20 literes Moda hátizsák jelenleg csak 69 dollárért kapható, és újrahasznosított nylonból és poliészterből készül.
A ruhamárkákat bemutató cikk forrása: Travelandleisure.com
https://www.travelandleisure.com/earth-day-sustainable-travel-clothing-picks-2024-8636402
Nyitókép: Unsplash
*
Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!
https://www.facebook.com/greenponthu/
*
Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!
Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!