Fenntarthatóság – senki nem tudja még, hogy mit is jelent…

Divat és fenntarthatóság - megférnek egymás mellett? a kép illusztráció - fotó: Unsplash

A fenntarthatóság kapcsán egy amerikai (Las Vegasban tartott) szakágazati vitán kiderült: még az USA-ban sincsen egységes irányvonal a téren, hogy mit is jelent valójában egy fenntartható módon előállított divatipari termék. Ez esetben az ékszertermékek ágazati szereplői tapogatóznak a sötétségben, miközben (éppen ezért) számos greenwashing (zöldmosás) marketinggel küzdenek – derült ki egy minapi konferencián, ahol ékszerészek, ékszerkereskedők vitatták meg az ágazat trendjeit.

Az Egyesült Államokban a ‘fenntarthatóság’ egy mindent átfogó kifejezés – emelte ki Tiffany Stevens, a Jewelers Vigilance Committee elnök-vezérigazgatója. Majd hozzátette: igazából „nem jelent semmit.” Ezek a karcos kijelentések arra ösztönzik a cégeket fenntarthatósági szempontból, hogy „végezzék el a munkát, és legyen bizonyítékuk is erre a munkára”, különösen most, amikor a greenwashing állítások száma növekszik.

Az ékszerek és a fenntarthatóság

Ann Grimmett, a Jared merchandising alelnöke elmondta, hogy a cég kutatásai szerint „a fogyasztók a fenntarthatóságot úgy értelmezik, mint a bolygó és az emberek iránti törődést.” A Signet „sok kérdést tesz fel” a beszállítóknak, mondta, majd hozzátette:

Ellenőriznünk kell a tényeket. Nem fogadunk el dolgokat látatlanban. Bizonyítékot kell felmutatni!

Glenn Hansen, az ágazati cégek üzleti gyakorlatait javító Reduce 2 alapítója és vezérigazgatója pedig kijelentette, hogy „a fenntarthatóságot a fogyasztó határozza meg.”

„Amíg képesek vagyunk kommunikálni, hogy próbálkozunk, van egy célunk, addig az emberek megbocsátóak lesznek” – vélte. Ám figyelmeztetett:

„Ha viszont nem, vagy nem jól kommunikálunk, például csak (üres) állításokat fogalmazunk meg, akkor nem lesznek megbocsátóak a vásárlóink, az üzleti partnereink.”

 

A fenntarthatóság inkább csupán egy fejlődési irány?

Melanie Grant, az ágazat egyik „zöldítés” iránt elkötelezett szervezete, a Responsible Jewellery Council (RJC) ügyvezető igazgatója megjegyezte, hogy az RJC a „fenntarthatóságot egy folyamatos fejlődési útnak” tekinti, mivel „semmi sem teljesen fenntartható”.  (Az RJC egy vezető tanácsadó szervezet, amely fenntarthatósági szabványokat határoz meg az ékszer -, és óragyártó ipar számára. Víziójuk egy felelős globális ellátási lánc, amely elősegíti a bizalmat a nemzetközi ékszer -, és óragyártó iparban – a szerk.)

Egy elkötelezett környzetvédő szakértő, Dr. M. Sanjayan, a Conservation International vezérigazgatója elmondta, hogy bár az ékszeripar „kezelhető” ökológiai lábnyommal rendelkezik, az éghajlatváltozás problémája olyan hatalmas, hogy mindenkinek ki kell vennie a maga részét a munkából. Olyan kihívással nézünk szembe, amely megváltoztatja az életünket és a jövő generációk életét – mondta.

Hőhullámok és süllyedő nagyvárosok – ez lenne a fenntarthatóság?

Sanjayan kifejtette: Elkezdtük bomlasztani azt az ökoszisztémát, amely életben tart minket. Hazámban, Indiában például rekordméretű hőhullámok vannak. Amikor túl meleg van, megáll az élet, nem tud működni egy hatalmas ország. Ám, hogy más példát is mondjak: Mexikóváros egy 22 millió lakosú város, amely minden nap talajvíz problémával küzd, az épületek vagy a közlekedési infrastuktúra egy része gyorsan süllyed.

A Watch & Jewellery Initiative (WJI) 2030, amely ambiciózus fenntarthatósági célokat tűzött ki a vállalatok számára, e szervezet ügyvezetője Iris Van der Veken figyelmezetett arra, hogy

az éghajlati válság óránként 16 millió dollárba kerül a Földnek. Ez átszámítva óránként 5,7 milliárd forint, naponta közel 137 milliárd forint! 

Marie-Claire Daveu, a Kering Alapítvány fenntarthatósági és intézményi kapcsolatokért felelős igazgatója elmondta, hogy cége a Cartierre együtt alapította a WJI 2030-at, mert tudták, hogy egyedül nem tudnak változást elérni. „Nem vagyunk elég nagyok ahhoz, hogy egyedül megváltoztassuk az (ékszer)ellátási láncot” – emelte ki Daveu.  (A Kering Alapítvány az erőszak áldozatává váló nők jogaiért küzd, amely – sok egyéb mellett – például az ékszerekhez vagy a divatcikkekhez szükséges alapanyagok ellátási láncait igyekszik fejleszteni, ellenőrizni mind a fejlődő, mind a fejlett világban – a szerk.)

Az ékszerek, a divat világában is fontos a fenntarthatóság - illusztráció - fotó: Unsplash
Az ékszerek, a divat világában is fontos a fenntarthatóság – a kép illusztráció – fotó: Unsplash

Az anyag forrása és további részletek (angol nyelven):

https://www.jckonline.com/editorial-article/what-does-sustainability-mean/

Fotók: Unsplash – free

*

Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!

https://www.facebook.com/greenponthu/

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!

Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

Kapcsolódó