Elektromos autó: megéri vajon, vagy csak mókusvakítás?!

Az elektromos autó megtérülésének kérdése egyre több ember figyelmét felkelti, különösen a mai, gyors eredményeket hajszoló világban. A válasz azonban nem egyszerű, hiszen számos tényezőt kell mérlegelni. Egy évi 20 ezer kilométeres futásteljesítmény jó kiindulási alap lehet a megtérülés kiszámításához.
Az elektromos autó vásárlási döntés az új esztendő során is sokakat foglalkoztat. Ekkor nemcsak a pénztárca és az utazási szokások, hanem az egyéni környezettudatosság is fontos szerepet játszik. Ám Magyarországon – különösen a nagyvárosi környezetben – további előnyöket is érdemes figyelembe venni,
például az elektromos autókhoz kapcsolódó parkolási kedvezményeket vagy a napelemes háztartások olcsó zöld áramának hasznosítását.
Ezek az ösztönzők (legalábbis egyelőre) tovább növelik az elektromos járművek vonzerejét, így még inkább indokolttá tehetik a váltást.
Az otthoni töltés saját napelemes rendszerrel jelenleg az egyik legköltséghatékonyabb és legfenntarthatóbb megoldás az elektromos autók üzemeltetésére. Ez a megközelítés nemcsak tovább csökkenti a már eleve alacsony működési költségeket, hanem jelentős környezeti előnyöket is hoz.
Az otthoni napelemes rendszerek által megtermelt, de azonnal fel nem használt zöldáram hatékonyan felhasználható az autók töltésére, így minimalizálva az energiaveszteséget.
Hosszú távon ez a modell akár az energiatermelési infrastruktúrát is tehermentesítheti. Ha sok tízezer elektromos jármű képes a napsütéses órák többletenergiáját eltárolni, az nemcsak a helyi áramhálózat egyensúlyát javíthatja, hanem csökkentheti az új erőművek építésének szükségességét is. Így az elektromos autók nem csupán közlekedési eszközként, hanem mobil energiatárolóként is funkcionálhatnak!
*
Kapcsolódó írásunk a tervezett, újabb EU-s e-autó támogatásokról:
https://green.hu/cikkek/e-autok-otthoni-toltok-tamogatas-1-8-m-eu-ngm/
*
Töltési költségek és megtérülés
Az elektromos autók fenntartási költségeinek egyik alapkérdése a töltés ára.
A nyilvános töltőállomások használata jellemzően 2–5-ször drágább, mint a háztartási, de nem rezsicsökkentett, kb. 70 Ft/kWh-s áramár (részletek lentebb). Ez azt jelenti, hogy akik túlnyomórészt nyilvános töltőkre támaszkodnak, alig élvezhetik az elektromos autózás anyagi előnyeit.
Ha az otthoni vagy munkahelyi töltési lehetőségek korlátozottak, akkor egy kis fogyasztású (4–6 liter/100 km) benzines vagy hibrid autó pénzügyileg sokszor még mindig kedvezőbb választás lehet – legalábbis a jelenlegi feltételek mellett, különösen új, vagy 1-3 éves járművek esetén.
Vételár és használati költségek
Az elektromos autók vásárlásakor a magasabb kezdeti ár szintén fontos tényező. Bár a hosszú távú megtakarítások (üzemanyagköltség, alacsonyabb szervizigény és adókedvezmények) idővel kiegyenlíthetik ezt a kiadást, a rövidebb, 4-6 éves megtérülés főként azok számára reális, akik évente legalább 15–20 ezer kilométert tesznek meg az e-autóval.
Jelenleg vállalkozók számára 4 millió forintos állami támogatás elérhető új autó vásárlására, ám magánszemélyek esetében a 9-10 millió forintról induló, használhatóbb alapmodellek sokak számára nehezen elérhetők. A többletköltség – ahogy említettük – sok év alatt, jellemzően 100 ezer kilométer feletti futásteljesítménnyel térülhet meg, és ez is leginkább akkor igaz, ha rendelkezésre áll saját napelemes rendszer vagy ingyenes munkahelyi töltés. Ezzel szemben a drágább nyilvános töltés szinte lenullázza(!) az üzemanyag-megtakarításból származó előnyöket.
Fogyasztás és költségek
Egy tipikus elektromos autó átlagos fogyasztása 15–20 kWh/100 km körül alakul. Otthoni, nem kedvezményes, azaz 70 Ft/KWh körüli tarifán ez 2–2,5 liter benzin árával egyenértékű költséget jelent. Nyilvános töltőállomásokon azonban ez az árkülönbség gyakorlatilag eltűnik, ha kis fogyasztású benzinessel vetjük össze az üzemanyagárat, ami a gazdaságosság szempontjából nagy hátrányt jelenthet.
Jó tipp: a használt elektromos autók piaca virágzik
A használt elektromos autók piacán a választás szintén nem egyszerű. Bár 10–15 millió forintért már prémium kategóriás modellek is elérhetők, az átlagos magyar vásárlók többsége inkább a 2–3, legfeljebb 4-5 millió forintos, városi közlekedésre optimalizált modelleket keresi. Előbbiek például Citroën C-Zero és Peugeot, Mitsubishi megfelelői, illetve a régebbi, 2018-ig gyártott Nissan Leaf; utóbbiak: a 4–5 millió forinttól elérhető 5–7 éves, szebb állapotú kompakt járművek (például Renault Zoe, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf II.).
Ezek a modellek elsősorban rövidebb távokra, városi használatra ideálisak, mivel hatótávjuk jellemzően 100-150 km, a 40-41 KWh-s modelleké pedig 200 km körüli. Aki hosszabb utakra vagy rugalmasabb használatra vágyik, annak újabb és drágább elektromos modellekbe kell beruháznia, ami tovább növeli a kezdeti befektetés nagyságát, látványosan rontva a megtérülést, igaz akár 350-450 kilométerre növelve az elektromos hatótávot.
Konklúzió az elektromos autók kapcsán
Az elektromos autók gazdaságossága erősen függ az éves futásteljesítménytől, a töltési lehetőségektől, valamint a vásárlásra szánt kerettől. Bár hosszú távon jelentős üzemanyag- és karbantartási költségmegtakarítás érhető el, a jelenlegi körülmények között az elektromos autók elsősorban azoknak kedvezőek, akik képesek otthon vagy munkahelyen olcsón tölteni, illetve magas éves futásteljesítményt produkálnak.
De vigyázat: nagy bukta lehet, ha a „gép” 7-8 évnél idősebb!
A használt elektromos autó akkumulátorai viszonylag jól bírják, 10 év és 100-150 ezer kilométer felett sem kell őket (alapesetben) cserélni. Az akupakk állapotának felmérése azonban a vásárláskor nagy figyelmet igényel, különösen a használt autók esetében.
Az akkumulátor cseréje vagy javítása jelentős költségeket (az idősebb használt e-autó akár teljes vételárának megfelelő összeget!) vonhat maga után, ezért igen alapos, mindenképpen szakműhelyben megejtett, előzetes ellenőrzés szükséges a vásárlás előtt.
Kötelező tehát szakértő segítségét kérni, hogy elkerüljük a fenti hibákat!
Melyik a 2024-es év top 10 elektromos autó típusa?
Olvassa el korábbi cikkünkket!
https://green.hu/cikkek/top-10-elektromos-auto-2024/
Hol, mennyi az elektromos autó töltése?
A Villanyautosok.hu szakportál 2023 őszi gyűjtését alapul véve nézzük meg, hogy Magyarországon hol, mennyiért vannak elektromos autó nyilvános töltők.
ALTE-GO:
Az ALTEO cégcsoport elektromosautó-töltő vállalata 12 helyszínen üzemeltet AC töltőket, díjuk 134 és 295 Ft/kWh között mozog, néhány helyen plusz percdíj is van. Töltés az Alte-GO appal.
bee by DREM:
Országszerte 15 helyszínen működtetnek AC és DC töltőket, Volkswagen márkakereskedésekben, díjuk 119-450 Ft/kWh között van. Töltés a bee by DREM appal.
Emobility Solutions (STOP SHOP):
14 helyszínen, főleg STOP SHOP parkolókban 6-10 AC töltőoszloppal, díjuk AC-n 275-280 Ft/kWh, DC-n 310 Ft/kWh. Töltés az EmobilitySolutions appal, 3000 Ft zárolással.
E.ON:
Több mint 110 töltőoszlop, főként ALDI parkolókban, AC és DC töltőkkel, AC díj 189 Ft/kWh, DC díj változó, 299 Ft/kWh a leggyorsabbaknál. A DC töltők között 25 kW-os és 50 kW-os oszlopok is vannak. Budapesten 240 perc után 8 Ft/perc is fizetendő. A maximum 50 kW teljesítményű DC töltőkön Budapesten 60 perc után 18 Ft/perc fizetendő. A 300 kW-os DC töltőkön a töltési díj 299 Ft/kWh. A töltés a drivE.ON applikációval indítható.
ELMŰ-ÉMÁSZ:
Töltőiket fokozatosan az E.ON veszi át, néhány már az új appal használható.
101 Grid (korábban evDirect):
Innovatív töltőpiaci szereplő, AC díj 99-190 Ft/kWh, DC díj 150-319 Ft/kWh. Töltés QR kóddal és weboldalon, fizetés utólag.
Ionity:
Európai hálózat magyarországi része 4 helyszínen 350 kW-ig, díj 280 Ft/kWh, előfizetéssel kedvezőbb. Töltés RFID kártyával vagy roaminggal.
Lidl:
2023.09.05-től fizetősek a töltőik, AC és DC töltők díja változó, közvetlen indítás vagy Lidl Plus appal.
Mobiliti (e-Mobi, Shell Recharge):
Több mint 1500 pont, díj töltőpontonként változik, AC díj 170-375 Ft/kWh, DC díj 240-385 Ft/kWh. Roaming és előfizetési kedvezmények.
MOL Plugee:
Több mint 80 helyszínen, főleg MOL állomásokon, AC díj 249 Ft/kWh, DC díj 289 Ft/kWh. Fizetés appal, készpénzzel, vagy kártyával.
Nova Futura Zrt.:
Három DC és néhány AC töltő, díj AC-nél 99-250 Ft/kWh, DC-nél 119-250 Ft/kWh. Töltés QR kód leolvasással vagy RFID betanítással.
Optimum Way (ORLEN):
Több mint 20 helyszínen AC és DC töltők, díj 200-400 Ft/kWh, előfoglalás 30 percre a BookMyCharging appal.
Parkl:
Több mint 250 töltőpont 60 helyszínen, díj AC és DC esetén egyaránt 120-300 Ft/kWh + 65 Ft/töltés. Töltés a Parkl appal.
Penny Market:
AC töltők ingyenesek, csak nyitvatartás idejében, töltés a Polyfazer appal.
TEA.:
Több mint 70 töltő, köztük 90 kW-os DC töltők, díj AC és DC egyaránt 109-379 Ft/kWh. Töltés többféle módon, előre feltöltött egyenleggel kedvezmény.
Tesla Supercharger:
Magyarországon 8 helyszínen csak Tesla autók számára, díj 189 Ft/kWh
Nyitó fotó: Freepik
*
Érdekli az e-mobilitás, az elektromos autó létjogosultsága? Olvassa el ezeket az írásainkat is!
https://green.hu/cikkek/elektromos-jarmuipar-tamogatas-nagy-marton/