Repülőüzemanyagok – bizony, hiába lesznek zöldek, csak egy újabb greenwashing tanúi vagyunk

A repülőüzemanyagok nem lesznek eléggé zöldek sohasem - illusztráció: fotó: Pexels

A repülőüzemanyagok zöldítése nem sokat ér – csak egy újabb greenwashing – és akkor még igen finoman fogalmaztunk. A neves The Guardian cikkében idézett friss kutatás rántja le a leplet a szomorú igazságról!

A repülőüzemanyagok kapcsán az a hiú remény, hogy a repülőgépek alternatív, zöld vagy fenntartható hajtóanyagai drasztikusan csökkenthetik a szén-dioxid-szennyezést, kifejezetten félrevezető! Sőt, ezeknek az alternatíváknak a támogatása még súlyosbíthatja is a klímaválságot – figyelmeztetett egy friss jelentés, amelyet a The Guardian idéz.

A repülőüzemanyagok egyszerűen híján vannak reális alternatíváknak

Jelenleg „nincs reális vagy érdemben skálázható alternatíva” az egy évszázada használt, kerozin-alapú repülőgép-üzemanyagokkal szemben, és az úgynevezett „fenntartható repülőüzemanyagok” távol állnak attól, hogy belátható időn belül helyettesítsék azokat, ami szükséges lenne a klímaváltozás elkerüléséhez, dacára a közpénzből nyújtott támogatásoknak – derült ki az Institute for Policy Studies, egy progresszív agytröszt jelentéséből.

„Bár vannak lehetőségek, szkeptikusan kell hozzáállnunk az alternatív üzemanyagokkal kapcsolatos azon állításokhoz, hogy időben helyettesíthetik a kerozin-alapú repülőgép-üzemanyagokat” – áll a jelentésben.

Chuck Collins, a jelentés társszerzője, így nyilatkozott: „Ezeket az üzemanyagokat a szükséges mértékben előállítani hatalmas támogatásokat igényelne, az áldozatok pedig elfogadhatatlanok lennének, és elvonnák az erőforrásokat a sürgetőbb dekarbonizációs prioritásoktól.”

A repülőüzemanyagok zöldítése egyszerű greenwashing, semmi más!

„Ez az egész csupán greenwashing a repülési ipar részéről. Tisztára varázslatnak gondolják, hogy ezt meg tudják valósítani.”

Az Egyesült Államokban Joe Biden adminisztrációja célul tűzte ki, hogy 2030-ra 3 milliárd gallon fenntartható repülési üzemanyagot állítson elő, amely nem kőolajalapú forrásokból, például élelmiszerhulladékból, fa biomasszából és egyéb alapanyagokból készül. Ezzel az üzemanyaggal az állításuk szerint a repülés bolygót melegítő kibocsátását 20%-kal csökkenthetik. Világszinten a repülés az összes kibocsátás körülbelül 2%-áért felelős, és a világ leggazdagabb emberei a legfőbb okozói ennek a szennyezésnek.

A frissen, május végén kiadott „Greenwashing the skies” című szakértői jelentés szerint ez a fenntartható üzemanyagcél az évtized végéig hatalmas, közel 190-szeres (!), azaz 18 887%-os termelésnövekedést igényelne a 2022-es termelési szintekhez képest.

„Egyszerűen nem kivitelezhető ilyen arányban” – fejtette ki a tanulmány kapcsán Chuck Collins.

A lényeget jól mutatja az alábbi ábra, amely arról szól, hogy áll a célokhoz képest a fenntartható repülőüzemanyagok (SAF) tényleges termelése és a célul tűzött szint:

 

A repülőüzemanyagok zöldítése sehol sem áll, dacára a bejelentett óriásia amerikai adókedvezményeknek – forrás: https://ips-dc.org/report-greenwashing-the-skies/
*
Mindez annak ellenére van így, hogy az elmúlt időszakban jelentős támogatást kaptak az ilyen üzemanyagok, méghozzá az adófizetők pénzéből. Május közepén az amerikai kongresszus további öt évre engedélyezte a Szövetségi Repülési Hivatal működését, megnövelt finanszírozással, mégpedig főként a fenntartható repülési üzemanyagok fejlesztésére. Adókedvezmények is elérhetőek ezen üzemanyagok előállítására az IRA (az Inflációcsökkentő Törvény) révén.

*

KAPCSOLÓDÓ CIKKEINK:

https://green.hu/cikkek/repulo-dobbenet-32-millio-jarat-820-millio-utas/

https://green.hu/cikkek/repulovel-karbonlabnyom-okosan-utazas/ 

https://green.hu/cikkek/kornyezettudatos-utazas-tervezes-sporolas/

*

A Virgin Atlantic az első közt volt a zöld repülőüzemanyagok használatában

Számos légitársaság célkitűzéseiben szerepel a fenntartható repülési üzemanyagok használatának növelése. A Virgin Atlantic tavaly került a hírekbe az első olyan transzatlanti repüléssel, amely 100%-ban ilyen üzemanyagot használt, nem pedig hagyományos kerozinnal kevert formában.

„A világ mindig azt fogja feltételezni, hogy valami nem lehetséges, amíg meg nem valósítod” – mondta Sir Richard Branson, a légitársaság alapítója a repülés kapcsán.

Az Institute for Policy Studies új jelentése azonban azt állítja, hogy a légiközlekedési ipar korábban is elmulasztotta a fenntartható repülési üzemanyagok előállításának növelésére kitűzött célokat, és az üzemanyagforrás használatának fokozása akár károsíthatja is a környezetet és a globális klímacélokat.

A fenntartható repülési üzemanyagok elégetése még mindig kibocsát szén-dioxidot, míg az üzemanyagok előállításához szükséges földhasználati változások is növelhetik a szennyezést. Ezekben az üzemanyagokban etanol-bioüzemanyagot is használnak, amely kukoricából készül, és a jelentés szerint a Biden adminisztráció termelési céljának eléréséhez 114 millió hektár kukoricára lenne szükség az Egyesült Államokban, ami körülbelül 20%-os növekedést jelentene a jelenlegi kukoricatermő területekhez képest.

Eközben az Egyesült Királyságban az összes mezőgazdasági terület 50%-át kellene fenntartani a jelenlegi repülőutas-szám fenntartásához, ha a kerozint teljes mértékben helyettesítenék.

„A mezőgazdasági területek használata a zöld üzemanyagokhoz alapjaiban fenyegethetik a globális élelmiszerbiztonságot, valamint a természetalapú szén-dioxid-megkötési megoldásokat, például az erdők és a vizes élőhelyek megőrzését” – áll a jelentésben. „Így a fenntartható repülési üzemanyagok előállítása aktívan alááshatja a Párizsi Megállapodás alapvető célját, amely szerint 2050-re jelentősen csökkenteni kell az ühg kibocsátást.”

Phil Ansell, az Illinois-i Egyetem Fenntartható Repülés Központjának igazgatója a friss anyag kapcsán elmondta, hogy

a légiipar sokkal meredekebb kihívásokkal néz szembe a dekarbonizáció terén, mint más ágazatok. A nagy kereskedelmi repülőgépeket nem lehet akkumulátorokkal felszerelni, ellentétben az autókkal, a súlyuk miatt, míg más üzemanyagformák, például a hidrogén, fejlesztése a repülők esetén kifejezetten bonyolult, rövid időn belül nem fejleszthető jó alternatíva.

„Kevesen értik, hogy mekkora kihívás a repülés számára az energiakérdés. Még sok-sok évre vagyunk a nulla kibocsátású repülésektől” – tette hozzá a szakértő.

A légiipar nagyon lassan kapcsol: csak most próbálunk érdemi megoldásokat találni, de rájövünk, hogy sokkal nehezebb a feladatunk, mint gondoltuk. Késésben vagyunk. A ‘sötét középkorban’ vagyunk a fenntarthatóság terén, összehasonlítva más ágazatokkal

– vont konklúziót a The Guardian anyaga szerint Phil Ansell.

 

Az anyag forrásai és további részletek a repülőüzemanyagok kapcsán (angol nyelven):

https://www.theguardian.com/environment/article/2024/may/14/sustainable-jet-fuel-report

https://ips-dc.org/report-greenwashing-the-skies/

 

Fotó: Pexels

*

Írja meg Facebook oldalunkra, hogy mit gondol erről a témakörről!

https://www.facebook.com/greenponthu/

*

Tegyünk együtt a zöldebb és fenntarthatóbb jövőért!

Olvassa minden nap a Green.hu cikkeit, híreit!

 

Kapcsolódó