Jön a V2G technológia, amikor az e-autóról adhatunk áramot a háznak, a hálózatnak
Mi az a V2G technológia? Jön-jön-jön: az e-autóról adhatunk energiát a háznak, tárolhatjuk benne a „napsütést”, a zöld áramunkat! Van ahol már élesben működnek ilyen tesztrendszerek és egyre több gyártó támogatja a V2G technológia használatát.
A V2G technológia (az angol Vehicle to Grid, jármű a hálóhatra szavakból rövidítve) azért lehet óriási dobás, mert a zöldenergiánkat, amelyből napsütés alatt a napelemes háztartások is sok többletet termelnek, könnyen eltárolhatjuk az e-autónk hatalmas kapacitású akkumulátorában. Lényegében erről, illetve az energiaközösségek zöldenergia-rugalmasságának növeléséről szól a V2G, de ne szaladjunk ennyire előre.
Kezdjük inkább ott, hogy az emelkedő benzin-, és gázolajárak végső soron segíthetik a Föld légkörének védelmét, hiszen a drágulás, vagy a kifejezetten zöldadó jellegű intézkedések csökkenthetik a fosszilis üzemanyagok túlzott felhasználását. Nyilván ösztönözhetik az embereket, a vállalatokat és az intézményeket arra, hogy környezetbarátabb közlekedési módok felé forduljanak, ezzel hozzájárulva a globális kibocsátás csökkenéséhez.
Az elektromos és hibrid autózás fontosságáról már több cikkben is írtunk:
https://green.hu/cikkek/elektromos-auto-kiszamolo-megeri/
https://green.hu/cikkek/top-10-elektromos-auto-2024/
https://green.hu/cikkek/kornyezettudatos-utazas-tervezes-sporolas/
Nyilván már az egyszerű e-autók is képesek a megújuló energiákból származó áram felhasználására, így is csökkenthetik a hagyományos üzemanyagok iránti igényt. Különösen érdekesek azonban azok, az úgynevezett V2G modellek, amelyek nemcsak az energiát veszik fel, hanem szükség esetén azt vissza is táplálják a hálózatba.
A „Vehicle to Grid” (V2G) technológia ráadásul már nem csak elméleti szinten létezik, hanem valóságként is megjelent, például Svájcban, ahol 2023 eleje óta működnek ilyen jellegű tesztprojektek. Ez a rendszer különösen hasznos lehet városi flották esetében, ahol az elektromos autók akkumulátorai nagy mennyiségű energiát képesek tárolni és szükség esetén, például fogyasztási csúcsok idején – jellemzően az autó akkuk kapacitásának pár százalékát – visszatáplálni a hálózatba.
A tárolási kérdések egy részét megoldhatja a V2G technológia
A megújuló energiák, különösen a napenergia tárolása jelentős kihívást jelent a zöldenergia-szektorban. A cél az, hogy a nappal termelt felesleges áram ne vesszen el, hanem tároljuk azt – például elektromos autók akkumulátorában – és szükség esetén felhasználjuk.
A „Vehicle to Grid” (V2G) hálózatok által kínált lehetőségek széleskörűek. Dinamikus árazási modellek és az okos mérés bevezetése révén ezek a rendszerek vállalati és nemzetgazdasági szinten is jelentős előnyöket nyújthatnak, ezáltal elősegítve a fenntartható energiaellátást és a környezettudatos közlekedés fejlődését.
A jövő energiahálózatainak tehát nem csak okosnak, hanem kétirányúnak is kell lenniük. Bár a globális átállás hosszú időt igényelhet, a helyi és kis léptékű projektek már rövid távon is jelentős előrelépést kínálhatnak. Ezek a projektek nemcsak gyakorlati előnyöket nyújtanak, hanem a gondolkodásmód megváltozását is elősegíthetik, ezért fontos a folyamatos hangsúlyozás az okos mérésre és a dinamikus árazásra, melyek elengedhetetlenek a fenntartható energiagazdálkodás és a környezettudatos közlekedés széleskörű elterjedéséhez, legyen szó Magyarországról, az Európai Unióról, vagy a gazdaságilag fejlettebb országokról.
Miről is szól valójában a V2G?
A V2G technológia egyik legizgalmasabb szelete tehát, hogy valós idejű energiamenedzsmentet tesz lehetővé, ami jelentősen hozzájárulhat az elektromos hálózatok stabilitásához és hatékonyságához.
Van ennek egy kézzelfogható példája Kaliforniában, ahol egy innovatív projekt keretében elektromos buszokat használnak energia tárolására és szükség esetén az energia visszatáplálására a hálózatba. Ez a gyakorlat lehetővé teszi, hogy az elektromos buszok, melyek napközben szállítják az utasokat, éjszaka, amikor kevésbé van szükség a közlekedési szolgáltatásokra, energiatároló egységekként funkcionáljanak.
Ezen technológia alkalmazása különösen hasznos lehet olyan időszakokban, amikor a hálózati terhelés a csúcson van, például hőségnapokon, amikor az air conditionerek és egyéb hűtőberendezések fokozott használata miatt megnövekszik az elektromos energia iránti igény. Ilyenkor az elektromos buszok és autók akkumulátorai képesek átmenetileg kisegíteni a hálózatot, stabilizálva annak működését és csökkentve a blackoutok (áramkimaradások) kockázatát.
A V2G technológia másik – már említett – előnye, hogy a dinamikus árazási modellek révén az ilyen rendszerekben részt vevő járműtulajdonosok pénzt is kereshetnek azzal, hogy energiát tárolnak és szükség esetén visszatáplálnak a hálózatba. Ez pedig igazán motiváló tényező lehet a fogyasztók számára, hogy elektromos járművet válasszanak.
A V2G projekt sikere azonban nem csak technológiai fejlesztéseken múlik, hanem szükséges hozzá a megfelelő infrastruktúra és szabályozási környezet is, amely támogatja ezen újítások bevezetését és működését. Az európai uniós szabályozók már dolgoznak azon, hogy létrehozzanak egy olyan keretrendszert, amely lehetővé teszi a V2G technológiák széleskörű bevezetését és integrálását a kontinentális energiahálózatokba.
Az ilyen előkészületek biztosítják, hogy a V2G technológia ne csak egy „futottak még” megoldás maradjon, hanem valós, hatékony eszköz legyen a zöld energiaforrások mind hatékonyabb, jobb kihasználásában.