Elektromos autó kiszámoló: mikor éri meg megvenni, hol és mennyiért tölthető?
Az elektromos autó megtérülésének kérdése egyre többeket foglalkoztat, különösen a gyors eredményeket minden áron előtérbe toló mai világban. A válasz nem egyszerű, több szempontot is figyelembe kell vennünk. Az évi 20 ezer kilométeres futásteljesítmény egy jó kiindulási pont, ha a megtérülést számoljuk. Ám itthon, különösen a nagyvárosi környezetben, ahol az elektromos autó parkolási kedvezményt is érdemes kalkulálni, ami (egyelőre) tovább erősíti az elektromos autó vonzerejét.
Az elektromos autó vásárlási döntés során nemcsak a pénztárca és az utazási szokások, hanem az egyéni környezettudatosság is természetesen fontos szerepet játszik.
A saját napelemmel történő otthoni töltés jelenleg igen optimális eset, hiszen ez még tovább csökkenti az amúgy is alacsony üzemeltetési költségeket, valamint nyilván azért is környezetbarát megoldást nyújt, mert a „felesleges” zöldáramot is bele tudjuk tölteni az autókba, ami sok tízezer ilyen járműnél már azt is jelenti, hogy plusz erőművek közül sem kell mindegyiket megépíteni hosszabb távon. Ugyanis a napsütéses órák többlettermelésének már érdemi részét tudja sok ezer, sok tízezer elektromos autó lakossági szinten is „eltárolni”.
*
Kapcsolódó írásunk a tervezett, újabb EU-s e-autó támogatásokról:
https://green.hu/cikkek/e-autok-otthoni-toltok-tamogatas-1-8-m-eu-ngm/
*
Az elektromos autó „alap-matek”
A nyilvános töltőoszlopok használata mintegy 2-szer vagy 5-ször drágább még annál is, mint a nem rezsicsökkentett 70 forintos kilowattonkénti áramár (lásd lentebb a töltési árakat), így azok, akik jelentős részben nyilvános töltőket használnak, sokkal kevésbé élvezhetik az elektromos autózás teljes gazdasági előnyét. Magyarán ha az otthoni vagy munkahelyi töltési opciók korlátozottak, akkor egy kis (4-6 literes) fogyasztású benzines vagy hibrid autó ma (sajnos) anyagilag jobban megéri – legalábbis egyelőre.
A használtautó-piacon történő választás során is fontos mérlegelni az elektromos autók magasabb vételárát. A kezdeti többletkiadás hosszú távon megtérülhet az üzemanyag-megtakarítás, az alacsonyabb adók és szervizköltségek révén, de ez a megtérülés főként azok számára éri meg, akik magasabb, legalább 15-20 ezer kilométeres futásteljesítményt tesznek az autóba évente. A 4 milliós új autó támogatás vállalkozóknak lehet opció jelenleg, magánszemélyként kevesen engedhetik meg ma a 7-8 milliótól felfelé induló e-autókat, a többletköltség itt csak 100 ezer kilométeres futás felett jön vissza, ám ez esetben is csak akkor, ha van már otthon napelem vagy a munkahelyen van ingyenes töltés a munkaidőben. Éppen azért, mert a drágább nyilvános töltéssel az üzemanyag ára nem lesz kellő mértékben kedvező.
Egy alapszintű elektromos autó – nagy átlagban – 15-20 kWh-t fogyaszt 100 kilométeren, otthoni (nem kedvezményes) árammal ez 2-3 liter benzin árát jelenti, nyilvános töltőkön azonban ez az előny semmivé foszlik jelenleg!
Persze használtban is lehetne a 10-15 milliós elektromos autó árakat nézni, de az átlag magyarok inkább a 2-3 milliós, 100 km alatti hatótávú városi e-autók (a 13 éve kapható C-Zero, a régi Nissan Leaf és társaik) vagy a 3-5 milliótól elérhető 5-7 éves Renault Zoe, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf II., valamint hasonló kaliberű társait keresik elsősorban.
Lutri lehet az elektromos autó, ha 7-8 évnél idősebb
A használt elektromos autó akkumulátorai viszonylag jól bírják, 10 év és 100-150 ezer kilométer felett sem kell őket (alapesetben) cserélni. Az akupakk állapotának felmérése azonban a vásárláskor különös figyelmet igényel, különösen a használt autók esetében. Az akkumulátor cseréje vagy javítása jelentős költségeket (az idősebb hazsnált e-autó akár teljes vételárának megfelelő összeget!) vonhat maga után, ezért igen alapos, mindenképpen szakműhelyben megejtett, előzetes ellenőrzés szükséges a vásárlás előtt.
Kötelező tehát szakértő segítségét kérni, hogy elkerüljük a fenti hibákat!
A fenntarthatóságot és környezetvédelmet szem előtt tartva persze fontos, hogy elektromos autó vásárlásakor ne csak a pénzügyi szempontokat vegyük figyelembe, hanem a környezeti hatásokat is. Az elektromos autók használata jelentősen csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást, különösen akkor, ha a töltéshez megújuló energiaforrásokat használunk. Ezen felül, az elektromos autók csendesebbek, így csökkentik nem csak a káros égéstermékek szintjét, de a zajszennyezést is, ami a nagyvárosi környezetben előnyös.
Összességében, az elektromos autók megtérülése számos tényezőtől függ, és minden egyénnek saját helyzetét figyelembe véve kell döntenie. A választás során fontos szem előtt tartani a hosszú távú költségeket, a környezeti hatásokat, és a fenntarthatóságot.
Melyik a 2024-es év top 10 elektromos autó típusa?
Olvassa el korábbi cikkünkket!
https://green.hu/cikkek/top-10-elektromos-auto-2024/
Hol, mennyi az elektromos autó töltése?
A Villanyautosok.hu szakportál 2023 őszi gyűjtését alapul véve nézzük meg, hogy Magyarországon hol, mennyiért vannak elektromos autó nyilvános töltők.
ALTE-GO:
Az ALTEO cégcsoport elektromosautó-töltő vállalata 12 helyszínen üzemeltet AC töltőket, díjuk 134 és 295 Ft/kWh között mozog, néhány helyen plusz percdíj is van. Töltés az Alte-GO appal.
bee by DREM:
Országszerte 15 helyszínen működtetnek AC és DC töltőket, Volkswagen márkakereskedésekben, díjuk 119-450 Ft/kWh között van. Töltés a bee by DREM appal.
Emobility Solutions (STOP SHOP):
14 helyszínen, főleg STOP SHOP parkolókban 6-10 AC töltőoszloppal, díjuk AC-n 275-280 Ft/kWh, DC-n 310 Ft/kWh. Töltés az EmobilitySolutions appal, 3000 Ft zárolással.
E.ON:
Több mint 110 töltőoszlop, főként ALDI parkolókban, AC és DC töltőkkel, AC díj 189 Ft/kWh, DC díj változó, 299 Ft/kWh a leggyorsabbaknál. A DC töltők között 25 kW-os és 50 kW-os oszlopok is vannak. Budapesten 240 perc után 8 Ft/perc is fizetendő. A maximum 50 kW teljesítményű DC töltőkön Budapesten 60 perc után 18 Ft/perc fizetendő. A 300 kW-os DC töltőkön a töltési díj 299 Ft/kWh. A töltés a drivE.ON applikációval indítható.
ELMŰ-ÉMÁSZ:
Töltőiket fokozatosan az E.ON veszi át, néhány már az új appal használható.
101 Grid (korábban evDirect):
Innovatív töltőpiaci szereplő, AC díj 99-190 Ft/kWh, DC díj 150-319 Ft/kWh. Töltés QR kóddal és weboldalon, fizetés utólag.
Ionity:
Európai hálózat magyarországi része 4 helyszínen 350 kW-ig, díj 280 Ft/kWh, előfizetéssel kedvezőbb. Töltés RFID kártyával vagy roaminggal.
Lidl:
2023.09.05-től fizetősek a töltőik, AC és DC töltők díja változó, közvetlen indítás vagy Lidl Plus appal.
Mobiliti (e-Mobi, Shell Recharge):
Több mint 1500 pont, díj töltőpontonként változik, AC díj 170-375 Ft/kWh, DC díj 240-385 Ft/kWh. Roaming és előfizetési kedvezmények.
MOL Plugee:
Több mint 80 helyszínen, főleg MOL állomásokon, AC díj 249 Ft/kWh, DC díj 289 Ft/kWh. Fizetés appal, készpénzzel, vagy kártyával.
Nova Futura Zrt.:
Három DC és néhány AC töltő, díj AC-nél 99-250 Ft/kWh, DC-nél 119-250 Ft/kWh. Töltés QR kód leolvasással vagy RFID betanítással.
Optimum Way (ORLEN):
Több mint 20 helyszínen AC és DC töltők, díj 200-400 Ft/kWh, előfoglalás 30 percre a BookMyCharging appal.
Parkl:
Több mint 250 töltőpont 60 helyszínen, díj AC és DC esetén egyaránt 120-300 Ft/kWh + 65 Ft/töltés. Töltés a Parkl appal.
Penny Market:
AC töltők ingyenesek, csak nyitvatartás idejében, töltés a Polyfazer appal.
TEA.:
Több mint 70 töltő, köztük 90 kW-os DC töltők, díj AC és DC egyaránt 109-379 Ft/kWh. Töltés többféle módon, előre feltöltött egyenleggel kedvezmény.
Tesla Supercharger:
Magyarországon 8 helyszínen csak Tesla autók számára, díj 189 Ft/kWh
Nyitó fotó: Pexels
*
Érdekli az e-mobilitás, az elektromos autó létjogosultsága? Olvassa el ezeket az írásainkat is!
https://green.hu/cikkek/elektromos-jarmuipar-tamogatas-nagy-marton/